Jag har lite svårt att förstå aggressionen mot SEB. Det kan ju givet vara problem med respektive bankman på vilken bank som helst. Jag har 0,7% påslag på deras sk inlåningsränta och behöver inte krångla varje år. Vi har 1.6 miljoner på 3 månadersränta. Skandiabankens "snurra" blev dyrare.

Där ser man Per! Trodde det hade med banken att göra. Men kontonumret lär ju bytas. Har svårt att överblicka övriga eventuella problem och effekter.

Säkert bra taktik kortsiktigt Pelpet. Men nästan alla affärer handlar om att kunden ska känna sig viktig och prioriterad. Även om man är lurad, ska man inte känna sig det...

Den här direktivet leder åt fel håll, någon på SEB borde se det.

Jag var hos SEB för ett tänkt bankbyte. Både privat och företag. God soliditet i företag 1, lånebehov 100', tillgångar 5 miljoner, dock 1 betalningsanmärkning i bolag 2, inga stora besparingar privat.
Fick möta en nytubildad 23-åring på företagsavdelningen. Han skakade på huvudet och sa att de inte gärna tog in nya kunder med betalningsanmärkning, men att han skulle kolla på det. Han hörde aldrig mer av sig.

Tänk att man kan gå direkt från skola till företagsavdelning. Nästan förnedrande som kund i 50-årsåldern att behöva ta dylik diskussion. Han red på höga hästar genom hela samtalet som om han varit företagare i hela sitt liv, antar han nyss hade flyttat hemifrån. Både hans agerande och det att han satt på den plats han gjorde fick mig att tappa förtroendet för SEB helt och hållet.

På tal om ointresse för nya kunder.

Ja det är det värsta. Få en gröning som vet.

Samma problem här när jag ville byta bank med min firma. Så man får vara snäll och stanna kvar hos sin bank. Men jag jagar dom om räntan hela tiden :).

Idag är jag kund hos 6 banker för olika behov. Man får ta den banken som är bäst på det specifika behovet man behöver.

Som jag förstått det så kör bankerna lite cykliskt. Ett tag går de ut och köper nya kunder genom att erbjuda bra ränta i 6-12 månader, sen försöker man försvåra ett bankbyte genom att dela upp lån på olika löptider och sen ger man inte lika bra ränta längre och hoppas på att kunderna inte orkar byta bank.

Min medicin mot det är att inte dela upp lånet och sedan försöka hålla koll på vad som är en bra ränta. Om jag upptäcker att räntan inte är bra så får jag helt enkelt tala om för banken att jag hela tiden förväntar mig marknadens bästa ränta, och i värsta fall får jag väl byta bank.

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Lite O.T om SEB.
Jag ville låna 100kkr till en ny bil. Bilen kostade ca 200kkr.
Banken säger nej med motiveringen att jag måste kunna klara av villan själv och dessutom försörja min sambo!
Till saken hör att vi har inga barn.
När jag förklarade för banken att jag har inget försörjningsansvar för en sambo och dessutom går ert resonemang inte ihop.
Räknar man som ni gör kan VÄLDIGT FÅ i Stockholm med omnejd vara kreditvärdiga för ett villalån eftersom en inkomst sällan räcker för att bekosta boendet.
Bankmannen blev lite nervös och erbjöd mig en blancolån med samma ränta som deras billån.
Redan där började jag undra om allt står rätt till hos SEB.
Fredrik

Har ett lån för vår bostadsrätt som ligger i SEB. Ingenting annat, hela vår privata ekonomi inkl nya huslånet har vi i annan bank. Har haft bolånet i SEB över 3 förlängningsperioder.

Första gången fick vi brev, hade möte och diskuterade, försökte verkligen förhandla. Ingen förändring.
Andra gången, struntade vi i allting, med tanke på erfarenheten från förra gången. Fick en bättre deal.
Tredje gången, struntade vi aktivt i att kontakta dem, fick då en ännu bättre deal.

En gång i tiden var jag helkund med alla privata affärer, lån, kreditkort och hela företagsengagemanget. De närmaste månaderna försvinner det sista engagemanget, bolånet, all världens väg från SEB.

Hej:
Ja, det stämmer. Jag besökte SEB i måndags och fick följande information.
1) Räntan avgörs i "datorn" utifrån fastighetsvärde, lånegrad, inkomst, "engagemang" i banken (dvs lönekonto, sparande etc). Då fås ett räntepåslagsförslag (med liten marginal tex 100-110 punkter påslag på SEB:s inlåningsränta. Detta för att enskilda "rådgivare" inte ska sätta för låga påslag eller att kunderna ska behandlas lika.
2) Genom fackengagemang sänktes räntan automatiskt till 0,9 i påslag (oavsett engagemang!!) OBS! Detta höjdes i dagarna (1/12?) till 1,0 i påslag.
3) Påslaget som de erbjuder är ett tillägg till deras inlåningsränta som de redovisar öppet. Emellertid har de ändrat beräkningsformeln för deras inlåningsränta under juli-sept i år. Kostnaden mot tex Stibor har ökat med 25 punkter (De har ökat sin inlåningsräntemarginal med 0,25 procent.). Nya lån eller lås som omsätts blir därmed 0,25 % högre bara på grund av SEB:s höjda marginal.
4) Denna ökning redovisades inte öppet och räntan ändras inte så mycket heller för kunderna eftersom riksbanken sänkte styrräntan med 0,25-0,5% under resans gång. Summa: SEB tar hem vinsten med Riksbanken sänkta ränta.
5) Påslagen för enskilda kunder har successivt höjts och nu är ca 1% påslag ett lagom riktmärke, eftersom alla fackanslutna kan få den räntan.
6) Att min dotter (som har lägre engagemang i banken än jag, som redan varit kund längre än hon har!) fick påslag 74 i somras när vi fick 90 var svårt att förklara. –”Det enskilda kontoret måste ha gjort fel… ?!. (Det är detta som SEB-datorn är tänkt att ”lösa”).
7) Observera att argumentet: -”den faktiska räntan höjs inte” beror på att Riksbanken sänkt styrräntan och att den sänkningen då kommer i huvudsak SEB till del och inte till mig. Jag får samma som tidigare…

Jag har kontaktat Compricer/mitt bolån och ska besöka HSB för att se vad de kan erbjuda.

Fakta: Bostadslån 2,7. Lånegrad <60, Allt rörligt (3-månader), Statlig anställd, Kund sedan barnsben. Erbjuden påslag för del av lånen med 90 efter ovanstående tjat.

/ Johan

Så länge folk är storbankerna trogna av gammal vana så kommer denna nonchalans att fortsätta, dom är egentligen totalt ointresserad av dig personligen som kund utan det enda dom vill är att tjäna så mycket pengar som möjligt på dig. Varför törs inte folk bryta detta mönster och välja små nischbanker? Själv bröt jag med Swedbank för minst 25 år sedan som en protest mot storbankens attityd mot småsparare och numera har jag konton på fler ställen, inte allt hos samma bank och HOIST spar är en utav dessa. Om fler vågar ta detta kliv och protestera så kan det ge effekt, men snälla.....byt inte till en ny storbank då.....;)

Kave skrev:
Jag har lite svårt att förstå aggressionen mot SEB. Det kan ju givet vara problem med respektive bankman på vilken bank som helst. Jag har 0,7% påslag på deras sk inlåningsränta och behöver inte krångla varje år. Vi har 1.6 miljoner på 3 månadersränta. Skandiabankens "snurra" blev dyrare.
Aggressionen mot de (och flera andra banker) beror till stor del på den mycket tydliga taktiken att låta räntor "omärkligt" glida upp över tiden så att man måste aktivt bråka för att få behålla sina villkor över tid - exempelvis den nya metoden för att beräkna sin "upplåningskostnad" som SEB införde i somras. Jag kommer inte ihåg vilket trick de använde förra gången faktiskt, men då var deras ränta baserad på utannonserad ränta minus rabatt, så det var väl nåt med att höja utannonserad ränta, ge större rabatter till nya kunder, och på så sätt rövkn#&%a sina gamla trogna kunder.
Oviljan att förhandla ned räntan vid nyteckning av lån är ytterligare en sak, men det kan man ju inte bli arg på på samma sätt även om det är irriterande. Precis som nån annan skrev så beror det på om banken är inne i en expansionsfas eller mjölka befintliga kunder, och är väl inte konstigare än att bilhandlare sänker marginalerna ibland för att ta marknadsandelar.
Sen att de marknadsför sig som rådgivare för att hjälpa dig placera dina pengar så bra som möjligt, när de i själva verket bara kränger de produkter de har bästa marginal på är många arga på också.

När jag växte upp på 70/80-talet var bankerna en av de mer respekterade institutionerna i samhället. Det har de fullständigt lyckats slarva bort. Förtroende noll hos de allra flesta.

Om du har lyckats hitta en superbra bankman: grattis! Tydligen ökade han självmant din rabatt i somras också för att kompensera när de fuskhöjde sin "inlåningsränta", eftersom du inte tycker att de behandlat dig illa och du slipper "krångla varje år". Kul för dig om de behandlar just dig så bra, men IMNSHO är det troligare att du helt enkelt är oerfaren och oinformerad.

Bankerna vet om att folk tycker att det är jobbigt att förhandla, och jobbigt att byta bank. Och hälften av kunderna förhandlar aldrig ens om räntan. Så agerandet är rationellt. Det enklaste som kund är helt enkelt att varaktigt ställa in sig på att hoppa mellan bankerna.

När det gäller vanliga banktjänster så är storbankerna i princip helt lika, så det finns egentligen inte något större skäl att välja bank på andra parametrar än pris (dvs ränta).

I nästa finanskris köper jag nog lite bankaktier :).

Det är rationellt av banskerna eftersom hela marknaden är ett oligopol. Om det vore en marknad som ens vore i närheten av att fungera effektivt så skulle det inte vara rationellt - de skulle tappa alla sina kunder.

Annars håller jag med dig: alla är lika illa, och småbankerna är inte mycket bättre de. Varför skulle de? Bättre att vara en i gänget som tar ut övervinster i oligopolet. Det är dags för staten att reglera bankerna mer detaljerat. Men det går väl inte pga nån EU-förordning. :-(

PurreP skrev:
Med tanke på att du får max 0,9% om du är medlem i exempelvis Unionen så känns det som en kass deal...

[länk]
Tack för det, hade jag missat... gav den infon till min bank som direkt sänkte räntan till jämförbar nivå. Blir någon tusenlapp om året i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.