Hej

Vi har just tagit extra lån på vår bostad, dvs ökat lånegraden.
Senast vi la om lånen förhandlade vi ner räntan med viss procent.
Nu påminner jag SEB om detta och får svar:

"Priset på lånen är inget vi sätter själva längre, de sätts i systemet för alla kunder och baseras på kundernas engagemang i banken. I ert fall upplåningsräntan +1% marginalränta (bankens förtjänst)."

Stämmer dessa nya direktiv? Att marginalräntan sätt totalt automatiskt, de kan inte rubba den?

Vi har alla våra konton, vårt företag och vårt bostadslån hos SEB. Dvs allt vi har för oss ekonomiskt.
Vi är enligt mig så engagerade i banken vi bara kan. Bostadslånet är nu 50% av bostadens värde.

"Ert totala engagemang är inget jag kan påverka", svarar bankkillen.

Tydligt är i alla fall att de måste tjäna mer pengar på oss för att ge oss bättre lånevillkor.
Känns inte schyst helt enkelt. Det skulle innebära att "de rika" som har möjlighet till många olika affärer (som ger mer avkastning) får lägst ränta. De som verkligen behöver den...

Enda alternativet är alltså att byta bank?

I slutet av juli fick jag en marginal på 1,01% och då har jag endast bolånet 700 000 vilket är 30% av bostadens värde. Inget lönekonto, kort, pension, fonder eller liknade för min del i SEB. Utifrån det borde ni ha bättre marginal.

Jag fick samma förklaring om att marginalen sätts med en programvara utifrån vad som finns i systemet.

Om ni är med i rätt fack tror jag att ni får bättre ränta än så bara genom avtalet med facket. Så det känns som att ert engagemang inte värderas särskilt högt.

SEB har blivit fat and happy.
Svaret till banken borde bli: "Är ni inte mer intresserade än så då byter jag bank".
Om alla använde sin konsumentmakt skulle dom inte vara lika arroganta.
Fredrik

• Gilla
flygrc och 6 till
  • Laddar…
Fredrik, det är det vi siktar in oss på nu. Finns ingen anledning att fortsätta vara lojal känner jag. Både min mamma och pappa (också egna företagare) har alltid haft SEB, det har känts lite "hemma". Men i detta tidevarv lönar det sig tydligen att vara rörlig!

Marmi, ja det borde vi i så fall, och det vore onekligen intressant att se upplägget på deras "engagemangsskala". Vad baseras den på steg för steg, och vad ger mer räntesänkning än annat.

Redigerat:
Kan avslöja att vi fått samma bemötande från SEB.
När dom ringde oss och ville boka "rådgivning" hade personen inte ens bemödat sig att kolla om vi var kunder och var inte ens intresserade av att ta ett möte efter 17:00.
Bara att man frågar kunden "är ni kund hos oss" är så långt från professionell man kan komma speciellt eftersom telefonbanken bad denna person att ringa oss och hade alla uppgifter.
HB hade inga problem med att vi faktiskt arbetar på dagarna och inte kan/vill ta semester för att gå till banken.
Där blev det ett möte efter arbetstid och ett erbjudande som matchade SEB.
Fredrik

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Banker är verkligen inget man måste vara trogen mot.

• Gilla
Fredrik Å och 1 till
  • Laddar…
Det är väl just i det faktum att (i stort sett) ingen byter bank som problemet ligger. Alla klagar, men stannar snällt kvar ändå.
Jag arbetar just med att konkurrensutsätta banker framför allt åt företag och det är svårt att få dem att byta trots att man kan visa på en vinst. Ännu svårare är det så klart med privatpersoner.

• Gilla
FruForm
  • Laddar…
SEB hade iaf inga problem med att offerera UNIONENs ränterabatt,
vi är inte helkunder där, men jag har å andra sidan inga problem med
att ljuga för dom heller. Talade inte om att jag hade aktier, vad ska
banken med den informationen till ? annars hade de bara krävt att
ta över depån också.

Närmast får vi se om man kan få de att matcha och (och helst) gå under
SBABs 2.1% i 5 år.

Redigerat:
Excel
Hej

Jag blev själv erbjuden 80 punkter över deras låneränta, jag kontrade med 70 punkter, det slutade med 77 punkter över. Detta var för en månad sedan. Jag är ingen bra förhandlare.

Då har vi ca 2,1 MSEK och 60% belåningsgrad, Vi har två normala löner på ca 35ksek i månaden och amorterar ca 4500 i månaden + 5000 övrigt sparande. Då flyttade vi över tjänstepension också, inga konsumentkrediter och billån.

Utöver detta förklarade jag att de inte kommer tjäna pengar på mig på en massa meningslösa fonder med höga avgifter. Jag upplyste också räntetrix från deras sida inte kommer löna sig, jag byter bank om detta sker.

Jag tror direktiven är BS, antar att bankmannen inte är kapabel att förhandla eller ej har mandat att sänka räntan. Kolla med fler banker och be dem köra kreditupplysning, då ser SEB att ni kollar runt, undvik för många förfrågningar bara, det är negativt.

• Gilla
Adamski74 och 4 till
  • Laddar…
Excel, det var ju märkligt. Skulle verkligen vilja se eras engagemansunderlag!

Får nog kolla upp Handelsbanken. Och några andra. Vi är typiska såna som inte orkar ta tag i sånt här. Det är känns så jäkla jobbigt och krångligt. Men nu fick jag extra bränsle. Inget ont som inte har nåt gott med sig, heter det väl.

• Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Det är BS från bankens sida. Vi har exakt samma situation - två personer, god ekonomi, äger ftg, långtidshelkunder hos SEB. Nedanstående har hänt under de senaste veckorna.
1. Vid en första "förhandling" blev svaret att under 2,20% (vilket är nån slags "listränta") inte kan komma på fråga.
2. Jag fyllde då i Skandiabankens räntesnurra, kom fram till 1,58%, mailade och sa att om de inte gav oss något liknande så byter vi på fläcken. Jag gav också privatbankskillen namnet på vår företagsbankkille (jag kan inte ta ordet "bankrådgivare" i min mun...). Då blev SEB:s bud 1,74%, och inte en krona lägre.
* Detta baserat på 3'' lån, 50% belåning, sammanlagd inkomst >1'', c:a 500' sparande.
* Vi tog beslutet att byta till Skandiabanken, och papperen från dem kom i morse.

3. I samma veva genomför vi ett fastighetsköp i Spanien och behöver öka det svenska lånet med 2'' till >80% belåningsgrad. Skandiabankens räntesnurra visar helt plötsligt 1,72%, men SEB:s företagskille ordnar så att de fortsätter stå för de 1,74% som privatbankkillen lovade på 3''-lånet. Det handlar om en tusenlapp per år i skillnad, och för de pengarna är det inte värt att byta bank.

Jag är 110% övertygad om att SEB kommer att fortsätta fula sig och smyghöja räntan som de ALLTID gör, och då sticker vi, men just nu är ett bankbyte lite för jobbigt. Skandiabankens snurra är i alla fall underbar eftersom du kan få fram en BRA referensränta på 5 sekunder oavsett tid på dygnet - kudos till dem! Jag får boka in en kalendertid i månaden att jämföra vår ränta med dem så jag ser när SEB sticker iväg igen...

Mitt råd till dig är att blanda in din företagsbankkille snarast möjligt - de verkar både vara mer motiverade att göra deals, och ha ett större mandat. Eller ännu hellre: be SEB dra dit pepparn växer - ju förr desto bättre, de är jordens avskum. Vi har gått igenom liknande processer med dem ungefär vartannat år... :-(

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Å och 1 till
  • Laddar…
Tack Peter för utförlig kommentar!! Det visar återigen att det finns ett förhandlingsutrymme trots allt.

Det är så irriterande att man som konsument hela tiden måste avsätta tid för att kontrollera att de håller vad de lovar med marginalräntan, inte smyghöjer. Hur svårt kan det vara att skriva in det i avtalet? Och att det fortsätter löpa likadant om inte VI hör av oss.

Hur jobbigt är det att byta bank? Jag har inte hunnit sätta mig in i allt. Det jag framför allt ser som krångligt är att byta bankgiro för företaget. (trycka nya fakturaunderlag och brevpapper...)

Nåja, nya banken hjälper väl till med att-göra-lista och tips, hoppas jag.

FruForm skrev:
Hur jobbigt är det att byta bank? Jag har inte hunnit sätta mig in i allt. Det jag framför allt ser som krångligt är att byta bankgiro för företaget. (trycka nya fakturaunderlag och brevpapper)
Du behöver inte byta bankgironummer bara för att du byter bank.

• Gilla
FruForm
  • Laddar…
Jag fick också 0,9% på deras upplåningskostnad vilket ger en måttligt imponerande ränta på ca 1,7%.

SEB var ute och jagade bolånekunder tidigare men nu verkar det som att de fokuserar på att öka marginalerna istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.