Som flera redan varit inne på - rent bondfångeri.

Jag använder ju en och annan släckare i jobbet, brandman som jag är, men då rör det ju sig om 12 kilos oftast. Vissa har stått i bilen och skakat i åratal och andra omsätts ganska frekvent. Jag har aldrig märkt någon skillnad i funktion med avseende på att pulvret packat sig.

Pratade med en kille på en stor firma inom brandskydd, främst riktade mot företag, och han hade två åsikter om detta - den ena var att moderna pulver fyllda med vaccumsugande fyllmaskin inte behöver vändas och att jag lika gärna kunde köpa Julas eller Ikeas pulversläckare som hans betydligt dyrare om jag skulle ha dem hemma. Några tester jag gjort av billiga släckare som suttit och rostat onödigt länge i båten säger mig att han har rätt - ingen skillnad mot de "märkessläckare" jag använder i jobbet, mer än storleken då.

Tittar man på släckeffekten ska man ha två saker klart för sig. Först och främst att testet av släckeffekt utförs manuellt. Alltså, vill man som tillverkare att ens släckare ska få en hög klass så letar man upp någon som är mycket duktig på att använda en pulversläckare.
Det andra man bör fundera på är vad siffran, exempelvis "43A", egentligen står för. Testet är utformat i form av ett bål av kvadratiska träribbor, tvärsnitt 39x39mm och 0,5m långa, staplas 14 lager högt och till en längd som motsvarar klassen i decimeter. I vårat exempel alltså en brasa som är 4,3m lång, 0,5m bred och dryga halvmetern hög. Placera i tanken ett sådant bål i valfritt rum hemma hos dig själv och fundera på om du vill gå in där om bålet är 5,5m långt... Inte? tänkte väll det. Förmodligen inte om det är 4,3m eller 3,4m heller... Ska du kunna använda en pulversläckare inomhus för att släcka en brand så måste du ha den framme att användas långt innan branden motsvarar något av provbålen för 6kg pulver i storlek. Alternativet är att släcka på måfå genom dörrspringan. Det släcker oftast ingen brand, men det köper värdefull tid. Givetvis är en 55A bättre än en 34A, men köper du flera billiga släckare så ökar chansen att du hinner använda dom i tid än om du har en enda skitdyr som du inte hinner hämta i tid.

Som avslutning - glöm inte alla andra fina släckredskap du har hemma - oftast betydligt mer lättillgängligt än en brandsläckare - kaffemuggen, vattenkaraffen, grytlocket, blomvasen osv. Alla bränder är små i början - ta dom direkt istället för att vänta.

• Gilla
Dheri och 20 till
  • Laddar…
Jag resonerar lika, hellre fler billiga så har jag större möjlighet att ha dom lättillgängliga dessutom är det inte fel att ha gott om brandvarnare heller! Jag har nog 4-5 st i min villa!

Och PNO:s avslutning var suverän !

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Den besiktningen han pratar om är något som många företag använder sig av.

Och den går i korthet ut på att en person kommer och kollar att tryckmätaren är på grönt och byter en plastplupp.

Frågade vår inspektör hur man skall göra i hemmet, och han sa som så många andra innan sagt, vänd på den 2 gånger per år. Gärna i samband med sommar/vintertid. Eller oftare.

I samma veva som det så kollar man att tryckmätaren är på grönt.

Jag är en av dem som tyvärr fått lära mig att inte handla av dörrknackare det hårda sättet...
Kom en kille och ville sälja brandsläckare och jag hade inget annat för mig så vi pratade en stund om brandsläckare och hur bra hans var. Slutade med att jag köpte en 6:a till huset och en 9:a till ladan. Totalt ca 10,000 kr.
När jag efteråt insåg att jag hade blivit blåst var det bara att gilla läget och bita i det sura äpplet. Har nämligen en gård och räknas som företagare och har därför inte ångerrätten att falla tillbaka på.
Släckarna är säkert bra men de är på inget sätt värda dessa pengarna. Köper numera bara släckare os mitt försäkringsbolag eller motsvarande och då för en bråkdel av priset.

P
Min morfar och farbror blev oxå lurade av säljare.. för morfars del så sa säljaren att han va föredetta polis så han hade gjort lite skrämsel för att få sälja, kunde få fängelse tex för att inte ha en viss sorts släckarel så morfar tordes inte annat än o köpa en släckare för 4000kr.
Farbror min köpte 2 släckare för 8000kr, samt en enkel brandvarnare för 1500kr..

altaxis skrev:
Jag är en av dem som tyvärr fått lära mig att inte handla av dörrknackare det hårda sättet...
Kom en kille och ville sälja brandsläckare och jag hade inget annat för mig så vi pratade en stund om brandsläckare och hur bra hans var. Slutade med att jag köpte en 6:a till huset och en 9:a till ladan. Totalt ca 10,000 kr.
När jag efteråt insåg att jag hade blivit blåst var det bara att gilla läget och bita i det sura äpplet. Har nämligen en gård och räknas som företagare och har därför inte ångerrätten att falla tillbaka på.
Släckarna är säkert bra men de är på inget sätt värda dessa pengarna. Köper numera bara släckare os mitt försäkringsbolag eller motsvarande och då för en bråkdel av priset.

Värt att veta nu med distansköpslagen är att man har 14 dagars ångerrätt även när det kommer till dörrknackare.

oobum skrev:
Värt att veta nu med distansköpslagen är att man har 14 dagars ångerrätt även när det kommer till dörrknackare.
Ja, som privatperson men inte som företagare som altaxis går som:
altaxis skrev:
...
Har nämligen en gård och räknas som företagare och har därför inte ångerrätten att falla tillbaka på.
...

Jag har utbildat mina barn, bland annat lånade jag hem filmerna från heta arbeten kursen och visade.
Efter min kurs frågade jag mina barn hur de skulle göra om det började brinna: De svarade att de skulle hämta brandsläckaren och släcka elden. Vilka hjältar! Jag fick ödmjukt förklara att det var bättre att alla kom ur huset snarast och låta skiten brinna ner. De var typ 5 och 8 vid tillfället :-)

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
hsd
Eftersom släckpulvret kan klumpa sig är det vettigt och enkelt att vända och dunka till släckaren innan man anväder den

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
De svarade att de skulle hämta brandsläckaren och släcka elden. Vilka hjältar!
Bara de inte tar det som ett roligt äventyr och leker brandsoldat och släcker låtsasbränder :rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.