3 997 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Byte av avloppsstam
Sida 1 av 2
Det har blivit dags att byta avloppsstammen under huset, över tomten och fram till kommunal stam. Detta pga upprepade stopp då det har bildats en svacka i kombination med rötter. Huset är från 1914. Järnrör i källargolvet och betongrör i marken.
Spolkillens förslag var att relinea rören i och under huset och att byta betongrören undervmarken över tomten.
Huset är utbyggt samt har en veranda där jag tror att stammen ansluter mot huset. Förmodligen är det då betongrör under huset/utbyggnaden. (Jag tror också att svackan börjar där)
Min fundering är om hans förslag i stort är bra? Men också hur man gör med eventuella betongrör under utbyggnad? (Inte helt lätt att komma åt med en grävare där)
Spolkillens förslag var att relinea rören i och under huset och att byta betongrören undervmarken över tomten.
Huset är utbyggt samt har en veranda där jag tror att stammen ansluter mot huset. Förmodligen är det då betongrör under huset/utbyggnaden. (Jag tror också att svackan börjar där)
Min fundering är om hans förslag i stort är bra? Men också hur man gör med eventuella betongrör under utbyggnad? (Inte helt lätt att komma åt med en grävare där)
Håller med, låt dig inte låsas av de nuvarande avloppsrörens dragning. Dra de nya rören som det passar hus och tomt bäst. Och man behöver inte lägga avlopp så djupt, gamla tiders avlopp kunde ligga väldigt djupt för de var frostkänsliga stela betongrör. Så är det inte längre.
Hej och tack så mycket.😊GoForIt skrev:
Ja, det kan det kanske finnas möjlighet att göra. I så fall offrar jag bara en liten del av en häck.
De filmades. De såg nog rätt okej ut. Vissa fogar var en aning förskjutna men det är ffa den längre sänkan som är problemet då toapapper lägger sig där och till slut proppar igen.
Tack för inspel. Ska definitivt tänka på alternativ A dragningar. Djupet gissar jag är nuvarande dragning i källargolvet som styr. En gissning utifrån hur det ser ut är att de ansluter till huset på ett markdjup på cirka 130cm.Claes Sörmland skrev:
Hej,F Fredrik Pamrin skrev:Det har blivit dags att byta avloppsstammen under huset, över tomten och fram till kommunal stam. Detta pga upprepade stopp då det har bildats en svacka i kombination med rötter. Huset är från 1914. Järnrör i källargolvet och betongrör i marken.
Jag står i begrepp att göra ungefär samma och undrar därför vad du fick för prislapp på offerten för kalaset? Fattar att tusen saker kan skilja våra hus och rör åt, men ändå intressant med en grov fingervisning. (Förlåt dock att jag kapar din tråd).
Hej,E E. Jenny skrev:
Ingen fara att du kapar. Har inte hunnit så långt än. Fick den beska informationen idag. I vårt fall ligger huset 20 meter in på tomten så det är många meter. Plus då att 4-5 meter är väldigt svåråtkomliga.
Jag bytte avloppsrör hör för lite drygt qår sedan i samband med renoveringen av en tvättstuga i källaren.
Jag vill bara väcka en tanke hur jag gjorde. Hade sån tur att inkommande rör i huset var ca 125mm och innanför vägg gick det över till 100 rör. Jag kapade strax innanför vägg och och körde in ett nytt rör 100 6m långt. Hade tur så jag kunde ta in det genom källarfönstret och trä in det i det större röret. Jag har ett utbygge på 4m utanför så jag var inte sugen att gräva där och räknar med att den dagen det händer något så är jag utanför utbygget. Man kanske kan om man vill skarva rör och sätta en eller 2 popnit i överkant på röret och därmed ha en extra säkert vid en eventuell spolning av rören.
Jag vill bara väcka en tanke hur jag gjorde. Hade sån tur att inkommande rör i huset var ca 125mm och innanför vägg gick det över till 100 rör. Jag kapade strax innanför vägg och och körde in ett nytt rör 100 6m långt. Hade tur så jag kunde ta in det genom källarfönstret och trä in det i det större röret. Jag har ett utbygge på 4m utanför så jag var inte sugen att gräva där och räknar med att den dagen det händer något så är jag utanför utbygget. Man kanske kan om man vill skarva rör och sätta en eller 2 popnit i överkant på röret och därmed ha en extra säkert vid en eventuell spolning av rören.
Vårt hus är från 1927 och iofs ligger huset lite närmre gatan/de kommunala rören, men i värsta fall går rören delvis under en stenaltan😕 Upplever inga problem med rören än så länge men tänker att det ändå borde vara dags snart. Får börja med en filmning kanske. Önskar dig lycka till!F Fredrik Pamrin skrev:
Tack så mycket. Ja, sånt vill man inte rucka på i onödan. Gör inget så länge du inte har några problem! Hoppas att du klarar dig i många år.😊E E. Jenny skrev:
Schysst lösning! Sådan tur lär inte jag ha.😂H Henrik 75 skrev:Jag bytte avloppsrör hör för lite drygt qår sedan i samband med renoveringen av en tvättstuga i källaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 718 inlägg
Om du väljer relining under källaren så leta efter en seriös firma. Vi fick problem med våra avloppsrör. Allt ovan mark var redan bytt. När vi började misstäånka att vi hade ett problem ringde en telefonkrängare och erbjöd gratis filmning, de ville sälja relining. Filmninghen var ett skämt, hans kamera kom inte ens förbi första kröken. Men jag fick en offert på reliniing, drygt 10m rör och ett par avstick, skulle kosta 253 000 kr.
Tog in en firma som bilade upp golvet istället. Kostade ca 80 000. Då har jag visserligen återsatällt klinkers själv, och passade på att kakla om en källartoalett samtidigt. Då bytte vi bara till utsida av grundmuren. Röret ut till gatan såg bra ut.
Gamla avloppet låg nästan en meter under källargolvet, vi drog det nya ytligare, för att minska bilande och grävning inne i källaren. Men fick då göra nytt hål i grundmuren (ca 80 cm granit).
Tog in en firma som bilade upp golvet istället. Kostade ca 80 000. Då har jag visserligen återsatällt klinkers själv, och passade på att kakla om en källartoalett samtidigt. Då bytte vi bara till utsida av grundmuren. Röret ut till gatan såg bra ut.
Gamla avloppet låg nästan en meter under källargolvet, vi drog det nya ytligare, för att minska bilande och grävning inne i källaren. Men fick då göra nytt hål i grundmuren (ca 80 cm granit).
Hej, jag har jobbat i min kommun med VA installation och vi re-linade mycket i stället för att gräva upp. Så har man kontakt med yrkesfolk så är det att rekommendera. Ta in anbud från flera företag priserna kan variera. Slutresultatet brukar bli bra,F Fredrik Pamrin skrev:Det har blivit dags att byta avloppsstammen under huset, över tomten och fram till kommunal stam. Detta pga upprepade stopp då det har bildats en svacka i kombination med rötter. Huset är från 1914. Järnrör i källargolvet och betongrör i marken.
.