Medlem
· Västra götaland
· 72 inlägg
Tog bort en gammal rabatt som nu hamnat under altantrappan. Där kommer det en stålvajer rätt ur marken. Nån som har en god gissning om vad den är/varit till för? Huset är byggt på slutet av 1940-talet, och vajern har säkert funnits där sen dess
Medlem
· Västra götaland
· 72 inlägg
Jag misstänkte också åskledare, och det kan mycket väl ha varit plåttak från början. Huset renoverades på 80-talet, och nu ligger det betongpannor. Kanske kapade man bara vajern, slängde den på marken och lät den ligga.A atomlab skrev:
Åskledare, förresten... Borde det inte heta blixtledare? 😎
Vad tänker du är skillnaden mellan blixt och åska?O OppfinnarJocke skrev:
Jag hade också en kopparwire som inte var ansluten, men den kom upp i nära anslutning till inkommande el. Gissar att den var för jordning av elmatning på den tiden det var luftledning in till huset, det var det för länge sedan men är bytt till nergrävd för 30-40 år sedan.
Jag slet upp den så långt jag kunde, var bara nergrävd ca 10cm i backen fram till där den vek ner djupare, antar att där var nergrävt något spett eller plattor i backen men jag orkade inte gräva så jag kapade vajern där.
Jag slet upp den så långt jag kunde, var bara nergrävd ca 10cm i backen fram till där den vek ner djupare, antar att där var nergrävt något spett eller plattor i backen men jag orkade inte gräva så jag kapade vajern där.
Medlem
· Västra götaland
· 72 inlägg
Blixtrar den ena så åskar den andra.😁
Jag frågade min fru och hon tyckte precis som du.O OppfinnarJocke skrev:
Själv tycker jag att åska ⚡️ är själva urladdningen. Blixten är väl möjligen både själva ljusbågen, samt det ljus som färdas ifrån den. Mullret är ljudet om det är på håll och en knall om det är riktigt nära. Men om någon är rädd för åskan är det ju inte själva ljudet man är rädd för utan att bli träffad av blixten och få urladdningen genom kroppen/huset brinner upp/ ett träd går av o faller osv. Ett åskoväder är ju heller inte ett oväder av ljud utan urladdningar som ger ljud o ljus mm. Fast antagligen är det bara jag som överanalyserar det hela som vanligt 😁
Fast då är ju frågan om de verkligen är rädda för ”åskan/knallen av en urladdning” eller det höga ljudet. Samma hundar brukar ju inte heller uppskatta nyårsfiranden. Ta med dem till skjutbanan några gånger så de vänjer sig så var nog saken biff. Sedan blir vi ju alla skrämda av plötsliga höga ljud så om blixten slår ner bredvid så skiter vi nog alla knäck oavsett om vi i övrigt ogillar åskväder eller inte.Alfredo skrev:
FörmodligenT TypRätt skrev:Jag frågade min fru och hon tyckte precis som du.
Själv tycker jag att åska ⚡️ är själva urladdningen. Blixten är väl möjligen både själva ljusbågen, samt det ljus som färdas ifrån den. Mullret är ljudet om det är på håll och en knall om det är riktigt nära. Men om någon är rädd för åskan är det ju inte själva ljudet man är rädd för utan att bli träffad av blixten och få urladdningen genom kroppen/huset brinner upp/ ett träd går av o faller osv. Ett åskoväder är ju heller inte ett oväder av ljud utan urladdningar som ger ljud o ljus mm. Fast antagligen är det bara jag som överanalyserar det hela som vanligt 😁
Medlem
· Västernorrland
· 2 509 inlägg
Åska är fenomenet som helhet (att det sker urladdningar från moln och vilka yttringar det får).T TypRätt skrev:Jag frågade min fru och hon tyckte precis som du.
Blixt är ljuset (och underförstått den elektriska kraften som överförs samtidigt utan att det syns). Muller (eller i påtagliga fall knall) är ljudet.
Åsk(o)väder är den större helheten som innefattar häftiga regn(skurar), tillfälligt kraftig blåst, särskild molnighet, ibland dämpat dagsljus av dessa, samt åskan.
Klicka här för att svara