18 816 läst ·
53 svar
19k läst
53 svar
Stålreglar för golv i källare, alternativ till Granab?
Hej, sitter fast i källargolvsloopen. Skulle vilja räkna på ett uppreglat golv i källare, med ventilation, men utan träreglar, och har sett GranAB, men verkar som dom bara sälja hela system och verkar dessutom satsat på någon marknadsstrategi med att vara sjukt otydliga med sina priser.
Subfloor verkar sälja någon (300×400mm) men inga priser?? Antagligen bara jag som missat något? Finns det några bra alternativ? Det jag hittar verkar bara vara för väggstommen? Kanske blir jättedyrt?
Hade vart intressant med ett något helt oorganiskt skivmaterial för golvläggningen med.
Trodde det skulle krylla av såna här trådar här?
Några idéer någon?
Subfloor verkar sälja någon (300×400mm) men inga priser?? Antagligen bara jag som missat något? Finns det några bra alternativ? Det jag hittar verkar bara vara för väggstommen? Kanske blir jättedyrt?
Hade vart intressant med ett något helt oorganiskt skivmaterial för golvläggningen med.
Några idéer någon?
30x40 mm!!KJD skrev:
Hej, sitter fast i källargolvsloopen. Skulle vilja räkna på ett uppreglat golv i källare, med ventilation, men utan träreglar, och har sett GranAB, men verkar som dom bara sälja hela system och verkar dessutom satsat på någon marknadsstrategi med att vara sjukt otydliga med sina priser.
Några idéer någon?
30*45
https://sotenastra.woody.se/innemiljo/golv/undergolvsystem/subfloor-stalregel-subfloor-45x30x3800-mm
Någon som har en aning om pris eller motsv produkt?
https://sotenastra.woody.se/innemiljo/golv/undergolvsystem/subfloor-stalregel-subfloor-45x30x3800-mm
Någon som har en aning om pris eller motsv produkt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Vi installerade Granab-golv i förra huset. Som jag förstod det så är de bara leverantör av systemet medan montering sker av någon partner. Det går kanske att köpa direkt av dem om man vill göra jobbet själv, men säker är jag inte. Kanske vill de inte gå direkt mot slutkund för att slippa hantera garantier. Oavsett så kanske det förklarar varför du inte hittar priser. Du kan ju alltid maila och fråga. Det gjorde jag för att få en bra partner och det fungerade.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Låter ju inte illa. Ingen golvvärme då antar jag (stor anledning till att vi kollat på ventgolv, men nu ställer vi det mot att jämna av + lägga Platon). Vad var kostnaden för Granab-lösningen enbart och monterade ni det själva?Fairlane skrev:
Låter väldigt billigt, kunde inte änns få ett sånt pris som inköpspris.Fairlane skrev:
Kan du specifera
*Granab + fläkt
*Kährs golv
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Ingen golvvärme nej. Lite värme kommer väl från luften som tas från rummet.
Tyvärr kan jag inte dela upp vad som kostade vad mer än att det där var materialkostnaden, då jag inte har fakturan här.
Vi gjorde inget själva. Vi anlitade ett företag som rev ut det gamla golvet, bilade upp en sektion där plattan var högre, monterade granabsystemet, och la golv. Vi lät göra detta precis innan vi flyttade in så vi slapp bo i en byggarbetsplats.
Tyvärr kan jag inte dela upp vad som kostade vad mer än att det där var materialkostnaden, då jag inte har fakturan här.
Vi gjorde inget själva. Vi anlitade ett företag som rev ut det gamla golvet, bilade upp en sektion där plattan var högre, monterade granabsystemet, och la golv. Vi lät göra detta precis innan vi flyttade in så vi slapp bo i en byggarbetsplats.
Japp, mycket tack för du delat. Har bara sett astronomiska siffror på Nivell-installationer så intressant.
Såg nu att Beijer verkade ha Subfloor med priser på sina sidor, men dock inte stålreglarna, men Osäker på om Granab ens går att köpa löst. Ska besöka Derome på måndag. Minns du om du hade kunnat välja att köpa materialet utan installationen?
Såg nu att Beijer verkade ha Subfloor med priser på sina sidor, men dock inte stålreglarna, men Osäker på om Granab ens går att köpa löst. Ska besöka Derome på måndag. Minns du om du hade kunnat välja att köpa materialet utan installationen?
Vi har ingen mekanisk ventilation under, å ingen golvvärme utan bara 45mm isolering, samt 1,5-4cm luftspalt mellan källarbetonggolvet å isoleringen.
Ovanpå bärverket så ligger 22mm golvspånskivor samt 15mm träparkettgolv.
Golvet håller ca 20° när det är 21° i rummet, hjärtväggen å bägge ytterväggarna håller ca 18° nere vid golvet.
Ovanpå bärverket så ligger 22mm golvspånskivor samt 15mm träparkettgolv.
Golvet håller ca 20° när det är 21° i rummet, hjärtväggen å bägge ytterväggarna håller ca 18° nere vid golvet.