Som rubriken säger. Taket på stallet läcker, ett par trasiga tegelpannor som hamnat snett och gått sönder. Inte super svårt. Men undertaket har tagit skada på några få ställen och här får jag problem i mina tankar.

Tanken så småningom är att sätta upp plåt, många tegelpanor är på upphällning så, men det är inte råspånt under utan finskurna " träskivor" som ligger omlott.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är inte sugen alls på att byta till råspånt eftersom känslan försvinner, är inte helt insatt än men hur byter man enstaka av dessa som är skadade? Köpa eller får man göra dom själv på något sätt?
Tips och idéer mottages tacksamt.

Det finns inte många som tillverkar stickspån eller pärt (ditt tak) men det går att få tag i på blocket!
Man kan "fuska" och göra dem själv av laminat, plyfa som bara målas med en skyddsfärg på ovansidan, det är billigaste varianten!

• Gilla
Magnus Rogberg
  • Laddar…
Du kan lägga masonit eller viss typ av väv på utsidan och låta spånen vara som dom är idag.

• Gilla
Magnus Rogberg
  • Laddar…
Oljehärdad masonit har jag använt på vårat hus lägges omlott nerifrån och upp ovanpå befintliga brädor/spån

• Gilla
Magnus Rogberg
  • Laddar…
magnetens skrev:
Oljehärdad masonit har jag använt på vårat hus lägges omlott nerifrån och upp ovanpå befintliga brädor/spån
Ja, har kommit fram till att det är nog rätt väg att gå. Vissa spån måste nog dock bytas för dom är helt genom dränkta :(

Har du plåt eller pannor på sen? Är det "bara " att lägga läkt och börja lägga plåt sen på masoniten?

Det vanliga är att man behåller pärten, och lägger läkt och plåt ovanpå. Min loge, som har ett tak på över 700 kvadratmeter, är precis som ditt. Byggd 1935 med pärttak och någon gång innan 50-talets mitt har de läktat och lagt tegel direkt ovanpå.

Jag röstar för att du byter de pärt som är dåliga om du gillar känslan det ger. Begagnade pärt brukar gå att hitta då det rivs ganska många sådana tak. Själv har jag rivit två pärttak hemma på gården på senare tid och sparat lite fina pärt till logens tak. Annars finns det entusiaster lite här och där som har gamla pärthyvlar (heter säkert något annat egentligen) och som kör upp ett lass då och då.

• Gilla
Magnus Rogberg
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Det vanliga är att man behåller pärten, och lägger läkt och plåt ovanpå. Min loge, som har ett tak på över 700 kvadratmeter, är precis som ditt. Byggd 1935 med pärttak och någon gång innan 50-talets mitt har de läktat och lagt tegel direkt ovanpå.

Jag röstar för att du byter de pärt som är dåliga om du gillar känslan det ger. Begagnade pärt brukar gå att hitta då det rivs ganska många sådana tak. Själv har jag rivit två pärttak hemma på gården på senare tid och sparat lite fina pärt till logens tak. Annars finns det entusiaster lite här och där som har gamla pärthyvlar (heter säkert något annat egentligen) och som kör upp ett lass då och då.
Låter billigare och enkelt det där. Vårt tak är nog också närmare 700kmv, blir dyrt med bara själva plåten, men kan undvika mycket annat så känns det mycket bättre.

Hur löste du det med säkerheten vid takbytet? Är bra jäkla högt om man ska upp utan sele, på ett vanligt hus kan man ju alltid surra sig runt skorstenen eller liknande. På logen känns det som man måste bli spindelmannen... :)

Jag var nog otydlig. Logen har kvar tegeltaket och det är i så bra skick att det räcker med någon enstaka takpanna då och då. Har bytt fem pannor på tio år.
De tak jag rivit av var både mindre och lägre. Då har jag haft byggställningen till hjälp.

Jag har läktat med strö och bärläkt uppe på masoniten och sen betongpannor

20150818_200633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.