Någon som har erfarenhet av att bygga en ställning i lösvirke för fasadjobb?

OK
Tack!

Jag byggde ihop en ställning för 4 år sen. Virket gick på 1.500:- och jag nådde ända upp (två våningar).
Tyvärr blir såna här ställningar ganska tunga om man ska göra dem hållbara.

Ska faktiskt bygga en ställning på lördag

Jag har funderat på att hyra ställning, men kom fram till att det blir för dyrt då jag måste ha ställningen så länge.

Kommer stå hela vintern och hela våren och säkert en bit in på sommaren också...

Som BAS skrev så blir en lösvirkesställning tung, och man flyttar ju inte på den i onödan, men ska man renovera en hel fasad så är det ju bara att bygga ställning på en sida i taget, renovera, och flytta till nästa sida av huset, och börja om igen...

/Jonas

Nu är äntligen min ställning klar...

Lägger upp en bild för lite inspiration...

• SV100152_s.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tänk på att över dimensionera allt ganska mycket men ett tips är ju att hyra ställning typ www.ramirent.se

lycka till......

Jag funderade på det, men som glad månskenssnickare så blir det inte så många timmar arbete på en dag, och då måste man ju hyra ställning i flera månader... Dyrt...

Min ställning kommer nog vara upp på olika ställen runt huset i cirka ett år. Fasad + tak skall bytas, så då skulle det bli ofantligt dyrt att hyra.

Men jag håller helt med i rådet att överdimensionera, och sätt upp rejäla räcken som verkligen håller om olyckan skulle vara framme.

/Jonas

Hej! Tänk på att om du ska hyra in nån hantverkare eller byggfirma, så krävs det att ställningen är av godkänt material och byggd av någon som har certifikat för detta.
Numera krävs detta för alla ställningar över 2 meter i höjd.

Men ska bara du själv knata runt på den så är det rent sunt förnuft som gäller..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.