30 236 läst ·
53 svar
30k läst
53 svar
Ställa värmepumpen hos grannen
Kan ha läst slarvigt men ser ingen varning för varken vänner av ordning eller den ”Kungliga Svenska…”
Ni har väl fler grannar eller ”vänner/vänners vänner” som inte har samma möjlighet, är tjänstemän på elverket, kommunen eller bara är ”småpoliser”? Så vad gör Ni om det bara växer upp folk med all formalia på plats för kontroll? ”Rätt person” hos elleverantören kanske tent av övertalar farbror Blå att skicka med någon underhuggare med bricka?
Ni har väl fler grannar eller ”vänner/vänners vänner” som inte har samma möjlighet, är tjänstemän på elverket, kommunen eller bara är ”småpoliser”? Så vad gör Ni om det bara växer upp folk med all formalia på plats för kontroll? ”Rätt person” hos elleverantören kanske tent av övertalar farbror Blå att skicka med någon underhuggare med bricka?
M Mathsson skrev:Hej!
Tankar och idéer hopas sig inför vintern, då man sitter med rörligt elavtal i område 3.
Den senaste som kom upp var att man flytta luft/vatten-värmepumpen och ställer den hos grannen och sen dra slangar till till mig och koppla in.
Den aktuella grannen var om sig och kring sig, så han sitter med en fast kostnad per kwh på 33 öre.
Det är ju inte tillåtet att distribuera el till annan fastighet, men jag gissar att det inte finns någon regler som säger att man inte får dela med sig av varmvatten? Så länge inte regeln säger "energi" istället för el. (?)
Kommentarer på detta?![]()
Läsvärt!M Mathsson skrev:Hej!
Tankar och idéer hopas sig inför vintern, då man sitter med rörligt elavtal i område 3.
Den senaste som kom upp var att man flytta luft/vatten-värmepumpen och ställer den hos grannen och sen dra slangar till till mig och koppla in.
Den aktuella grannen var om sig och kring sig, så han sitter med en fast kostnad per kwh på 33 öre.
Det är ju inte tillåtet att distribuera el till annan fastighet, men jag gissar att det inte finns någon regler som säger att man inte får dela med sig av varmvatten? Så länge inte regeln säger "energi" istället för el. (?)
Kommentarer på detta?![]()
https://www.fastighetsagarna.se/akt...igt-att-dela-el-i-lokala-nat-fran-arsskiftet/
det är kallt och jag vill iaf basta varje dag i februari...M Mathsson skrev:Absolut, mycket enklare. Men det känns lite motigt att bryta mot lagen när det finns en log på vad som med all sannolikhet försiggår. Men bevisbördan skulle ju lika på elbolaget.
I sammanhanget skulle förlusterna vara försumbara då skillnaden i pris är astronomiska. 33 öre mot kanske 2000 öre/kwh i värsta fall.
Jo, och varje dag under hela februari så värmdes bastuvagnen upp![]()
5000 - 7000 kwh är inte mer än flitigt vedeldande,M Mathsson skrev:Måste och måste, försöker bara hitta lösningar som kan spara mig 10-tusentals kronor under "värmeperioden".
Gör man det på ett lagligt sätt så är det ju bara positivt.
Men visst har du en poäng med att risken är liten, men kanske att nätägaren har mer koll nu när skillnaden i pris mellan abonnenter är astronomiska.
Om en fastighet helt plötsligt har 5000-7000 kwh mer under värmesäsongen och grannen har lika mycket mindre så kanske det uppmärksammas på något vis i deras system.
Bolaget gör ju rejäla försluter på detta, så det finns ju ett incitament för dem att ha koll.
ingen bryr sej...
Har man inte ändrat lagen? Numera ska det vara ok att sälja el till grannen. Man måste iofs hålla sig till det avtal man har och förutom max uttagen momentan effekt (huvudsäkring) så kan det vara max effekt/år för ett visst pris.lasse l1 skrev:
Jag skickade precis länken här innan om att det är okej från och med 1 januari 2022.lilytwig skrev:
https://www.fastighetsagarna.se/akt...igt-att-dela-el-i-lokala-nat-fran-arsskiftet/
Ser nu att det inte är ändrat, men att det är under utredning.lilytwig skrev:
De behöver inte patrullera. Har en son som skaffade elbil i Örebro och fick många påstötningar från elbolaget att deras fastighet hade börjat dra betydligt mer ström. Tog tid innan de fattade att det var OK. Gissar att alla framåt elbolag får varningar för onormala händelser i elsystemet?I InsidersUnited skrev:
jag tänker också att ni kan få problem med huvudsäkringar. Ni kan såklart planera bra å använda faserna optimalt men två hushåll kan bli tufft. Vissa hushåll som inte optimerat smäller ju huvudsäkringar ensamma. Kabel är såklart enklast, men vv är också bra. Lycka till, håller tummarna.Kilrain skrev:
Är det ens praktiskt görligt? Håller grannens säkringar för att koppla in ett externt värmesystem?
Är det lagligt? Vilka rättsliga risker innebär det för grannen?
Vad händer med det fasta avtalet om ni ”åker fast”? Antar att det rivs upp rätt omgående.
O.s.v.
Om jag vore grannen hade jag nog sagt tvärnej. Man vill ju "vara schyst" mot sina grannar, men det här känns som att begära att grannen tar lite för stora risker.
själv tittar vi på att köra spotpris och stänga av de stora förbrukarna när det är dyrt.
H hus520 skrev:
Ja, det är tillåtet att distribuera lokalt producerade el från en fastighet till en annan, men inte köpt el från nätägaren via en fastighet till en annan fastighet.J Jerald Stuartson skrev:
Följande citat är från länken ovan,
”När undantagen från nätkoncession blir bredare ger det större möjlighet att koppla ihop närliggande fastigheter i lokala elnät. Det gör att det blir lättare att producera hållbar solel i en fastighet och sedan överföra den till andra närliggande byggnader. Energidelning minskar också effektbehovet och bidrar till att stabilisera energinätet i Sverige i ett ansträngt läge.”
Det är ju bara att säga att en bekant har laddat elbilen där under vintern…M Mathsson skrev:Måste och måste, försöker bara hitta lösningar som kan spara mig 10-tusentals kronor under "värmeperioden".
Gör man det på ett lagligt sätt så är det ju bara positivt.
Men visst har du en poäng med att risken är liten, men kanske att nätägaren har mer koll nu när skillnaden i pris mellan abonnenter är astronomiska.
Om en fastighet helt plötsligt har 5000-7000 kwh mer under värmesäsongen och grannen har lika mycket mindre så kanske det uppmärksammas på något vis i deras system.
Bolaget gör ju rejäla försluter på detta, så det finns ju ett incitament för dem att ha koll.
Ska man leva som i Sovjet? Värme behövs på dagen med. Tre tonårsbarn, ska de duscha, man dammsuga, stryka, diska etc…nattetid? De varnar för torktumling nattetid pga brandrisken. Och risken för 10 kr kWh på dagen väger inte upp nyttan med 23 öre på natten.S socker22 skrev:Hej! Här kommer ett tips! Spar pengar, var schysst mot vår planet och bli av med din onödiga elförbrukning på en och samma gång. Med hjälp av Tibbers smarta timprisavtal kan jag styra min förbrukning till de allra billigaste timmarna, och undvika de höga! Testa du med så får vi båda 500 kr som bonus att använda i Tibber Store. ⚡️ Läs mer här: [länk]