Hej!
LED-listen i köket har gått sönder, eller så har drivern gått sönder. Tänkte att det vore vettigt att kolla om LED-drivern fungerar innan jag river ut allt och köper nytt.
Nu var det länge sedan jag höll på med el, så innan alla proppar går, skyddsjorden ej slår ut och familjen får se grillad pappa så tänkte jag kolla hur jag skall koppla multimetern för att se om LED-drivern fungerar eller är trasig.
Min tanke är att mäta utgången för DC 24V, som ligger på 1,5A 36W max. Vad skall jag då ställa in multimetern på? Se bild. Tack på förhand
LED-listen i köket har gått sönder, eller så har drivern gått sönder. Tänkte att det vore vettigt att kolla om LED-drivern fungerar innan jag river ut allt och köper nytt.
Nu var det länge sedan jag höll på med el, så innan alla proppar går, skyddsjorden ej slår ut och familjen får se grillad pappa så tänkte jag kolla hur jag skall koppla multimetern för att se om LED-drivern fungerar eller är trasig.
Min tanke är att mäta utgången för DC 24V, som ligger på 1,5A 36W max. Vad skall jag då ställa in multimetern på? Se bild. Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Vredet på VDC 200 är ju lämpligt då. Och du har mätsladdarna i rätt hål det är annars en vanlig källa till fel tex med röda till vänster för strömmätning 10 A eller vredet i något av lägena för ström när man vill mäta spänning.
Det stod 03.0.
Jag tror att mätaren kanske inte är världens bästa (Vaddå, 20 år gammal från Biltema, toppklass liksom). Men skalan är lite skum.
Om man väljer 200V så är "nolläget" 00,0
Om man väljer 20 V så är nolläget 0,00
Om man väljer 600 V är nolläget 000
Men jag mätte igen. Vid 200V visar den 03,0
20V 3,30
600V 003
Blev nog lurad av den konstiga skalan. Men på 600V så finns ju inga decimaler och den visar 003, i all rimlighet så bör det ju betyda 3V, som ni säger... Då borde den ju vara trasig... Nu blev det väl rätt tänkt?
Fasen pinsamt, enkel matte kan jag ju, men skalan var så underlig.
Jag tror att mätaren kanske inte är världens bästa (Vaddå, 20 år gammal från Biltema, toppklass liksom). Men skalan är lite skum.
Om man väljer 200V så är "nolläget" 00,0
Om man väljer 20 V så är nolläget 0,00
Om man väljer 600 V är nolläget 000
Men jag mätte igen. Vid 200V visar den 03,0
20V 3,30
600V 003
Blev nog lurad av den konstiga skalan. Men på 600V så finns ju inga decimaler och den visar 003, i all rimlighet så bör det ju betyda 3V, som ni säger... Då borde den ju vara trasig... Nu blev det väl rätt tänkt?
Fasen pinsamt, enkel matte kan jag ju, men skalan var så underlig.
Vet inte. Den fanns med vid köpet av gästlägenheten. Men när jag googlat på modellen så kommer det bara upp en massa skräp från Aliexpress etc, så skall nog försöka hitta en med en smula bättre kvalitet.jonmo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

