Hej!
Dax för vårens projekt, ett uterum. Är det någon vänlig själ som kan bistå med dimensionering på en stålbalk? Det är den röda balken som jag skulle vilja ha i stål. Anledningen till stål är att jag hoppas att den inte ska bli så hög, stör utsikten från vardagsrummet.
Snözon 3
Lasten är 15-16 kvm kanalplast
En snabb koll på Svenskt trä föreslår limträ 115*315
Dax för vårens projekt, ett uterum. Är det någon vänlig själ som kan bistå med dimensionering på en stålbalk? Det är den röda balken som jag skulle vilja ha i stål. Anledningen till stål är att jag hoppas att den inte ska bli så hög, stör utsikten från vardagsrummet.
Snözon 3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Bifoga gärna en enkel måttsatt plan också
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vad ska det vara för typ av takbeläggning?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Läste lite slarvigt
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Om avståndet mellan pelarna är 4,5m fungerar en HEA160. Den böjer ner 12mm för snölast. Dock är ingen hänsyn tagen till snöraset från huset,
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Bra med snörasskyddet, skyddar även hängrännan. Har ett liknande takmöte här hemma och då har blötsnö/is deformerat och tryckt sönder rännan.
Är det avväxling utan stöttepelare? Isåfall, vad landar du stålet på ? Som tidigare sagt är hea 160 fullt godtyckliclt, men UPE 160 (om du vill skippa pelare så kan du köra 2 UPE, genomgående bult, för att stötta upp en bärande vägg ☺️H hama65 skrev:Hej!
Snözon 3
[bild]