surris
Hej,

Det ska muras en spiskåpa som är ca 3,6m lång. Vi vill inte ha någon stång under. Vad för balk behövs för den spännvidden att mura på? räknar med att den väger 300-500 kg. Tanken är en U-balk (liggandes) T-balk eller ett vinkeljärn, så man kan mura in så bara ser ett "plattjärn" under och eventuellt bakom.

Är det möjligt utan att man behöver en för stor balk eller behöver man bygga en ramverkskonstruktion?

Nu vet inte jag hur kåpan ska se ut.
Men jag skulle nog svetsa ett skelett i samma form som kåpan och fästa i väggen, som sen muras in, då är det ju inte bara balken som håller det hela uppe, och den behöver inte vara lika kraftig.
Men sen är frågan om du ska elda under, eller om det bara ska vara utsug från spis.
Stål rör ju sig av värme med risk för att de kan spricka.

surris
Isakare Isakare skrev:
Nu vet inte jag hur kåpan ska se ut.
Men jag skulle nog svetsa ett skelett i samma form som kåpan och fästa i väggen, som sen muras in, då är det ju inte bara balken som håller det hela uppe, och den behöver inte vara lika kraftig.
Men sen är frågan om du ska elda under, eller om det bara ska vara utsug från spis.
Stål rör ju sig av värme med risk för att de kan spricka.
Jo det har varit en tanke. Men lättare om det bara räcker med en balk. Svårare att mura in hela konstruktionen och vill att så lite järn som möjligt ska synas.

Det ska muras med tegelsten, det är ett 1800-talskök med bakugn och vedspis.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
surris surris skrev:
Jo det har varit en tanke. Men lättare om det bara räcker med en balk. Svårare att mura in hela konstruktionen och vill att så lite järn som möjligt ska synas.

Man är bra nyfiken hur de gjorde förr.
Min särbo har en imponerande murad kåpa i vinkel, ca 2,5x1,5m utan stolpe, stugan är från 1700 talet, hur den håller sig uppe har jag inte en aning om.

• Gilla
surris
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Man är bra nyfiken hur de gjorde förr.
Min särbo har en imponerande murad kåpa i vinkel, ca 2,5x1,5m utan stolpe, stugan är från 1700 talet, hur den håller sig uppe har jag inte en aning om.
Det beror väl lite på hur man formar kåpan? Men det som inte bärs av att man har stålbalk och/eller stolpe bärs väl av att det är en eller annan valvform inblandad. Sen skulle det väl kunna finnas mer järn än vad man ser utifrån som tar dragspänningar?

surris surris skrev:

Du kan inte tänka dig att mura i lättbetong för att minska vikten?

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
surris
R Räknenisse skrev:
Det beror väl lite på hur man formar kåpan? Men det som inte bärs av att man har stålbalk och/eller stolpe bärs väl av att det är en eller annan valvform inblandad. Sen skulle det väl kunna finnas mer järn än vad man ser utifrån som tar dragspänningar?
Tänkte ha bistål i de två första murbanden, sen blir stenen ståendes när det blir vinkel på kåpan upp mot taket.

Den ska väl bli något såhär ungefär fast den ska gå hela rumsbredden som är ca 3,6m.
Gammal eldstad med smutsiga väggar och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

surris
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan inte tänka dig att mura i lättbetong för att minska vikten?
Ett alternativ såklart om det blir en orimligt stor balk. Dock så har jag tegel liggandes som jag tänkte använda, vill även använda de material de använde på 1800-talet så gott det går.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.