2 965 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Stålbalk HEB180 i mellanbjälklag linjera översida eller undersida mot 45x220
Kort (kanske enkel) fråga, traditionellt hus, rektangulärt, 4 väggar och hjärtvägg i mitten, c:a 8x12,5m, öppning i hjärtvägg c:a 4m.
Ska man då linjera stålbalken, (i detta fall en HEB180 (beräknad användandegrad 32%, eller vad det heter)), med ovankant bjälkag (45x220) eller underkant, eller mitt i?
För och nackdelar?
Ska till och beställa stolpar och balk inför husresning, men velar på måttet pga ovan nämnda fundering.
Se bild:
Det ni ser på bilden är, en gavelvägg och bjälklaget går ut över denna, stålbalken går 4m in från gaveln och stannar på en KKR 90x90x5, på bilden ligger balken som jag menar linjerar i underkant med 45x220.
Ska man då linjera stålbalken, (i detta fall en HEB180 (beräknad användandegrad 32%, eller vad det heter)), med ovankant bjälkag (45x220) eller underkant, eller mitt i?
För och nackdelar?
Ska till och beställa stolpar och balk inför husresning, men velar på måttet pga ovan nämnda fundering.
Se bild:
Det ni ser på bilden är, en gavelvägg och bjälklaget går ut över denna, stålbalken går 4m in från gaveln och stannar på en KKR 90x90x5, på bilden ligger balken som jag menar linjerar i underkant med 45x220.
Ok, tack för info...
Nybyggarn: Menar inte att förringa ditt svar, men jag vill vidareutveckla ditt svar, varför lade ni balken i nivå med underkant 45x220 och inte i överkant?
Ola78's svar är ju inne på att då man fyller ut/lägger en regel på sidan om (typ laskar) bjälklaget får man stöd för golv(spån). Finns det någon annan anledning?
Nybyggarn: Menar inte att förringa ditt svar, men jag vill vidareutveckla ditt svar, varför lade ni balken i nivå med underkant 45x220 och inte i överkant?
Ola78's svar är ju inne på att då man fyller ut/lägger en regel på sidan om (typ laskar) bjälklaget får man stöd för golv(spån). Finns det någon annan anledning?
Vi hade en konstruktör som ritade bjälklaget åt oss och han specade att det skulle vara som på din bild. Nu har vi lite annorlunda eftersom vi har ett gammalt timmerhus, orginalbjälkarna är kapade och nya 220x45 spikade på sidan av timmer bjälkarna men principen är ju densamma. vi har ochså reglar på ovansidan som stöd för golvet. Dessutom har vi hålband (kallas kanske balkstroppar?) som binder ihop bjälkarna på undersidan av balken och snett upp på varje bjälke, på timmerhus låser bjälklaget väggen också så att den inte kan tryckas utåt, men på en regelstomme är det möjligt att man inte behöver den funktionen, men kolla det för jag är osäker där.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
Järnbalken innebär en viss svikt i konstruktionen = rörelser, finns därför anledning att få ihop reglarna över balken. Det finns 40mm över för detta, genom att lägga en 45X70, och hacka denna för balken, och låt dessa gå ca 0.5 --metern åt vart håll på reglarna.
Japp, jag är med.. passar på att ta en till fråga inom samma ämne.
Jag vet inte om det heter nyttjandegrad eller vad det heter, men balken är beräknad med trusscon/roofcon till 32%, enligt konstruktören ville han inte gå högre än så pga risk för sviktkänsla i bjälklaget.
Min fråga är då, vad är normalt att ha för nyttjandegrad på en dylik balk. Ska jag dimensionera upp mera, t.ex. HEB200?
Jag vet inte om det heter nyttjandegrad eller vad det heter, men balken är beräknad med trusscon/roofcon till 32%, enligt konstruktören ville han inte gå högre än så pga risk för sviktkänsla i bjälklaget.
Min fråga är då, vad är normalt att ha för nyttjandegrad på en dylik balk. Ska jag dimensionera upp mera, t.ex. HEB200?
ja kanske det blir bättre, det finns även balk med grövre gods. Men de jobb jag varit med på, där man rivit en bärande vägg för att få ett större rum, har inte hållit måttet = svikt i golvet, vilket medför att det uppstår sprickor. Nu har våra ingrepp, inneburit en låda för att täcka balken, och då blir det lister och målarfärg, som med tiden ger med sig. Men ditt tak, under, blir ju slätt, men försök ändå att välja ett takmaterial som klarar av rörelser = panel, Huntonit eller liknande, gips är inte att tänka på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden