Ska göra ett nytt bjälklag i ett sovrum. Det gamla sviktar och är snett och ojämnt (över 100 år gammalt).
Rummet är 6 m brett och 5 m långt. Mitt under finns en bärande stolpe på 200x200 mm.
Tänker en balk eller liknande mitt i rummet så att man får två halvor med 3 m spännvidd.
Frågan är om det går att lösa vettigt med trä eller om jag måste in med en stålbalk?
Vill hålla nere tjockleken på bjälklaget så mycket det går. Blir skruvlimmat golvspån ovanpå sen.
Rummet är 6 m brett och 5 m långt. Mitt under finns en bärande stolpe på 200x200 mm.
Tänker en balk eller liknande mitt i rummet så att man får två halvor med 3 m spännvidd.
Frågan är om det går att lösa vettigt med trä eller om jag måste in med en stålbalk?
Vill hålla nere tjockleken på bjälklaget så mycket det går. Blir skruvlimmat golvspån ovanpå sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska balken vara infälld i bjälklaget eller finnas på våningen under?X xl15 skrev:Ska göra ett nytt bjälklag i ett sovrum. Det gamla sviktar och är snett och ojämnt (över 100 år gammalt).
[bild]
Du kan hålla ner dimensionerna i bjälklaget med mindre cc-mått mellan golvbjälkarna.
Här kan du leka lite med dimensioner och liknade https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/
Balken ska vara infälld i bjälklaget. Reglarna tänkte jag 120x45 och 300cc. Räcker enligt denna lista till 264 cm spännvidd: Golvbjälkar av konstruktionsvirke i ett fack - TräGuiden (traguiden.se)
Visst, jag har 300 cm, men det är när nog.
Visst, jag har 300 cm, men det är när nog.
Om du ska hålla dig till endast 120mm så finns det ingen balk av trä som klarar kraven. Då får du köra stålbalk.X xl15 skrev:
Men du kan vända på bjälklaget så blir det bara 2.5m spännvidd.
Klicka här för att svara