Du menar att det man stjäl själv är okej medans det som andra stjäl är förkastligt?
4 357 läst · 34 svar
4k läst
34 svar
Stal el till fritidshusen
-
-
Medlem · Västernorrland · 1 851 inlägg 24 mar 2016 13:5124 mar 2016 13:51 #17
Jag menar att det är värre att ta tant Agdas vigselring än att plocka ur mataffärernas sopcontainrar.
-
24 mar 2016 15:39 #18
@Jo
så, när jag är på jobbet så stoppar jag en penna i fickan, eftersom jag behöver skriva lite i mitt anteckningsblock när jag åker ut till en av våra avdelningar. Allt inom jobb & arbetstid.
Sen när jag kommer hem så tömmer jag fickorna på min jacka eftersom jag ska tvätta den, och då glömmer jag att stoppa ned arbetsgivarens penna i jackan när den är tvättad och därmed så glömmer jag ta med pennan till jobbet.
Detta är alltså stöld i dina ögon!!!
Ok, accepterar det.
En samvetsfråga, har du nånsin gått mot rött, kört för fort, tagit svart betalning för nån tjänst eller kanske slirat lite på sanningen vid deklarationen? Eller kanske tagit med nån vacker sten hem från stranden (detta är ej tillåtet enligt allemansrätten)? Eller, du kanske kommer ihåg när man gick på fik en gång i tiden och tog med sig ett sånt där litet sockerpaket med 2 sockerbitar i, och stoppade i fickan när man gick därifrån. Men, nä det skulle du aldrig gjort?
Om du INTE gjort nåt liknande så ÄR DU en märklig människa, eftersom de flesta faktiskt begår lagbrott både av okunskap och därför att man tycker att "det där är inte så allvarligt".
Om du nu faktiskt gjort nån av dessa handlingar, vad gör det dig då till för människa? Har du egen rätt att välja vilka lagar som gäller, eller är du bara som alla oss andra.
Det mesta här i världen är inte svart eller vitt, utan det är en gråskala. Ha inte så d...a bråttom att döma folk, men det är klart, på internet är man anonym och kan säga vad som helst!
Ja, att stjäla el är stöld, nä att stoppa 1 penna i fickan på jobbet är ingen stöld, det är möjligen snatteri om uppsåtet var att endast använda denna penna privat!
@räknenisse
och vem avgör vad som är mer eller mindre etiskt/moraliskt? -
Medlem · Jönköping · 422 inlägg 24 mar 2016 15:4624 mar 2016 15:46 #19
Att glömma en penna kan väl närmast ses som oaktsamt.
Lågt ekonomiskt värde och liten förlust för arbetsgivaren.
Men ponera att företaget har 10 000 anställda och alla gör detta dagligen.
Då blir det helt plötsligt ett annat läge.
Att avsiktligt koppla in sig på nätet med uppsåtet att tillgripa el, det kan inte ses som annat än stöld. -
24 mar 2016 16:08 #20
"Men ponera att företaget har 10 000 anställda och alla gör detta dagligen.
Då blir det helt plötsligt ett annat läge."
Ponera att alla som kan/får deklarera bilavdrag, rundar 1 extra mil uppåt.
Gör det att det individuella felet blir mer fel än om bara nån gör det? För detta kan väl också klassas som "stöld"? -
Medlem · Västernorrland · 1 851 inlägg 24 mar 2016 16:2124 mar 2016 16:21 #21
Det är en sak vad som faller inom den tekniska/juridiska definitionen vad som är stöld.
Och en annan vad folk tycker är ok, dåligt, eller vad som gör en till en för evigt förtappad människa.
Att de flesta betraktar strövisa tillgrepp av småsaker som i de exempel du nämnder som mer harmlösa jämfört med omfattande och planerad stöldverksamhet för höga belopp betraktar jag som en okontroversiell samhällsiakttagelse.
Sen kanske jag ska förtydliga att det var den principiella diskussionen om alla stölder är likvärdiga eller ej som jag avsåg kommentera. Inte att det aktuella fallet med elstöld enligt min mening skulle falla i kategorin ok enligt min moral om det var så det tolkades.- Laddar…
-
Medlem · Jönköping · 422 inlägg 24 mar 2016 18:4324 mar 2016 18:43 #22
Det individuella felet är litet, men likväl en överlagd och medveten handling.
Men jag tänker inte moralpredika, jag, precis som alla andra begår fel.
Om någon tar en penna från jobbet har nog dom flesta arbetsgivare överinseende om det. -
24 mar 2016 19:50 #23
Det är uppsåtet som gör det till stöld, finns inget uppsåt, är det inte stöld.
-
25 mar 2016 14:09 #24
Pennor från jobbet tar man med tillbaka till jobbet när man fått ihop en handfull annars drunknar man snart i pennor hemma.
Dessutom lär den petimetriga åklagaren eller arbetsgivaren få problem om de skulle vilja sätta åt en anställd för stöld av pennor.
1. Hur bevisa att pennan kommer från arbetsgivaren? I de allra flesta fall är pennorna helt omärkta standardpennor.
2. Hur bevisa uppsåt? -
25 mar 2016 18:36 #25
- Laddar…
-
25 mar 2016 22:17 #26
Om man nu ska stjäla så bör man iallafall ge tusan i att stjäla ström, och att stjäla från jobbet. Strömstöld lär man ju åka fast för förr eller senare eftersom brottet pågår under lång tid, och åker man fast för stöld på jobbet lär man få sparken också.
-
26 mar 2016 00:15 #27
1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna
sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse
i högst två år.
Det är också intressant att notera att tillgreppet måste innebära en skada, för att det ska betraktas som stöld. Observera därtill att skadan inte är begränsad till den bestulne. -
26 mar 2016 02:06 #28
Detta kapitel handlar om att någon tar en sak ur annans besittning med hjälp av fysiska medel. Endast fysiska saker kan besittas. Att en sak är i någons besittning brukar ibland beskrivas som att det för en utomstående framstår som om saken ägs av personen och saken är inom räckhåll för denne. Man skiljer vidare på ensambesittning där andra personer är uteslutna, sambesittning då två eller fler personer har tillgång till egendomen oberoende av varandra samt gemensam besittning då en person endast tillsammans med andra kan komma åt saken. -
28 mar 2016 01:50 #30
Jag blir lite undrande på elförbrukningen i 2st fritidshus.
27 000-30 000 kilowattimmar är väldigt mycket för 2st fritidshus och ännu mer blir det om allt äldre än 2år är preskriberat.
Att från 2012-2014 förbruka 30000kwh i 2st fritidshus är knappast normalförbrukning.
Jag börjar fundera om det bedrevs någon annan ljusskygg verksamhet i fritidshusen.