Tänkte bygga ett staket enl bild
Vitt staket med lodräta spjälor och horisontella tvärslåar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till stolpar så kluvet jag ner 45x195 till ca 170 och 45x95 till 80 och limmar 4 delar till en stolpe.
Spjälorn funderar jag på..
Kan nog få tag på 38x150 men tror ni det funkar att bara klyva upp 38x38 spjälor?
Eller kommer det bli S när ev spänning släpper?

Tips annars på hur jag ska göra dom?

nino nino skrev:
Tänkte bygga ett staket enl bild
[bild]
Till stolpar så kluvet jag ner 45x195 till ca 170 och 45x95 till 80 och limmar 4 delar till en stolpe.
Spjälorn funderar jag på..
Kan nog få tag på 38x150 men tror ni det funkar att bara klyva upp 38x38 spjälor?
Eller kommer det bli S när ev spänning släpper?

Tips annars på hur jag ska göra dom?
Blir det verkligen snyggt med kvadratiska spjälor, kommer inte det se lite tungt ut? Med rektangulärt tvärsnitt ökar också utbudet av material :)

nanowire nanowire skrev:
Blir det verkligen snyggt med kvadratiska spjälor, kommer inte det se lite tungt ut? Med rektangulärt tvärsnitt ökar också utbudet av material :)
Jag vet inte :thinking::)
Tycker bilden ser bra ut och där ser det ut att vara kvadratiska spjälor

Men visst jag är öppen för förslag på allt

Även helt annan modell av staket, men vill ha ett som är lite finare, lite högre, lite extra :)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag tycker också att det är ett vackert staket. Fast jag tycker det ser ut att vara rektangulära spjälor; Tänker att betraktningsvinkeln verkar vara brantare än 45 grader, säg 30 (varierar beroende på vilken punkt i bilden vi väljer)? Vid 90 graders grader betrakningsvinkel och kvadratiskt tvärsnitt skulle bara baksidan ses, vid 45 skulle lika mycket av två sidor ses. Och vid 30 grader skulle mer av sidan än baksidan ses (om man bortser från att spjälorna skymmer varandra). På din bild tycker jag det syns aningen mer baksida än sida trots att det för kvadratiska spjälor borde vara tvärtom? Jämför med stolparna (som jag tycker ser kvadratiska ut).
Svårt det här, börjar nästan tvivla på vad jag ser, är det istället stolparna som är rektangulära :thinking:

optimum
Gissar på spjälor 22x45

Men tänk på vad du målar med för annars ruttnar trät bort om du använder vanligt virke.
Försök helst få tag på riktigt bra virke om du inte ska använda tryckimpregnerat.
Du kan säkert få bra tips här av många kunniga på bra virke och färgval.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja du kanske har rätt, tittar man längst till vänster ser dom ju faktiskt rektangulära ut..

Då kanske man kan klyva upp en vanlig 22mm bräda till spjälor

thomas33 thomas33 skrev:
På bilden är det ett vinylstaket!
91,40 högt.
10,2 x 10,2 stolpe.
2,2 x 7,6 spjälor med spjälhattar.
4,5 luftspalt mellan spjälorna.
[länk]
Nja inte riktigt samma va?
Men mycket möjligt att det är vinyl

nino nino skrev:
Väldigt likt iaf, särskilt med stolphatt i model New England.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
nino nino skrev:
Samma!

I mina ögon är det inte samma, varken spjälor eller hattar :D

Vit PVC-vinylstaket som löper längs en gräsmatta med trädbakgrund och några flisade barkområden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.