Tänkte bygga ett staket enl bild
Till stolpar så kluvet jag ner 45x195 till ca 170 och 45x95 till 80 och limmar 4 delar till en stolpe.
Spjälorn funderar jag på..
Kan nog få tag på 38x150 men tror ni det funkar att bara klyva upp 38x38 spjälor?
Eller kommer det bli S när ev spänning släpper?
Tips annars på hur jag ska göra dom?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till stolpar så kluvet jag ner 45x195 till ca 170 och 45x95 till 80 och limmar 4 delar till en stolpe.
Kan nog få tag på 38x150 men tror ni det funkar att bara klyva upp 38x38 spjälor?
Blir det verkligen snyggt med kvadratiska spjälor, kommer inte det se lite tungt ut? Med rektangulärt tvärsnitt ökar också utbudet av materialnino skrev:
Tänkte bygga ett staket enl bild
[bild]
Jag tycker också att det är ett vackert staket. Fast jag tycker det ser ut att vara rektangulära spjälor; Tänker att betraktningsvinkeln verkar vara brantare än 45 grader, säg 30 (varierar beroende på vilken punkt i bilden vi väljer)? Vid 90 graders grader betrakningsvinkel och kvadratiskt tvärsnitt skulle bara baksidan ses, vid 45 skulle lika mycket av två sidor ses. Och vid 30 grader skulle mer av sidan än baksidan ses (om man bortser från att spjälorna skymmer varandra). På din bild tycker jag det syns aningen mer baksida än sida trots att det för kvadratiska spjälor borde vara tvärtom? Jämför med stolparna (som jag tycker ser kvadratiska ut).
Svårt det här, börjar nästan tvivla på vad jag ser, är det istället stolparna som är rektangulära
Svårt det här, börjar nästan tvivla på vad jag ser, är det istället stolparna som är rektangulära
Gissar på spjälor 22x45
Men tänk på vad du målar med för annars ruttnar trät bort om du använder vanligt virke.
Försök helst få tag på riktigt bra virke om du inte ska använda tryckimpregnerat.
Du kan säkert få bra tips här av många kunniga på bra virke och färgval.
Men tänk på vad du målar med för annars ruttnar trät bort om du använder vanligt virke.
Försök helst få tag på riktigt bra virke om du inte ska använda tryckimpregnerat.
Du kan säkert få bra tips här av många kunniga på bra virke och färgval.
På bilden är det ett vinylstaket!
91,40 högt.
10,2 x 10,2 stolpe.
2,2 x 7,6 spjälor med spjälhattar.
4,5 luftspalt mellan spjälorna.
https://ellma.eu/produkter/100-301-00.html
91,40 högt.
10,2 x 10,2 stolpe.
2,2 x 7,6 spjälor med spjälhattar.
4,5 luftspalt mellan spjälorna.
https://ellma.eu/produkter/100-301-00.html
Klicka här för att svara