1 995 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Staket som trillat in på min tomt
Har en granne vars staket kapsejsat på ett stället och numera så gott som ligger ner mot min rätt nyplanterade hagtornshäck. En normal granne hade så klart tagit sitt ansvar och åtgärdat problemet så fort det upptäcktes, men grannen är inte av den kalibern utan helt omöjlig att ha att göra med. Ser lite smått ut som en soptipp hos grannen för övrigt. Vi bor i ett litet område och ingen av grannarna har någon som helst kommunikation med just denna person.
Nu undrar jag vad jag kan/får göra. Kan jag egenhändigt bara knuffa/böja tillbaka det fallerade staketet mot grannens tomt eller får jag inte det? Jag räknar med att gör jag nåt sånt så lär grannen börja gorma eller anmäla mig om den kan.
Nu undrar jag vad jag kan/får göra. Kan jag egenhändigt bara knuffa/böja tillbaka det fallerade staketet mot grannens tomt eller får jag inte det? Jag räknar med att gör jag nåt sånt så lär grannen börja gorma eller anmäla mig om den kan.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag hade tat foto på hur det ser ut nu där det ligger och då med några när bilder på skicket på det.
Sen hade jag knuffat tillbaka det och tagit ett nytt foto.
Juridiskt är det väl inte korrekt att göra så men har man bilder på att man inte skadat det lär han inte komma långt med en anmälan
Sen hade jag knuffat tillbaka det och tagit ett nytt foto.
Juridiskt är det väl inte korrekt att göra så men har man bilder på att man inte skadat det lär han inte komma långt med en anmälan
Var just ut och tog mig en närmare titt på staketet. Ser nu att så gott som hela staketet på 40 meter lutar in på min tomt. Den del jag såg tidigare var just en del som rasat mer än resten, men när staketet välter helt så faller allt in över min hagtornshäck. Jag har ingen lust att sätta stöttor på min sida av tomten. Hur får man grannen att ta sitt ansvar eftersom samtal inte funkar?
Kolla med din kommun och hänvisa till 8 kap 15 § plan- och bygglagen:"En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer."
Kanske kan du få dem att skicka dit en inspektör som sedan ordnar ett föreläggande.
Kanske kan du få dem att skicka dit en inspektör som sedan ordnar ett föreläggande.
Klicka här för att svara