Hej.

Vi ska skaffa oss en stor hund och vill därför bygga ett staket som håller bra. Staket ska vara 2m högt och knappt 110m lång . Tänkte att bäst och billigast alternativ är att ta en Armeringsnät och gjuta fast tryckimpregnerat stolpar. Men ChatGPT säger att det är en dåligt idé. Vad tänker ni? Eller nån som har även en liknande staket redan?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag tror att prisskillnaden mot ett Gunnebostängsel är mindre än du tror och jag är säker på att arbetsinsatsen för att få det estetiskt likvärdigt är stor med dom material du föreslår...

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Hej

Att gjuta fast de impregnerade stolparna direkt i marken tror jag bli väldigt bra och stadigt.

Angående nätet så kanske ett viltstaket kan fungera.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Farstatjej90
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Att gjuta fast de impregnerade stolparna direkt i marken tror jag bli väldigt bra och stadigt.

Angående nätet så kanske ett viltstaket kan fungera.
Det tråkiga är väl att det håller kanske i bästa fall 20 år sen är det jobbigt att laga. Om man använder nån slags fäste i betongen istället blir det lättare. Likadant om nån råkar backa på staketet. Lättare att laga...

RoTe
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det tråkiga är väl att det håller kanske i bästa fall 20 år sen är det jobbigt att laga. Om man använder nån slags fäste i betongen istället blir det lättare. Likadant om nån råkar backa på staketet. Lättare att laga...
Om man gjuter fast något ögleliknande, billigast möjliga, så kan man enkelt dra upp hela klumpen och ersätta med nytt väldigt fort.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Beroende på vilken sorts mark det är så kan stolparna slås ned direkt också. NTR A ska ju hålla i 25 år med kontakt med mark.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Jag tror att jag har hittad en bra lösning.

• Screenshot_2026-04-29-15-43-02-911_com.mi.android.globalFileexplorer-edit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
will och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för budget på det hela för resten och hur mycket kommer du kunna göra själv?

Om staketet enda syfte är att hålla hunden instängd så röstar jag på att bygga en hundgård istället. Eller en löplina om nu dessa är tillåtna.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Vad har du för budget på det hela för resten och hur mycket kommer du kunna göra själv?

Om staketet enda syfte är att hålla hunden instängd så röstar jag på att bygga en hundgård istället. Eller en löplina om nu dessa är tillåtna.
Vi har 100 000,-kr budget för en 110 m stängsel. Vi ska göra allt själv. Vi vill att hunden kan vara löst i hela gården. Stängsel måste vara stabil. För hunden kan väga upp till 60 kg.

• Haha
Jorel03
  • Laddar…
RoTe
giannicommision giannicommision skrev:
Vi har 100 000,-kr budget för en 110 m stängsel. Vi ska göra allt själv. Vi vill att hunden kan vara löst i hela gården. Stängsel måste vara stabil. För hunden kan väga upp till 60 kg.
Och har du fått svar eller inte?

Purre
RoTe
giannicommision giannicommision skrev:
Till vilken frågan eller från vem?
Jag förstår inte vad du vill alls

Purre Purre skrev:
2m Gunnebo får man iaf för 70'. Finns säkert billigare ställen att handla på också.
[länk]

Byggstaket är ännu billigare 😄
[länk]

Viltstängsel ännu billigare ändå
[länk]
Jag investera gärna lite mer så att det ser snyggare ut. Och jag är inte säkert om en viltstängsel är nog stabil.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.