RoTe
giannicommision giannicommision skrev:
Jag investera gärna lite mer så att det ser snyggare ut. Och jag är inte säkert om en viltstängsel är nog stabil.
En hund springer inte igenom ett viltstängsel.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Själva viltstängsel tål tydligen vikten av en älg, där är det stolparna som viker sig eller går av istället.

Det går väl att göra ett mellanting av det hela. Snygga stolpar och så ett viltstängsel som fästs på insidan.
För jag tror att det kommer ta lång tid att behöva anpassa alla stolpar så att armeringsnätet blir horisontellt. Men det beror ju på var det är staketet ska byggas och hur kuperad den ytan är. Är det helt plan mark är det lätt.
Är hur som helst enklare att montera alla stolpar rakt och sedan spänna fast viltstängslet sist. Kanske behöver det grävas en ränna på marken för att hantera mindre nivåskillnader.
 
  • Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Folk gör så stora problem av ingenting här på forumet
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Själva viltstängsel tål tydligen vikten av en älg, där är det stolparna som viker sig eller går av istället.

Det går väl att göra ett mellanting av det hela. Snygga stolpar och så ett viltstängsel som fästs på insidan.
För jag tror att det kommer ta lång tid att behöva anpassa alla stolpar så att armeringsnätet blir horisontellt. Men det beror ju på var det är staketet ska byggas och hur kuperad den ytan är. Är det helt plan mark är det lätt.
Är hur som helst enklare att montera alla stolpar rakt och sedan spänna fast viltstängslet sist. Kanske behöver det grävas en ränna på marken för att hantera mindre nivåskillnader.
Tack. Den där input hjälper mig mycket. Jag tror att jag ska gör den så. Vi ska gräva stora stenar i marken och en del av nätet, i fallet hunden ska gräva.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
RoTe
giannicommision giannicommision skrev:
Tack. Den där input hjälper mig mycket. Jag tror att jag ska gör den så. Vi ska gräva stora stenar i marken och en del av nätet, i fallet hunden ska gräva.
Är det verkligen rätt hund för er?
 
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
giannicommision giannicommision skrev:
Tack. Den där input hjälper mig mycket. Jag tror att jag ska gör den så. Vi ska gräva stora stenar i marken och en del av nätet, i fallet hunden ska gräva.
Kanske lite OT men jag blir nyfiken på vilken ras det handlar om? Själv har jag en fullkomligt överenergisk Dobbis på 40kg.
 
Jag har under åren haft stora, kraftfulla dalmatinerhannar i min nuvarande trädgård. Till en början satte jag fårstängsel inne i häckplanteringen just mot gatan men visst fanns det utrymningspartier längs sidorna. Problemet löstes med fostran och det fungerade utmärkt.

Fram till dess min sista prick flyttade in, en omplacerad avelshanne på 5 år. Då satte jag elstängsel mot får runt trädgården. Efter jyckens första test kunde jag efter en tid stänga av elen. Han gick aldrig närmare de två linorna än 50 cm.

Löser man det på detta sätt bör man sätta varningsskylt mot vägen, framför allt för små nyfikna barn. Stöten är obehaglig men inte farlig.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Stängslet kommer stå där under längre tid så det handlar inte bara om att göra det så lätt som möjligt.
Plintjärn eller motsvarande är ett betydligt bättre val om man behöver laga eller ändra något i framtiden.
Bekanta byggde stängsel lika mycket för att hundarna inte skulle komma ut som att ( vilda) djur inte skulle komma in.
 
Jenpet Jenpet skrev:
Kanske lite OT men jag blir nyfiken på vilken ras det handlar om? Själv har jag en fullkomligt överenergisk Dobbis på 40kg.
Vi har redan en Engelsk Springer Spaniel. Vi ska skaffa oss en eller två American Akita till.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har under åren haft stora, kraftfulla dalmatinerhannar i min nuvarande trädgård. Till en början satte jag fårstängsel inne i häckplanteringen just mot gatan men visst fanns det utrymningspartier längs sidorna. Problemet löstes med fostran och det fungerade utmärkt.

Fram till dess min sista prick flyttade in, en omplacerad avelshanne på 5 år. Då satte jag elstängsel mot får runt trädgården. Efter jyckens första test kunde jag efter en tid stänga av elen. Han gick aldrig närmare de två linorna än 50 cm.

Löser man det på detta sätt bör man sätta varningsskylt mot vägen, framför allt för små nyfikna barn. Stöten är obehaglig men inte farlig.
Vi har en Springer Spaniel. När han ser en rådjur är han borta. Och en eldyängelse är ingen
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
giannicommision giannicommision skrev:
Vi har en Springer Spaniel. När han ser en rådjur är han borta. Och en eldyängelse är ingen
Option för oss.
 
giannicommision giannicommision skrev:
Vi har redan en Engelsk Springer Spaniel. Vi ska skaffa oss en eller två American Akita till.
Ja, American Akita är ju hyfsat stöddig och väger en del. En granne har en sådan 😀.
 
Jag tycker att det är klokt att göra en rejäl inhägnad. Även den mest vältränade hund kan få syn på något eller få upp vittring av något som inte går att motstå. American akita är en urhundsras vilket gör den benägen att fatta egna beslut.

Om ni väljer alternativet snygga/prydliga stolpar och viltstängsel finns möjligheten att ersätta viltstängslet på vissa partier på ett enkelt sätt vid ett senare tillfälle om ni önskar annat utseende. Det går också bra att spaljera växter mot viltstängsel.

Vi använder viltstängsel för att hägna in katter och hägna ut vilt. Vildsvin har stått och "stångat" mot vårt stängsel i vinter och inte lyckats göra någon skada på nätet.

(Vi gjuter förövrigt ner stolparna i jorden. Vi har lyckan att ha tillgång till rejäla ekstolpar gratis så vi använder dem. )
Edit: sådant som min mobil hittade på själv.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.