karinpz
H HEM2121 skrev:
Det finns ju grannbaroner som på allvar tror att de bestämmer över ett område. Dessa går inte att prata med på. Där kan du stånga dig trött hur trevlig du än är.
många här i byn tycker han beter sig som en egenutnämnd konstapel när han gått med näsan i väret och pekat med sina gåstavar på trädgårdar o husbyggen.

Så du har helt rätt i ditt uttalande 🙂

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
karinpz Karin Zimmermann skrev:
En granne som sätter på sig hörselkåpor när vi klipper gräsmattan, rotar i avloppsbrunn för att sedan ifrågasätta varför vi spolar ner toapapper i toaletten och annat kring detta ämne eller springer ut och glor på oss så fort vi går ut, följer efter oss. Kommer ut och glor på våra gäster tills de åker, fotar in till vårt vardagsrum, låter motorcyklar stå på tomgång timmar i sträck tills vi går in. Klipper samma lilla sträng i timmar även i regn när vi har gäster. De är sjukligt nyfikna och elaka. Försöker ta sig in i vårt hus genom att försöka putta min make av trappan som går med två kryckor. Listan kan göras hur lång som helst.....

Vi har rytigt till oändligt många gånger men till slut orkar man inte mer...... Så det finns folk som inte har något vett överhuvudtaget, använt högtryck för att blåsa ren i pallen, psykopater. Går det föra diskussion med sådana? Svar nej.
Hade det hänt hos mig hade nog inte ens grannen kunnat gå på kryckor efteråt.

Hoppas ni får ro på det nya stället!

• Gilla
nilzzon3 och 8 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jo det här verkar sprida sig värre än Covid att inte grannar klarar av att kommunicera.
Även fast man tycker grannen är en stor idiot och inte tål grannen så måste man kunna föra en diskussion, det bara är så i ett civiliserat samhälle.
Ja absolut. Nu behöver ts INTE föra en diskussion över ett förbannat staket som hon satte på sin tomt som grannen inte blir påverkad av.
Att vara en stalker räknas inte till bland de som påverkas.

Om jag gör något på min tomt som min granne inte tycker om, så får den absolut vädra sin åsikt. Men så länge jag har rätten att göra vad jag vill på min tomt så ska grannen bara vara tyst och sköta sitt egna.
Det är ju rena pesten om man lagt miljoner på något som man inte får ha för att grannen inte tycker det är snyggt. =)

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
karinpz
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hade det hänt hos mig hade nog inte ens grannen kunnat gå på kryckor efteråt.

Hoppas ni får ro på det nya stället!
Tack ❤️ ja vi flyttar hem igen så man är inte längre utomsocknes

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Här på obygda handlar det inte om miljoner.
Redan några tusenlappar för en fattig pensionär är tillräckligt för att göra hembesök.

• Gilla
karinpz
  • Laddar…
A
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det påverkar ju genom att det syns från grannen om inte annat ?
Så man kan ju iaf upplysa grannen om sina intentioner. Iaf för att det är trevligt.
Sen kan dom, som du säger, egentligen inte ha så mycket åsikter om ett staket på din sida av gränsen (inom de dimensioner som gäller) - men det är ju som sagt ändå bra att ha en dialog och kommunikation grannar emellan, så brukar det hjälpa till den dagen ngt som verkligen kan orsaka tvistemål kommer upp
Då skulle konversationen gått såhär.
Klas: Rk ditt staket är riktigt fult, jag vill att du sänker det till hälften.
RK. Ok tack för din åsikt. Jag gillar det, så jag låter det vara.

Var går man vidare sen ? Ts har ju 100% rätt från sin sida, Grannen har ju olovligen vari inne på hennes tomt och saboterat (klippt och tagit småträd)

Det slutar aldrig bra med grannar som gör över till andra och plockar deras växtligheter. Min bror har varit med om det, och de snackar fortfarande inte. Där var ett helt träd inblandat (fullvuxet) Och de bytte tak som grannen inte gillade :P

Mina 2 grannar snackar inte med varandra längre, för att den ena hade åsikter om den andra grannens hyresgäster (alla husen ligger på samma gata) Vilket jag blev indragen i för jag har småbarn, men jag stördes inte. För att förra hyresgästen hade udda utemöblemang.
Det störde utsikten för den ena grannen för man kunde inte ha en skinnsoffa som utemöbel :)

Så att försvara ts granne är sjukt.

• Gilla
Magic Kate och 6 till
  • Laddar…
Nästan så man önskar såna grannar så det händer nåt. På vischan där vi bor umgås vi i stort sett aldrig med grannarna och folk som bott här i över 50 år har aldrig varit inne i grannhuset. Men det är så folk här vill ha det, annars skulle dom väl flytta.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
karinpz Karin Zimmermann skrev:
En granne som sätter på sig hörselkåpor när vi klipper gräsmattan, rotar i avloppsbrunn för att sedan ifrågasätta varför vi spolar ner toapapper i toaletten och annat kring detta ämne eller springer ut och glor på oss så fort vi går ut, följer efter oss. Kommer ut och glor på våra gäster tills de åker, fotar in till vårt vardagsrum, låter motorcyklar stå på tomgång timmar i sträck tills vi går in. Klipper samma lilla sträng i timmar även i regn när vi har gäster. De är sjukligt nyfikna och elaka. Försöker ta sig in i vårt hus genom att försöka putta min make av trappan som går med två kryckor. Listan kan göras hur lång som helst.....

Vi har rytigt till oändligt många gånger men till slut orkar man inte mer...... Så det finns folk som inte har något vett överhuvudtaget, använt högtryck för att blåsa ren i pallen, psykopater. Går det föra diskussion med sådana? Svar nej.
Jo men då behövs det en "konflikthantering" för att det ska fungera. Likadant är det med arbetsplatser när kollegor ryker ihop. Sen kan man ta in en oberoende part för att få igång en kommunikation.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men då behövs det en "konflikthantering" för att det ska fungera. Likadant är det med arbetsplatser när kollegor ryker ihop. Sen kan man ta in en oberoende part för att få igång en kommunikation.
Kan du medla mellan TS och grannen? Lite som Aschbergs Grannfejden på TV3 ;)

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du medla mellan TS och grannen? Lite som Aschbergs Grannfejden på TV3 ;)
Nej det kan vara vem som helst som inte har några bindningar till de som inte kan komma överens och inte kan diskutera med varann. Det är väl klart uselt att någon väljer att flytta pga grannosämja.

P paralun skrev:
Nej det kan vara vem som helst som inte har några bindningar till de som inte kan komma överens och inte kan diskutera med varann. Det är väl klart uselt att någon väljer att flytta pga grannosämja.
Ja, då har det gått för långt redan. Det hände nog mer ofta än vi tror är jag rädd

• Gilla
paralun
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
På många arbetsplatser så delar man på personer med konflikter. Iallafall alla jag varit på. Dock flyttar man den som ställer till det till skillnad från i detta fallet (och skolan) att offret flyttar.
Med grannar så ignorerar man de istället.
På mitt arbete sätter jag i hörselpluggar och fortsätter med mitt arbete =)

Rkarlsson skrev:
På många arbetsplatser så delar man på personer med konflikter. Iallafall alla jag varit på. Dock flyttar man den som ställer till det till skillnad från i detta fallet (och skolan) att offret flyttar.
Med grannar så ignorerar man de istället.
På mitt arbete sätter jag i hörselpluggar och fortsätter med mitt arbete =)
Nej inte alls, en klok chef utser någon helt oberoende som får diskutera med de som inte kommer överens och att det inte fungerar om kollegorna inte pratar med varandra.
Precis samma sak med grannosämja.
Ren konflikthantering som det heter.
Nog skrivet om detta!

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Nej inte alls, en klok chef utser någon helt oberoende som får diskutera med de som inte kommer överens och att det inte fungerar om kollegorna inte pratar med varandra.
Precis samma sak med grannosämja.
Ren konflikthantering som det heter.
Nog skrivet om detta!
Har aldrig hänt på ett enda ställe att oberoende kommit in på en arbetsplats. Varit på otaliga :P

I gymnasiet hade vi, de tog in en präst. Det gick åt helvete.

• Haha
  • Gilla
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Har aldrig hänt på ett enda ställe att oberoende kommit in på en arbetsplats. Varit på otaliga :P

I gymnasiet hade vi, de tog in en präst. Det gick åt helvete.
Jo på en arbetsplats kan det då vara någon annan kollega, fackligt vald eller någon från HR som försöker få de som är osams att prata med varandra, ganska enkelt fast det kan vara svårt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.