75 574 läst ·
191 svar
76k läst
191 svar
Staket höjd mellan grannar
Hur påverkar ett bygge på min sida av tomten? Eller det är inte ett bygge, det är ett minimalt staket mot grannen.P paralun skrev:
Och att utläsa från tråden så kan diskussionen tydligen inte föras med grannen?
Enda gången jag pratar med min närmsta granne om tomtgräns är om jag behöver stå på hans mark för att kanske ta ner nån gren, vill jag göra något annat på min tomt från min tomt så har ju inte han med saken att göra
Jo det här verkar sprida sig värre än Covid att inte grannar klarar av att kommunicera.Rkarlsson skrev:Hur påverkar ett bygge på min sida av tomten? Eller det är inte ett bygge, det är ett minimalt staket mot grannen.
Och att utläsa från tråden så kan diskussionen tydligen inte föras med grannen?
Enda gången jag pratar med min närmsta granne om tomtgräns är om jag behöver stå på hans mark för att kanske ta ner nån gren, vill jag göra något annat på min tomt från min tomt så har ju inte han med saken att göra(förutsatt att bygglov ej behövs)
Även fast man tycker grannen är en stor idiot och inte tål grannen så måste man kunna föra en diskussion, det bara är så i ett civiliserat samhälle.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det påverkar ju genom att det syns från grannen om inte annat ?Rkarlsson skrev:Hur påverkar ett bygge på min sida av tomten? Eller det är inte ett bygge, det är ett minimalt staket mot grannen.
Och att utläsa från tråden så kan diskussionen tydligen inte föras med grannen?
Enda gången jag pratar med min närmsta granne om tomtgräns är om jag behöver stå på hans mark för att kanske ta ner nån gren, vill jag göra något annat på min tomt från min tomt så har ju inte han med saken att göra(förutsatt att bygglov ej behövs)
Så man kan ju iaf upplysa grannen om sina intentioner. Iaf för att det är trevligt.
Sen kan dom, som du säger, egentligen inte ha så mycket åsikter om ett staket på din sida av gränsen (inom de dimensioner som gäller) - men det är ju som sagt ändå bra att ha en dialog och kommunikation grannar emellan, så brukar det hjälpa till den dagen ngt som verkligen kan orsaka tvistemål kommer upp
Har vi något som helst evidens för att det sprider sig?P paralun skrev:
Det enda som vi troligen kan säga är att ju mer multikulturellt samhället blir desto mer förhandlingar måste vi ha om hur vi förhåller oss till varandra som grannar. Reglerna är ju inte givna i en pluralistisk miljö och måste förhandlas. Och desto viktigare blir också lagens formella råmärken och att acceptera lev och låt leva.
De som vill bestämma över sitt grannskap måste enkelt backa från sin tidigare så prominenta roll i vårt tidigare utpräglat homogena samhälle. Med multikulturellt menar jag inte nödvändigtvis den del som har med vår stora invandring att göra, utan även att olika generationer har olika kulturella mönster liksom t ex stadens folk jämfört med landets.
Och det är väl just detta som så många trådar handlar om här, någon part är inte beredd att sluta att försöka kontrollera grannen och så blir det en konflikt?
Å andra sidan så dyker väl inte ett staket upp bara sådär? I mitt fall som har ett staket som är byggt på plintar, så märkes det ut, grävdes för plintar, göts, målades brädor med mera. Det kom ju inte upp bara sådär.
Klart att det kan gå fort också om man köper ett prefab staket, och kör med jordborr eller så, framförallt om staketet är kort kan det ju gå fort.
Men ser man stt grannen bygger staket kan man ju faktiskt fråga lite om utformningen om man bryr sig.
Det är ju två parter som kan öppna munnen och öppna diskussion, ansvaret för diskussion är ju inte ensidigt.
Klart att det kan gå fort också om man köper ett prefab staket, och kör med jordborr eller så, framförallt om staketet är kort kan det ju gå fort.
Men ser man stt grannen bygger staket kan man ju faktiskt fråga lite om utformningen om man bryr sig.
Det är ju två parter som kan öppna munnen och öppna diskussion, ansvaret för diskussion är ju inte ensidigt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det finns ju grannbaroner som på allvar tror att de bestämmer över ett område. Dessa går inte att prata med på. Där kan du stånga dig trött hur trevlig du än är.B BSOD skrev:Å andra sidan så dyker väl inte ett staket upp bara sådär? I mitt fall som har ett staket som är byggt på plintar, så märkes det ut, grävdes för plintar, göts, målades brädor med mera. Det kom ju inte upp bara sådär.
Klart att det kan gå fort också om man köper ett prefab staket, och kör med jordborr eller så, framförallt om staketet är kort kan det ju gå fort.
Men ser man stt grannen bygger staket kan man ju faktiskt fråga lite om utformningen om man bryr sig.
Det är ju två parter som kan öppna munnen och öppna diskussion, ansvaret för diskussion är ju inte ensidigt.
En granne som sätter på sig hörselkåpor när vi klipper gräsmattan, rotar i avloppsbrunn för att sedan ifrågasätta varför vi spolar ner toapapper i toaletten och annat kring detta ämne eller springer ut och glor på oss så fort vi går ut, följer efter oss. Kommer ut och glor på våra gäster tills de åker, fotar in till vårt vardagsrum, låter motorcyklar stå på tomgång timmar i sträck tills vi går in. Klipper samma lilla sträng i timmar även i regn när vi har gäster. De är sjukligt nyfikna och elaka. Försöker ta sig in i vårt hus genom att försöka putta min make av trappan som går med två kryckor. Listan kan göras hur lång som helst.....P paralun skrev:
Vi har rytigt till oändligt många gånger men till slut orkar man inte mer...... Så det finns folk som inte har något vett överhuvudtaget, använt högtryck för att blåsa ren i pallen, psykopater. Går det föra diskussion med sådana? Svar nej.
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det är såna som man kan polisanmäla för bl.a. hemfridsbrott.Karin Zimmermann skrev:
En granne som sätter på sig hörselkåpor när vi klipper gräsmattan, rotar i avloppsbrunn för att sedan ifrågasätta varför vi spolar ner toapapper i toaletten och annat kring detta ämne eller springer ut och glor på oss så fort vi går ut, följer efter oss. Kommer ut och glor på våra gäster tills de åker, fotar in till vårt vardagsrum, låter motorcyklar stå på tomgång timmar i sträck tills vi går in. Klipper samma lilla sträng i timmar även i regn när vi har gäster. De är sjukligt nyfikna och elaka. Försöker ta sig in i vårt hus genom att försöka putta min make av trappan som går med två kryckor. Listan kan göras hur lång som helst.....
Vi har rytigt till oändligt många gånger men till slut orkar man inte mer...... Så det finns folk som inte har något vett överhuvudtaget, använt högtryck för att blåsa ren i pallen, psykopater. Går det föra diskussion med sådana? Svar nej.
De som nu vill försvara den stackars grannen som inte längre kan komma obemärkt in på tomten och även försvårar deras övervakade är välkommen att köpa vårt hus och föra dialoger med dem. Ingen skulle bli gladare än jag.
Jag välkomnar alla intressenter ❤️
Jag välkomnar alla intressenter ❤️
så är det. kul med någon som tänkerClaes Sörmland skrev:
Har vi något som helst evidens för att det sprider sig?
Det enda som vi troligen kan säga är att ju mer multikulturellt samhället blir desto mer förhandlingar måste vi ha om hur vi förhåller oss till varandra som grannar. Reglerna är ju inte givna i en pluralistisk miljö och måste förhandlas. Och desto viktigare blir också lagens formella råmärken och att acceptera lev och låt leva.
De som vill bestämma över sitt grannskap måste enkelt backa från sin tidigare så prominenta roll i vårt tidigare utpräglat homogena samhälle. Med multikulturellt menar jag inte nödvändigtvis den del som har med vår stora invandring att göra, utan även att olika generationer har olika kulturella mönster liksom t ex stadens folk jämfört med landets.
Och det är väl just detta som så många trådar handlar om här, någon part är inte beredd att sluta att försöka kontrollera grannen och så blir det en konflikt?
