Hej,
Ska precis påbörja bygget av ett stake och jag skulle behöva lite råd kring dimensioner av spikregel samt en snygg infästning av spjälorna. Stolparna fästs i stolpspjut som i sin tur står i lera.

Tänkta dimensioner är:
Stolpe 70x70mm cc1000mm
Spikregel 45x28mm
Spjälor 45x25mm

Är spikregel för klen? Vill främst ha den för att jag tror det ser bättre ut estetisk, att den inte ha samma dimension som stolparna.

Har någon erfarenhet på en snygg och så dold infästning som möjligt? Har kollat på dold trallskruv men då spjäla och spikregel endast bygger 52mm är jag osäker på om man snedskruva(45 grader) den utan att skruven kommer ut på baksidan.
Stolpar och spikregel köps obehandlad och ska målas, spjälor köps grundmålade och ska endast täckmålas.

Har tagit fram en skalenligt, men inte så snygg, ritning som jag bifogar.

Tacksam för all input jag kan få

• Skalenlig ritning av ett staket med måttangivelser, visar stolpar, spikreglar och spjälor i grå nyanser.
richardtenggren
Behöver du verkligen så många stolpar?
Jag planerar ca 2m-sektioner, dock har jag en betongmur som stolparna ska fästas i och grövre dimensioner på staketslanan(50x75).
Men färdiga staketsektioner brukar väl vara ca 1,8 m breda?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Behöver du verkligen så många stolpar?
Jag planerar ca 2m-sektioner, dock har jag en betongmur som stolparna ska fästas i och grövre dimensioner på staketslanan(50x75).
Men färdiga staketsektioner brukar väl vara ca 1,8 m breda?
Hade samma tanke i början, dock med 95x95. Men mina grannar som har liggande ribbor på sna staket har 70x70-stolpar med cc 1000, därför har jag valt samma.

Ett alternativ jag har funderat på är:
Stolpar 95x95 cc1500
Spikregel 50x75
Spjälor 45x25

Detta kanske ser mer estetiskt ut, samt att jag får en tjockare spikregel att dra skruven i.

Kan nämna att jag även ska ha en grind och jag vill inte att den blir för bred.

• Ritning av staket med måttangivelser, stolpar och spjälor samt integrerad grind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.