Hej! Jag behöver bygga ett staket runt min sommarstugetomt och skulle uppskatta lite feedback.

Kort bakgrund: Jag har en sommarstuga i ett område som är alltmer plågat av vildsvin. Vi har påhälsningar flera gånger i veckan, tomten börjar likna en krigszon och inget av husmorsknepen hjälper. Allt fler boende i området skaffar elstängsel med antingen vita plastpinnar eller runda trästolpar, men jag har tvekat eftersom jag mest ser nackdelar med bl a underhåll.

Förutsättningar: Tomten är ungefär 60 x 60 meter och ligger i en skogsbacke, terrängen är kuperad och det är fjorton meters höjdskillnad mellan högsta och lägsta punkterna. Det finns öppna ytor men även några hundra träd. Marken är stenig och det finns berg i eller nära dagen på flera ställen. (Jag förstår skillnaden mellan tomt och fastighet, i det här fallet är de samma sak så vi kan hoppa över den diskussionen.)

Situationen har blivit ohållbar och jag har börjat räkna på förutsättningarna att bygga ett riktigt staket i tryckt virke, som kräver minimalt underhåll men ändå håller svinen ute.

Jag tänker mig stolpar med två meters mellanrum, med tre utanpåliggande reglar. Överkanten på den översta regeln hamnar ungefär 90 cm över mark, underkanten på den understa ungefär 15 cm över mark. Stolparna får sticka upp 10 cm över reglarna ifall jag i framtiden behöver komplettera med t ex en eltråd överst. Jag tror att jag behöver sätta ett snedstag bakåt på ungefär var tionde stolpe för att lite stadga.

Jag räknar med att det behövs ungefär 140 stolpar för att få till det runt grindar, bilplatser m m. Min stilla förhoppning är att jag kan använda jordankare av olika slag till åtminstone hälften av dem. För de övriga får jag gräva och gjuta plintar.

Vad tror ni, rent konstruktionsmässigt, om stolpar i 70x70 och reglar i 45x70, med hörn- och grindstolpar i 95x95? Jag förstår att grövre dimensioner ger ett “bastantare” intryck och att det tilltalar många, men jag är ute efter att få det så “luftigt” som möjligt. Helst vill jag inte ha något staket alls... 🙃

Illustration av ett staket med människa och vildsvin. Staketet har tre reglar och är placerat i kuperad terräng. Snedstag visas i detalj.

Spontant känns det som att ett motiverat svin tar sig igenom, mellan eller under en sådan lösning. Elstängsel ska ju vara det som fungerar bäst.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl skrev:
Allt fler boende i området skaffar elstängsel med antingen vita plastpinnar eller runda trästolpar, men jag har tvekat eftersom jag mest ser nackdelar med bl a underhåll.
Är grannarna nöjda med sina elstängsel? I så fall hade jag också valt den lösningen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag klurar på elstängsel också, men det finns en del utmaningar med det. Det är som sagt en skogstomt och det faller ofta ned kvistar och större grenar när det blåser ordentligt. Risken finns att stängslet blir helt ur funktion tills jag är där nästa gång och plockar bort det som kortsluter.

Men jag utesluter inte att det blir elstängsel ändå, det går ju betydligt snabbare att bygga och jag har redan kommande projekt så att det räcker för en femårsplan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.