Kapar tråden lite. Har samma tanke runt den yta där växthus och odlingslådor står, nån meter högt staket typ. Dock vill jag (hon) inte blanda in trä i detta. Min ambition är alltså att få ihop detta genom att svetsa ihop armeringsnäten. Det jag lurar på hur jag skall göra eller vad jag skall använda för att ersätta stolpskorna vilka ju alltid är anpassade för träreglar. Ja, jag kan såklart kapa bort själva skon och bara svetsa fast nätet direkt men funderar på om det finns andra finurliga alternativ och/eller någon som gjort samma sak och kanske har lite bilder :)
 
Skulle slagit ner vanligt 4-kants profil och svetsat i. Borde fungera som jordankare/stolpe i ett
 
  • Gilla
TobHan77
  • Laddar…
Arzosah Arzosah skrev:
Skulle slagit ner vanligt 4-kants profil och svetsat i. Borde fungera som jordankare/stolpe i ett
Fast i så fall vill man ju ha galvat i backen, men det vill man ju inte svetsa i...
 
Arzosah Arzosah skrev:
Byggde ett staket av armeringsnät och tryckta stolpar ut mot vägen, lite pyssligt då jag borrade in ändarna på näten i stolparna men jag och frun är nöjda!
Snyggt! Hade skrivit ett inlägg halvvägs där jag påpekade att det där såg smått livsfarligt ut med en studsmatta precis bredvid armerningsnät som sticker upp och det borde monteras ett räcke på som skydd. Det var en väl avvägd bild som dålde det i vägkanten tills jag zoomade :)
 
thomas33 thomas33 skrev:
[bild]
Jag hittade denna på [länk]
 
  • Gilla
BowsieBowz
  • Laddar…
Hej,
Ska bygga ett spaljestaket och funderar på rostande nät som jag tycker vär snyggt. Nyfiken på hur länge man kan räkna med att en armeringsmatta håller innan den rostat sönder i en spaljé, nån som har en aning eller några erfarenheter? Inser att det är stora varaitioner beroende på var man bor, så gärna erfarenheter från västkusten, utsatt och kustnära läge.
 
Min gissning är många år.
Likväl som ett trästaket kommer att ruttna bort så rostar nog ditt i samma takt.
Går du på 8 mm så håller det mycket längre.

min och fruns åsikt är att rost inte är vackert.
Protte
 
Arzosah Arzosah skrev:
Byggde ett staket av armeringsnät och tryckta stolpar ut mot vägen, lite pyssligt då jag borrade in ändarna på näten i stolparna men jag och frun är nöjda!

Riktigt fint. är det stabilt med jordankare som det ser ut att du har? planerar för liknande men kanske med plintar/gjuta fast stolparna. har du 95 eller 70 stolpar?
 
P PerWir skrev:
Riktigt fint. är det stabilt med jordankare som det ser ut att du har? planerar för liknande men kanske med plintar/gjuta fast stolparna. har du 95 eller 70 stolpar?
Tjena! Kul att du gillar det!
Stolparna är bara vanliga 70 stolpar, och dom står tillräckligt stadigt för att ungarna skall kunna klättra lite och sparka boll emot det. Håller fint trots senaste vintrarnas snö också gjuta hade jag tyckt är överkurs om du inte har väldigt mjuk jord/sand på tomten.
 
Arzosah Arzosah skrev:
Byggde ett staket av armeringsnät och tryckta stolpar ut mot vägen, lite pyssligt då jag borrade in ändarna på näten i stolparna men jag och frun är nöjda!
Snyggt!

Du borrade även in ändarna i överliggaren va? Tjocklek på armeringen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.