971 läst ·
4 svar
971 läst
4 svar
Staket av kärnfuru. Behandla innan tjärfärg?
Fick en gärdsgård uppsatt 2008 de brände änden med gasol så ytan blev förkolnad. Nu 2025 så börjar den ruttna.P plan-g skrev:
Jag skulle sätta ner ändarna i färgen (separat kärl) alternativt blanda i mer tjära eller olja beroende på vad receptet är och sen sätta ner stolparna. Sätter du ner stolparna i bara olja och tjära så får du större färgskiftningar längst ner (vilket kanske inte gör något på ett staket).
Färgen ska väl strykas två gånger och då skulle jag måla en gång innan monteringen, dels kommer färgen åt överallt och dels spar man kroppen genom att måla allt I bordshöjd.
Färgen ska väl strykas två gånger och då skulle jag måla en gång innan monteringen, dels kommer färgen åt överallt och dels spar man kroppen genom att måla allt I bordshöjd.
Fint, tack för tips.Z z_bumbi skrev:Jag skulle sätta ner ändarna i färgen (separat kärl) alternativt blanda i mer tjära eller olja beroende på vad receptet är och sen sätta ner stolparna. Sätter du ner stolparna i bara olja och tjära så får du större färgskiftningar längst ner (vilket kanske inte gör något på ett staket).
Färgen ska väl strykas två gånger och då skulle jag måla en gång innan monteringen, dels kommer färgen åt överallt och dels spar man kroppen genom att måla allt I bordshöjd.
Förborra ett större hål och använda genomgående bult och mutter eller bara dra i rejäla franskskruv? Vad ger bäst livslängd?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Ett annat tips från båtbyggare är att ställa den utsatta delen i riktigt varm kinesisk träolja. Det gjorde jag med hyvlad furu för altanstaket som sedan målades med vitt alkydoljefärg. Ungefär 10 cm i varje ända ställdes i en gryta med 90-95° olja. Jag lät dem stå i runt 5 min tills det hade slutat bubbla från träet. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket det gick åt men ett par liter för 200 ändar tror jag det var.
Sedan kan du tjära på det.
Sedan kan du tjära på det.
Redigerat:
Klicka här för att svara