Jag begav mig till IKEA för att köpa en gashäll, men fick det väldigt nedslående svaret att gashällen bara var godkänd för gasol. Efter lite diskussion berättade personen att de hade väntat på godkännande för stadsgas under lång tid, men att det inte var klart än.

Vad betyder det egentligen? Att man KAN använda hällen med stadsgas, men att det är bara formalia som saknas? Skulle en gaskille vägra installera hällen?

När jag tittade på gashällar verade de flesta ha olika munstycken för gasol eller stadsgas. Skulle dessutom kunna gissa att det krävs något mslags godkännande för att ansluta något till stadsgasnätet. Ring gasbolaget och fråga.

Det är väl CE-märkning som gäller som krav för inkoppling har jag för mig, tycker det står överallt när man läser om gashällar/spisar.

CE-märkningen gäller under de förutsättningar som tillverkaren anger. Man måste läsa i dokumentationen.

Annars kan man ju prova att ansluta min cykelhjälm till gasnätet. Den är ju också CE-märkt.

Varför envisas med att ansluta till något som brännaren inte är avsedd för. Skaffa en husvagn stoppa in brännaren där och köp en P6 flaska eller liknande med gasol. Då fungerar det säkert.

magnu skrev:
Annars kan man ju prova att ansluta min cykelhjälm till gasnätet. Den är ju också CE-märkt.
jaaa, kan du montera den på ett korrekt sätt så ...

Jaha, ja ... tack för alla svar som inte besvarade min fråga. q(;^;)p

Går det - eller går det inte - att ansluta hällen till stadsgasen? Gasbolaget kommer självklart säga nej, men vad säger gaskillen?

Olika munstycken för olika gaser. En installatör av gasspisar bör kunna hjälpa dig med att sätta dit rätt sorts munstycken för stadsgas istället för flaskgas. Kolla med din gasleverantör vem dom rekommenderar för detta. Själva installationen måste väl dessutom ändå göras av en auktoriserad installatör för att bli godkänd?

I denna tråden pratas det om "liknande problem" http://www.byggahus.se/forum/koek/9410-gasspis.html

CE märkning är viktigt för att du ska få ansluta den och sen fixar installatören rätt munstycken och kalibrerar för det gastryck som är på din plats.

http://www.gasakademin.se/apparater/index2.asp?Typ=Gash%E4ll

Här listas hällar i Sverige med olika gastyper som dom kan användas till. Ikeas står som naturgas, gasol medan en del andra även har stadsgas angivet. Nu kör väl tex Stockholm naturgas i "stadsnätet".

Redigerat:
Så svaret är att hällen går att ansluta till stadsgas, trots att den endast är godkänd för gasol?

Rent tekniskt går det säkert. Men du måste byta brännarna och eftersom den inte är godkänd kommer du nog få svårt med att få den installerad.

Tittar man på ikeas gasspisar http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19828566 så står det att den är godkänd för G20 eller G30 eller G31. Verkar vara samma för hällarna men mindre information där. Så du måste kolla med din gasleverantör om det är naturgas eller "stadsgas" som används. De flesta kör ju naturgas idag.

• Om du har stadsgas skall din gasapparat ha beteckningen: Kategori 1a, 1c eller testgas G110.
  • Om du har naturgas skall din gasapparat ha beteckningen: Kategori 2H eller testgas G20

Kan det inte vara så att flera munstycken följer med då ?
som t.ex. G30 och G20 (Gasol/Propan och naturgas/Metan)

tallmilan skrev:
jaaa, kan du montera den på ett korrekt sätt så ...
Ursäkta, jag har ibland oturen att stöta på CE-märkning i jobbet. CE-märkningen är ingen garanti för att man kan koppla ihop som man tror.

CE-märkning är bland de mer obehagliga arbetsuppgifterna man kan få.

Sedan har man stött på CE-märkt utrustning som inte fungerar fastän de n borde göra det. Sedan läser man specen lite mer noggrannt och ser att den inte var testad för det fallet.
Som industriella elkomponenter som är testade för kontorsbruk mm.

Jag får för mig att jag uttrycker mig oklart eftersom min poäng uppenbarligen inte går fram.

Jag vet ju att hällen inte är godkänd för stadsgas/naturgas. Men som jag sa i mitt ursprungsinlägg: det verkade som att det bara var en formsak för att hällen ska vara godkänd, det vill säga en massa byråkrati. Det är alltså inte en fråga om vilka munstycken som följer med eller vilka beteckningar som finns.

Därför måste jag återigen ställa följande frågor:

KAN man använda hällen TROTS att den inte är godkänd med naturgas eller stadsgas?

Kommer den behöriga installatören vända i dörren och säga "Du, den där hällen kommer jag inte installera."? Eller kommer han säga "Äh, klart det funkar."?

Förövrigt blir man ju skapligt förvirrad när man kikar på

http://www.gasakademin.se/apparater/index2.asp?Typ=Gash%E4ll

där man ser att hällen DÅTID HGA4K funkar med naturgas.

(Förövrigt står det ju inte ett vettigt ord om hällen på IKEAs hemsida.)

Redigerat:
Om du hade behörighet som du var rädd om, skulle du installera något du var osäker på?

Vill du ha en osäker apparat i ditt hem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.