12 175 läst ·
31 svar
12k läst
31 svar
Städfirma förstört vårt golv.
Det kommer knappast gå att få det ogjort utan det kommer nog synas på ett eller annat sätt om inte golvet läggs om, vilket för övrigt inte är så dumt då det syns att det är slitet och har fått en del märken förutom fläckarna. Värdeminskningen är nog minimal, men visst blir man besviken när det är fler skador än i visat skick på objektet man köpt.
Jag skulle driva linjen att företaget ersätter en golvslipning och oljning/vaxning/lackning (vad som nu är aktuellt) som jag gör själv, ca 5 kSEK, och gå med på vad dom ger så länge det är rimligt. Sen hade jag nog lagt om golvet ändå då det inte är säkert hur djupt fläckarna har gått, även om en slipning sannolikt tar bort det mesta. Beroende på kökets/husets skick i övrigt.
Jag skulle driva linjen att företaget ersätter en golvslipning och oljning/vaxning/lackning (vad som nu är aktuellt) som jag gör själv, ca 5 kSEK, och gå med på vad dom ger så länge det är rimligt. Sen hade jag nog lagt om golvet ändå då det inte är säkert hur djupt fläckarna har gått, även om en slipning sannolikt tar bort det mesta. Beroende på kökets/husets skick i övrigt.
Som sagt, börja med att bleka fläckarna, ofta väldigt god effekt. Tvätta av med vatten. En mycket försiktig slipning lokalt på dem därefter kan fungera, men om golvet är behandlat med vax/bets eller liknande så behövs ju det också igen sedan.
Därefter brukar solljus, slitage och tiden fixa en ytterligare utjämning av ev. skillnader.
Till slut, lite senare, kanske hela golvet behöver fräschas upp med vax/olja/bets, ett trägolv får ofelbart patina och slits där man går/står så det är en del av den naturliga förvandlingen att det blir lite varierande nyanser som kan behöva skötas med jämna mellanrum.
Därefter brukar solljus, slitage och tiden fixa en ytterligare utjämning av ev. skillnader.
Till slut, lite senare, kanske hela golvet behöver fräschas upp med vax/olja/bets, ett trägolv får ofelbart patina och slits där man går/står så det är en del av den naturliga förvandlingen att det blir lite varierande nyanser som kan behöva skötas med jämna mellanrum.
Så behändigt att säljaren skickar över ansvaret till köparen. Städfirman har gått med på detta och nu undrar TS hur mycket han kan begära. Nytt golv, eller utbytbara brädstumpar?G g.kraft skrev:
Juridiskt är något fel eller bortdribblat.
Enligt min mening fel golv från början (vid köptillfället). Det är oklart vad det är för golv som ligger där, och då särskilt ytbehandlingen. Kanske vax tror köparen..
I ett kök borde väl mer okänslig lösning väljas. Ej sugande material.
Personligen så har jag dyr parkett i köket men den har ett lackat ytskikt. Jag har själv lagt det, och är villig att ta risken.
Det finns ju en trend i samhället att man gnäller i forum och vill ha hjälp med skadestånd. Det lustiga är att alla har en åsikt i sådana här trådar.
Om städfirman läser detta så följ Diamants / g.kraft's mfl råd. Skicka en tusenlapp till TS. Städfirman skulle aldrig ha gått med på en ny förhandlingspartner.
Att byta några bitar lokalt kommer se för jävligt ut.
Jag personligen hade försökt komma överrens med städfirman om en summa pengar, säg 1000:- i kompensation. Sedan med de pengarna försökt lösa det själv. Men det är så jag fungerar.
Att försöka få en städfirma att fixa det där tror jag inte blir bra. De verkar göra rätt för sig. Men vad som är en rimlig åtgärd skulle inte bli något jag hade varit nöjd med.
En bit av reservgolvet hade jag återskapat liknande fläckar på. Sen testat lite olika tillvägagångssätt för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Otroligt tråkigt när sådant här händer. Men jag hade också försökt att inte lägga allt för mycket energi på det utan försökt njuta av det nya huset med. Det kommer hända fler saker i ett hus och gäller att inte förstora problemen för mycket för då mår man inte bra.
Jag personligen hade försökt komma överrens med städfirman om en summa pengar, säg 1000:- i kompensation. Sedan med de pengarna försökt lösa det själv. Men det är så jag fungerar.
Att försöka få en städfirma att fixa det där tror jag inte blir bra. De verkar göra rätt för sig. Men vad som är en rimlig åtgärd skulle inte bli något jag hade varit nöjd med.
En bit av reservgolvet hade jag återskapat liknande fläckar på. Sen testat lite olika tillvägagångssätt för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Otroligt tråkigt när sådant här händer. Men jag hade också försökt att inte lägga allt för mycket energi på det utan försökt njuta av det nya huset med. Det kommer hända fler saker i ett hus och gäller att inte förstora problemen för mycket för då mår man inte bra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Bara att svälja förtreten. Det blir fler fläckar i köket. Det är ju ett pigmenterat furugolv, som är helt omöjligt att restaurera. Städfirman har ju gnuggat igenom patineringen, vilket är helt normalt. Omslipning av hela köksgolvet och ny ytbehandling krävs…och sedan kommer det nya fläckar igen.
Sådana här misstag kan ju vara en varning till dem som funderar på furugolv vid spisen. Framför allt pigmenterade furugolv som är absolut sämsta valet i köket. Faktum är att det blir fult efter några år med helt normalt slitage. Ljusa gångar efter fottramp. 🤨
Sådana här misstag kan ju vara en varning till dem som funderar på furugolv vid spisen. Framför allt pigmenterade furugolv som är absolut sämsta valet i köket. Faktum är att det blir fult efter några år med helt normalt slitage. Ljusa gångar efter fottramp. 🤨
Skulle låta ett proffs försiktigt slipa ner de tre berörda plankorna och mest på själva fläckarna. De får de testa att färga in de slipade så det matchar övrigt golv.
Det borde gå att testa lite under ugnen för att hitta rätt nyans.
Har bytt en stav i ekgolv och det syns inte alls efter infärgning.
Det borde gå att testa lite under ugnen för att hitta rätt nyans.
Har bytt en stav i ekgolv och det syns inte alls efter infärgning.
En grundförutsättning är ju att man vet hur och med vad som golvet nu är behandlat så att man kan fortsätta med samma behandling vid behov, t ex efter fläckbehandling. trist när man får fläckar, en ekonomisk kompensation från den som ansvarat för att det hänt låter rimligt här.
Pröva Oxalsyra som föreslagits, funkar bra att bleka bl a rostfläckar mm på t ex furu på träbåtar. Försiktigt, upprepa, tvätta av med vatten, slipa ytterst försiktigt.
Jag har ett slipat och oljat furugolv i köket, blir ibland fläckar som får skuras lite, men på några månader så bleks även mörka rödvinsfläckar och annat av ljuset, samt att det slits och fläckarna "smälter in" i det ändå varierande utseendet av kvistar, ådring och trä. Ny behandling ibland minskar det ytterligare så att det "bara ser ut som resten av golvet" till slut.
Att byta ut trä skulle jag bara göra om det skadas så att det fattas volym som behöver ersättas, trägolv i kök är en levande historik över dess användning.
Pröva Oxalsyra som föreslagits, funkar bra att bleka bl a rostfläckar mm på t ex furu på träbåtar. Försiktigt, upprepa, tvätta av med vatten, slipa ytterst försiktigt.
Jag har ett slipat och oljat furugolv i köket, blir ibland fläckar som får skuras lite, men på några månader så bleks även mörka rödvinsfläckar och annat av ljuset, samt att det slits och fläckarna "smälter in" i det ändå varierande utseendet av kvistar, ådring och trä. Ny behandling ibland minskar det ytterligare så att det "bara ser ut som resten av golvet" till slut.
Att byta ut trä skulle jag bara göra om det skadas så att det fattas volym som behöver ersättas, trägolv i kök är en levande historik över dess användning.
Många goda råd i tråden. Men det springande är ju att åtgärdandet av felet ska stå i proportion till skadans allvarlighet och kostnaden för leverantören.
Är golvet exv redan 20 år gammalt så kan man ju inte begära att få hela golvet bytt för en "liten" skada.
I övrigt ser ju golvet redan rätt slitet ut när man ser på bilderna.
Är golvet exv redan 20 år gammalt så kan man ju inte begära att få hela golvet bytt för en "liten" skada.
Hej.Appendix skrev:
Många goda råd i tråden. Men det springande är ju att åtgärdandet av felet ska stå i proportion till skadans allvarlighet och kostnaden för leverantören.
Golvet ser ut att vara vitsåpat.
Köp pigmenterad såpa och tvätta golvet med kallt vatten.
Det gjorde jag när min hund hade kräks på det
det funkar bättre än oxalsyra. .
Lägg matta på golvet o släpp detta.F Fritiof96 skrev:Dagen innan vi flyttade in i vårt hus så gjordes det ett flyttstäd av ett företag . När dom städade ugnen så droppade det ner på golvet och har blivit fula fläckar som gått ner i trät.
Företaget själva ska fixa det och varit här och testat skrubba och få bort fläckarna men det går inte bort.
Så det står mellan att slipa golvet eller lägga om just dom ”drabbade” brädorna.
Fläckarna är på den sista raden av golv mot vägg fast med kortsidan och mitt i den raden + golven är ihop limmade i kanten så är ju inte bara klicka loss .
Vi har extra golv men golvet är lagt för några år sedan så det är ju nedslitet men som helhet ser det inte dåligt ut, så det nya golvet kommer högst troligt se annorlunda ut jämfört med det gamla.
Lägger in en bild där man ser skillnaden mellan nya och gamla golvet . Troligtvis är golvet som ligger behandlat med något vax? För det är så stor skillnad .
[bild]
Eller så slipar dom golvet och inte bara slipar bort fläckarna utan då får dom ju slipa en större yta så det ser bra ut.
Det viktigaste för mig är att det som helhet ser bra ut och att det inte sticker ut något eller skiljer sig i golvet.
Företaget lutar nog mer åt att bara byta skivorna som har fläckar men jag är tveksam till att det kommer bli bra. Såga ut och limma dit en ny bit golv tycker jag känns som en billig lösning
Vad tycker ni?
Kan jag ställa som krav att dom slipar golvet?
[bild]
Syns inte lika bra på bild.
Finns värre saker här i livet..
TSs golv är ett furugolv som fick alkaliska rengöringsmedel (hög pH) på sig, dvs. ytbehandlingen som är en oljeprodukt (hårdvaxolja) försvann och träets färgämne och kådan missfärgades.J jawen skrev:
Så en låg pH medel -som oxalsyra- hjälper inte nånstans.
Hur såg fläckarna ut?F Fritiof96 skrev:Dagen innan vi flyttade in i vårt hus så gjordes det ett flyttstäd av ett företag . När dom städade ugnen så droppade det ner på golvet och har blivit fula fläckar som gått ner i trät.
Företaget själva ska fixa det och varit här och testat skrubba och få bort fläckarna men det går inte bort.
Så det står mellan att slipa golvet eller lägga om just dom ”drabbade” brädorna.
Fläckarna är på den sista raden av golv mot vägg fast med kortsidan och mitt i den raden + golven är ihop limmade i kanten så är ju inte bara klicka loss .
Vi har extra golv men golvet är lagt för några år sedan så det är ju nedslitet men som helhet ser det inte dåligt ut, så det nya golvet kommer högst troligt se annorlunda ut jämfört med det gamla.
Lägger in en bild där man ser skillnaden mellan nya och gamla golvet . Troligtvis är golvet som ligger behandlat med något vax? För det är så stor skillnad .
[bild]
Eller så slipar dom golvet och inte bara slipar bort fläckarna utan då får dom ju slipa en större yta så det ser bra ut.
Det viktigaste för mig är att det som helhet ser bra ut och att det inte sticker ut något eller skiljer sig i golvet.
Företaget lutar nog mer åt att bara byta skivorna som har fläckar men jag är tveksam till att det kommer bli bra. Såga ut och limma dit en ny bit golv tycker jag känns som en billig lösning
Vad tycker ni?
Kan jag ställa som krav att dom slipar golvet?
[bild]
Syns inte lika bra på bild.