F fribygg skrev:
Tyvärr har jag en granne som skulle både dokumentera och anmäla till miljö och hälsa om jag så eldade en enstaka wellpapp låda då jag städar i trädgården framåt höst/vinter.
Elda på hans tomt och fota själv.

• Haha
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Ifall det är för dyrt att hyra en container gör egen del kanske en granne eller två också är intresserad? Krävs ganska mycket "bös" för att fylla en hel sådan. Väldigt smidigt att få den lämnad och hämtad utan någon större inspektion av innehållet heller för den delen. Bara att vräka i det man har.

Finns det inte fler aktörer som erbjuder container mot en avgift utöver den du kollat med? Där jag bor kostar det ca 3-4000 kr så närmare 10k lät väl häftigt.

N
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Tidskrävande, ja. Men vi har inte kommit på något bättre. Och hade vi inte haft soptunnan för säckar med osorterat småskräp så vet jag inte hur vi hade gjort!
Gäller att ha förvaringsutrymme för att samla ihop allting, förstår inte riktigt hur man förväntas ha plats för ett eget återvinningsrum? Hur mycket plats tar det för din del?

N
nino nino skrev:
Är det 6-7 sopsäckar så hade jag eldat upp det hemma, kanske en säck om dagen tillsammans med spillvirke/trädgårdsavfall
Det får man tyvärr inte göra, som någon annan skrev så får man i princip inte ens elda upp en äggkartong i kaminen.. Kan bli en tråkig bot för att elda upp lite skräp hemma.

Hep Hep skrev:
Elda på hans tomt och fota själv.
Kommer aldrig hända, jag sköter mitt eget.
Vill jag elda ute har jag skogsfastighet och kan bränna av nått hektar om jag tycker det är meningsfullt och säkert.

N
Nissens Nissens skrev:
Har du sett någon kolla det?
Har hört om en kommun som åkt runt och granskat första maj-brasor dagen innan den ska tändas på, och utfärdat böter åt markägaren/brasinnehavaren om det legat något mer utöver trädgårdsavfall där. Visserligen några år sedan, men ändå..

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
N
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Men, är inte soptunnan avsedd för osorterat brännbart? Tydligen olika i olika kommuner, då…. Matavfall ska vi börja med att sortera ut, men annars inga restriktioner såvitt jag vet….
Det är olika beroende på vilken kommun det är. Vi har färgade plastpåsar för olika sorters avfall.

N
H Hamre268 skrev:
Har du sophämtning? Isåfall kan du prova ringa kommunen eller företaget som hämtar sopor där och fråga vad det kostar med extra säckar utöver soptunnan är säker väldigt olika men kommunen där jag bor och kör sopbil är det ca 100kr per säck så har du 6-7 säckar så blir det ju inte så farligt
Tack för tips, absolut värt att kolla upp!

• Gilla
Hamre268
  • Laddar…
N
Spruttas Siggelito3000 skrev:
Ifall det är för dyrt att hyra en container gör egen del kanske en granne eller två också är intresserad? Krävs ganska mycket "bös" för att fylla en hel sådan. Väldigt smidigt att få den lämnad och hämtad utan någon större inspektion av innehållet heller för den delen. Bara att vräka i det man har.

Finns det inte fler aktörer som erbjuder container mot en avgift utöver den du kollat med? Där jag bor kostar det ca 3-4000 kr så närmare 10k lät väl häftigt.
Jo det skulle vi kunna göra, har familj i närheten som säkert kan tänka sig bli av med lite skräp. Vi har kollat med olika firmor och detta var den billigaste.. tyvärr.

N Novisorisk skrev:
Har hört om en kommun som åkt runt och granskat första maj-brasor dagen innan den ska tändas på, och utfärdat böter åt markägaren/brasinnehavaren om det legat något mer utöver trädgårdsavfall där. Visserligen några år sedan, men ändå..
Tuffare än så i Stockholm. Upplagda majbrasor utan tillstånd transporteras bort innan någon tänder på dem.

• Gilla
Piddej67
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vecklade just ihop golvskyddspapp, rev bort några hundra meter maskeringstejp och har en bunt alldeles tomma plastburkar det varit färg i.
I min värld är det brännbart. Funnes inte det alternativet vet jag inte var det ska läggas
Tomma färgburkar ska i förpackningsinsamlingen. Dom får visserligen inte plats i containeröppningen (och man får inte lämna dom utanför)...

N Novisorisk skrev:
Gäller att ha förvaringsutrymme för att samla ihop allting, förstår inte riktigt hur man förväntas ha plats för ett eget återvinningsrum? Hur mycket plats tar det för din del?
Vi började med att röja ut garaget från bråte. Köpte en billig hylla från Jula som passade bra med banankartonger (två i bredd). Satte lappar vad som ska ligga var. Det fanns ytterligare några hyllor som vi kunde använda för sortering. Tejpade också upp återvinningens sorteringsanvisningar på väggen.

Vartefter kartonger och säckar blev fulla ställde vi dom i olika hörn, en hörna för det som ska till åvc, en hörna för det som ska till second hand butiken, en hörna det som vi ska försöka sälja, en hörna för säckar blandat skräp till soptunnan. Etiketter på säckarna så att vi vet vad det är i dom. När det blir fullt i en hörna tillräckligt för att fylla bilen kör vi iväg det. Ju mindre plats man har desto oftare behöver man köra iväg…

Hade vi inte haft garaget så hade vi börjat med att frigöra ett rum (eller en hörna av ett rum) och använda det för sortering och mellanlagring. Det behövs, för annars blir det helt oöverskådligt, står grejer överallt, man vet inte vad som är i säckarna, särskilt om man är flera som håller på samtidigt. Sedan är det bra om man har delat upp bra grejer sinsemellan, om vedebörande tar bort sina grejer vartefter.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Tuffare än så i Stockholm. Upplagda majbrasor utan tillstånd transporteras bort innan någon tänder på dem.
Känns som vi närmar oss en lösning på TS problem nu.

• Haha
erik_qwerty och 4 till
  • Laddar…
Spruttas Siggelito3000 skrev:

Men hur funkar det då när man hyr kontainer? Har man då köpt sig fri från sorteringsplikten? Går det osorterat till värmekraftverket?

T
Säkert olika på grannarna men där jag bor skulle dom se konstigt på en om man inte eldade allt extra skräp som inte ryms i soptunnan:crysmile: men lite överdrivet då vissa av dom även eldar gamla bildäck:thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.