27 190 läst ·
278 svar
27k läst
278 svar
Städa ur gammalt hus, sopsortera?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det finns inget att låsa upp för att underlätta att slänga mycket glasförpackningar samtidigt. Igloon töms genom en lucka i botten när kranbilschauffören rycker i en av öglorna på toppen av igloon (den andra är för själva lyftet).P pmd skrev:
Tänker att kostnaden för återvinningen får man ju betala när man köper varan så att glasåtervinning inte är gratis tycker jag inte spelar så stor roll. Återvinning av BiB gissar jag sker via energiåtervinning så den kanske är billigare?A ArneTW skrev:
Jag vet inte vilket som är bäst men brukar hålla mig till produkter i enkla förpackningar, glaset i sig är väl rätt lätt att återvinna till nytt glas eller isolering om man inte återanvänder det.
Hur betalar du får återvinningen vid dit Wish/aliexpress/internetshoppinginköp?F fribygg skrev:Tänker att kostnaden för återvinningen får man ju betala när man köper varan så att glasåtervinning inte är gratis tycker jag inte spelar så stor roll. Återvinning av BiB gissar jag sker via energiåtervinning så den kanske är billigare?
Jag vet inte vilket som är bäst men brukar hålla mig till produkter i enkla förpackningar, glaset i sig är väl rätt lätt att återvinna till nytt glas eller isolering om man inte återanvänder det.
Man måste göra en LCA livscykelanalys för att avgöra vad som är bäst.
dvs jag hävdar att ibland det bästa är att köra vidare med en gammal dieselbil istället för att köpa en ny elbil.
/ATW
Försöker att inte köpa en massa skit på nätet, vill jag ha fysiska butiker kvar får jag ta merkostnaden att handla i butik.A ArneTW skrev:
Visst ska man slita på sin gamla bil istället för att köpa en ny, det måste gå åt mindre energi och resurser att underhålla ett fordon än att tillverka ett nytt.
Jo det har du nog rätt vem som styr över flaskinsamlingen men splitter flyger långt det vet mitt ögaP pmd skrev:Det tvivlar jag på. Splittret kommer inte så långt. Dessutom finns det annat man slänger i öppna containers som splittras.
Nej, förklaringen är att ÅVC:n inte styr över glasflaskinsamlingen utan bara upplåter plats för förpackningsinsamlingens (FTI) glasigloos. Det råder helt enkelt fullständig brist på koordination och samarbete.
Jag frågade en gång på ÅVC:n om de inte helt enkelt kunde låsa upp glasigloosarna så att man kunde dumpa tomglasen direkt i dem, men de hade inga nycklar.
Jag besöker inte en matvarubutik varje dag så jag kan inte slänga glasflaskor varje dag heller. Jag besöker överhuvudtaget aldrig en matvarubutik numera.A ArneTW skrev:
F.ö. undrar jag vad dina frågor har med saken att göra? Är du en sån där religiös person som tycker att det ska vara krångligt och jobbigt att göra tråkiga saker?
Hemma här också. I våras frågade jag ICA-chauffören om de hade något system på gång för att återanvända papperskassarna. Han såg lite besvärad ut och svarade nej, så jag misstänker att jag inte var den förste som ställde den frågan. Jag tar med papperskassarna till ÅVC:n och slänger dem i kartongcontainern.A ArneTW skrev:
Ännu sämre, alltså.SågspånPappspikEternit skrev:
De kanske kan ställa igloosarna upp-och-ner?
Eftersom det inte är kartong så låter det ju inte optimalt att lägga papperspåsarna där. Kanske i pappersåtervinningen?P pmd skrev:Hemma här också. I våras frågade jag ICA-chauffören om de hade något system på gång för att återanvända papperskassarna. Han såg lite besvärad ut och svarade nej, så jag misstänker att jag inte var den förste som ställde den frågan. Jag tar med papperskassarna till ÅVC:n och slänger dem i kartongcontainern.
Jag har provat att tömma ett par papperskassar fulla med tomglas i en container. Inget glassplitter kom utanför containern.K kortis skrev:
Man kanske skulle kunna kasta en hel papperskasse i taget? Kassen borde dämpa splitterflygandet en hel del.