Maskintok skrev:
Jag får betala 1589 kr för en 240 l tunna
Då ingår matavfalls tunnan oavsett om jag använder den eller ej...

container kostar ca 4900 kr.. exkl utkörning och hämtning..
jo men en container för osorterat får det väl inte ligga hushållssopor i? Inte i kommunen jag bor i alla fall ska man ha en container för hushållssopor kostar den 58000/år töms var 14:e dag
 
P
H Hamre268 skrev:
jo men en container för osorterat får det väl inte ligga hushållssopor i? Inte i kommunen jag bor i alla fall ska man ha en container för hushållssopor kostar den 58000/år töms var 14:e dag
:surprised:
Nä det är bara för brännbart..
För hushållssopor finns inte det alternativet här...

Än så länge så bränns våra hushållssopor..
För de har inte kommit igång med att skicka iväg till att göra biomedel ännu...
 
P
N Nick 72 skrev:
Vi har ju alla olika förutsättningar. Jag har ju tex inte behov av att alltid ha släpkärra för mina mjölkförpackningar. Har även inte 3,5 mil till närmsta återvinningsstation. Villpoängtera just återvinningsstation, inte återvinningscentral som kommunen tillhandahåller. Mina stationer har förövrigt öppet dygnet runt.

det handlar inte om att slå sig för bröstet för att visa att man är bättre. Man behöver inte heller göra allt till 100%. Det går utmärkt att sortera metallburkar och glas men strunta i den kladdiga plastfilmen som man just tagit bort från laxen. Men att bara strunta i det helt med en massa ursäkter blir bara fånigt

sen som sagt, olika kommuner och olika boenden har olika förutsättningar. Men bor du så ensligt att det är 3,5 mil till närmsta återvinningsstation kanske det går att ta med lite när man ändå åker och handlar. Och inte behövs väl en släpkärra varje gång
Ja okej skrev väl fel på. central... även om det nu står återvinning station.. på skylten..
Men men..
mjölk förpackningar är bra att tända spisen med...
Jag samlar nuförtiden ihop allt till en enda resa en gång per år..
Inte mer.. För det har jag varken tid eller ork med.
 
P
P pmd skrev:
Det är inte frågan om jag klarar av att stoppa in flaskor en och en. Det handlar om en idiotisk konstruktion som gör att det tar onödigt lång tid att slänga flaskskräpet.

Det är ingen pant på glasflaskor (i stort sett). Panta tomburkar och petflaskor gör jag i en mojäng i vilken man kan tömma en hel kasse i taget. Mycket bra, och så borde man kunna göra med glasflaskor också.

En del religiösa människor tycks vara av åsikten att det ska vara jobbigt att göra sånt som de finner moraliskt rätt och speciellt sånt som andra ogillar att göra. Sån är inte jag. Ju bekvämare livet är desto mer roligt kan man ha.

Jag är osäker på om jag klarar av att ta hem flaskorna nuförtiden. Jag är så van vid att få dem levererade hem med budbil. :)
Jag skulle med viljat ha en sån man bara vänder påsen i. Jag kan hålla med om att ha en maskin som tar en och en är ganska dumt. Sen varför affärerna väljer det är ju ett mysterium vi kan skita i =)
Får bara dricka mindre skit så får man mindre pant. :D
 
Hemmakatten
Tyvärr. Orkade inte läsa igenom hela tråden. Men visst kan man beställa en container och lägga ner osorterat där i.

Vi har gjort det några gånger med ett rivningshus, visst kostar det mer. Men det kostar också en hel massa besvär - och timmar - att sluta med sorteringen själv. För oss var det definitivt värt pengarna.
 
N Novisorisk skrev:
Vi har städat ut ett gammalt hus från skräp. Skräpet har legat i ca 10 år och allt faller i princip sönder (legat i ett söderrum och har torkats ut av sol/värme). Det är plastpåsar, plastburkar och papper som blir till smulor när man tar i det, tyg/kläder som går av när man drar lätt i det, damm, skräp osv.
Allt har lagts i sopsäckar, men vi vågar inte åka med det till avfallsanläggningen då de är så extremt nitiska med vart man slänger sitt skräp. De har ingen brännbart-container utan bara en för ej återvinningsbart. Är rädd för att de kommer stoppa oss, slita upp säckarna och tvinga oss sopsortera på plats.
Vart ska detta slängas någonstans?
Är det mest plast släng skiten där fort som fan när de är upptagna hos någon annan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag är ju en sån person som tycker man ska tänka på miljön och var man slänger sitt skräp. Plast är ju iofs brännbart, men det finns många andra sorters sopor också.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag är ju en sån person som tycker man ska tänka på miljön och var man slänger sitt skräp. Plast är ju iofs brännbart, men det finns många andra sorters sopor också.
Här hos oss i stan går plast under brännbart ihop med annat brännbart och glad är EON.
På landet el ja den återvinningen fans det iaf 5 olika sorts plast i olika containrar men ingen för vanlig täckplast o ingen för brännbart o ingen personal, det finns gränser för att stå o fjanta o pilla med skiten
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Jag skulle med viljat ha en sån man bara vänder påsen i. Jag kan hålla med om att ha en maskin som tar en och en är ganska dumt. Sen varför affärerna väljer det är ju ett mysterium vi kan skita i =)
Superpantningsmaskinen som står hos min närmaste ÅVC är rätt stor, så jag tror inte att butikerna har plats för en sån. Det spelar numera mindre roll för mig eftersom jag inte har handlat matvaror i en butik sen nån gång i höstas då det blev möjligt att få matvaror levererade hem. Jag besöker ÅVC:n ungefär en gång i månaden och då tar jag med mig även pantflaskorna (och burkarna).

Det stora irritationsmomentet är glasflaskorna. Jag förstår varför man måste kasta in en flaska i taget i en glasigloo (det beror på att ansvarslösa föräldrar har orsakat dödsolyckor), men varför man har glasigloos på en ÅVC är lite svårbegripligt. Där kunde man rimligen ha öppna containers för glasflaskor, som för allt annat man slänger.
Får bara dricka mindre skit så får man mindre pant. :D
Men, men … jag vill ju ha min Coca-Cola Zero! Vill du tvinga mig att dricka vatten? :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P pmd skrev:
Superpantningsmaskinen som står hos min närmaste ÅVC är rätt stor, så jag tror inte att butikerna har plats för en sån. Det spelar numera mindre roll för mig eftersom jag inte har handlat matvaror i en butik sen nån gång i höstas då det blev möjligt att få matvaror levererade hem. Jag besöker ÅVC:n ungefär en gång i månaden och då tar jag med mig även pantflaskorna (och burkarna).

Det stora irritationsmomentet är glasflaskorna. Jag förstår varför man måste kasta in en flaska i taget i en glasigloo (det beror på att ansvarslösa föräldrar har orsakat dödsolyckor), men varför man har glasigloos på en ÅVC är lite svårbegripligt. Där kunde man rimligen ha öppna containers för glasflaskor, som för allt annat man slänger.

Men, men … jag vill ju ha min Coca-Cola Zero! Vill du tvinga mig att dricka vatten? :D
Öppna containers att kasta glas i är farligt då det flyger glassplitter så kan kanske vara det
 
P
P pmd skrev:
Superpantningsmaskinen som står hos min närmaste ÅVC är rätt stor, så jag tror inte att butikerna har plats för en sån. Det spelar numera mindre roll för mig eftersom jag inte har handlat matvaror i en butik sen nån gång i höstas då det blev möjligt att få matvaror levererade hem. Jag besöker ÅVC:n ungefär en gång i månaden och då tar jag med mig även pantflaskorna (och burkarna).

Det stora irritationsmomentet är glasflaskorna. Jag förstår varför man måste kasta in en flaska i taget i en glasigloo (det beror på att ansvarslösa föräldrar har orsakat dödsolyckor), men varför man har glasigloos på en ÅVC är lite svårbegripligt. Där kunde man rimligen ha öppna containers för glasflaskor, som för allt annat man slänger.

Men, men … jag vill ju ha min Coca-Cola Zero! Vill du tvinga mig att dricka vatten? :D
Nej för helvide. Cola zeron är viktig.
När pågen blir äldre så får han petflaskorna och får cykla ner med de till butiken :D
 
P
K kortis skrev:
Öppna containers att kasta glas i är farligt då det flyger glassplitter så kan kanske vara det
Det tvivlar jag på. Splittret kommer inte så långt. Dessutom finns det annat man slänger i öppna containers som splittras.

Nej, förklaringen är att ÅVC:n inte styr över glasflaskinsamlingen utan bara upplåter plats för förpackningsinsamlingens (FTI) glasigloos. Det råder helt enkelt fullständig brist på koordination och samarbete.

Jag frågade en gång på ÅVC:n om de inte helt enkelt kunde låsa upp glasigloosarna så att man kunde dumpa tomglasen direkt i dem, men de hade inga nycklar.
 
Naturliv Naturliv skrev:
Jag tänker på alla som skapar skräp - privatpersoner, företag, kommuner, stat osv. Jag tycker med andra ord att det är helt okej att vi människor betalar för sophanteringen och att företag får betala när det finns avfall som behöver tas omhand. Det kan uppmuntra att fler blir försiktiga med inköp och bara köper sådant som behövs. Företag kan minska sina utsläpp och annat avfall. Det finns säkert andra sopskapare som jag inte kommer på just nu.
Lite väl diffust...

Jag för min del tycker att internetshopping borde betala nåt iallafall.

Varför ska jag tvingas betala 6kr för en plastpåse som jag återanvänder/återvinner efter den använts för att bära hem ett flertal inköp.

När 1 stycksförsäljning på internet med fri frakt och retur gödslar med förpackningsmaterial helst från Kina.
För att inte tala om transporterna för mig och leverantören.

Men låt os ta död på alla lokala försäljare innan vi hittar nåt annat att beskatta.

Hemma dräller det nu av papperspåsar jag inte vet vad jag ska använda till.
 
P pmd skrev:
Det tvivlar jag på. Splittret kommer inte så långt. Dessutom finns det annat man slänger i öppna containers som splittras.

Nej, förklaringen är att ÅVC:n inte styr över glasflaskinsamlingen utan bara upplåter plats för förpackningsinsamlingens (FTI) glasigloos. Det råder helt enkelt fullständig brist på koordination och samarbete.

Jag frågade en gång på ÅVC:n om de inte helt enkelt kunde låsa upp glasigloosarna så att man kunde dumpa tomglasen direkt i dem, men de hade inga nycklar.
Du får gå över till Bag-in-Box...

Vad är det annars du köper sådana mängder av glasflaskor till.

Eller sparar du ett år för att du inte vågar visa dig vid din lokala igloo för att sen bli upprörd på ÅVC när de inte hanterar din glasflaskehög utan du får göra det själv...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Du får gå över till Bag-in-Box...
/ATW
BiB är väl en sammansatt förpackning med kartong, flera sorters plast och alufolie , blir det inte sämre ur avfallssynpunkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.