Hmm, de hantverkare jag pratat med detta om har alltid kommenterat det med, "Ja vill du betala 380.- i timmen för att jag går o sopar så är det inga problem"

tja... det känns som att "co" slår huvudet på spiken i denna fråga. Sedan så gnäller svenska hantverkare över tanken att anlita utländsk arbetskraft..."för att värna om den svenska arbetsrätten". Förstås.

det egendomliga är ju att hantisar kan skräpa så mycket utan att få ngt gjort, ´förstår inte varför man måste skala FK så det hamnar på golvet, jag lyckas till 99% få det i papperkorgen eller åtminstone till fickan.
Likaså rörisar, de lyckas alltid vara skitiga om händerna vid fel tillfälle...vem vill ha deras klåfingriga avtryck på tapeten?
Det råder brist på

Vad är det som har gjort dig så fientlig till just svenska hantverkare, Brigante?
Brigante skrev:
tja... det känns som att "co" slår huvudet på spiken i denna fråga. Sedan så gnäller svenska hantverkare över tanken att anlita utländsk arbetskraft..."för att värna om den svenska arbetsrätten". Förstås.

Ehh, ett litet inlägg bara, min sambo som är snickare (och hans kollegor), är alltid vansinnig över att elektrikerna lyckas skräpa ner värre än ngn annan...nu jobbar han på div stora byggen inte hos privatpers, så deras byggledare debiterar alltid elektrikerfirman för de timmar som det tar för snickarna att städa upp. Som han och även många andra hantverkare säger, bla målare, fy f-n för att jobba på ett skräpigt och skitigt bygge. Målarna vill helst att allt är tiptopp när de kommer, rent och undanplockat. Säger att det inte funkar att jobba annars.
Men det kanske inte gäller när de jobbar för privatpersoner? I så fall undrar man ju över skillnaden på att jobba för pp och företagsuppdrag...I de fall där hantverkaren inte håller någorlunda "rent" omkring sig får man ju känslan att de inte riktigt respekterar den uppdragsgivare de för tillfället har. Och inte heller de de skall samarbeta med.

Tack för ordet
TyraMyra

Hmm, de hantverkare jag pratat med detta om har alltid kommenterat det med, "Ja vill du betala 380.- i timmen för att jag går o sopar så är det inga problem"
Det är den sortens hantverkare vi har haft också. Jag tycker att det är ett alldeles utmärkt sätt att hålla kostnaderna för hantverkare nere genom att städa själva. Vi brukar också kolla om det är något vi kan förbereda åt dem för att deras jobb ska bli enklare. Och så har det hänt att vi har åkt och handlat åt dem också. Som jag ser det betalar vi dem för att göra saker som vi inte kan, vill eller får göra själva.

/pinebar

Självklart ska man väl kör en grovstädning åtminstone om inget annat avatalats. :-/

Pimme

Jag måste ju säga att jag har svårt att förstå hur man som betalare vill betala för en sådan sak som att just städa? Där har man ju chansen att spara in en massa pengar. Dock förstår jag det om man köpt en tjänst där allt ska ingå.
Sen att man som hantverkare försöker hålla något sånär ordentligt runt sig är väl en självklarhet. Men jag har ju märkt att vissa kunder inte gillar att man inte tar av sig skorna när man ska in i huset och jobba.
Men jag e rädd om mina fötter och om man ska springa upp o ner med gips o annat så blir det skitigt, så är det bara.
Jag beteer mig likadant när jag jobbar hemma i mitt eget hus.
Man har liksom inte tid att ta av o på dojjorna hela tiden bara för att inte smutsa ner på golvet.
Men det där som nån sa om att ta bort sina matrester och springa i kundens skåp o låna bestick och annat verkar ju vara rubbat.
De personerna som gjorde så måste ju ha stora fel, men att påstå att det är pga. att de är just hantverkare e skumt. Det beror nog snarare på att de inte har en ordentlig uppfostran helt enkelt.

Håller med dig Sville. Antingen går man ut och äter eller så har man med sig egna bestick till jobbet. :)

Är helt övertygad om att alla yrkesgrupper gärna städar til sin ordinarie timtaxa men däremot tvivlar jag på att särskilt många privatpersoner vill betala 1000-2000kr extra för ett jobb som i sig kostar nga 1000kr? Det är ju inte bara att städa, man ska ju ta med sig utrustning för detta och plocka in den i huset/lght göra jobbet och plocka ut den igen för att sedan åka till en återvinningsstation med div skräp. Rimlig tid för detta borde vara ca två timmar??
Vi arbetsgivare måste ju trots allt betala lönen för denna tid med men personligen har vi som policy att fråga kunden om denne önskar städning och isåfall till vilken grad.

co skrev:
När våra klantverkare - åh ursäkta den freudianska felsägningen hantverkare ska det förstås vara - härjade som värst i vårt hus var det ingen hejd på svineriet som jag förväntades städa upp. Samtliga jobbare plockade porslin, bestick och glas ur mitt kök (utan tillåtelse) och lämnade detta skitigt på diskbänken eller ibland ute i den arbetarbod vi försedde dem med (eg ett förråd där vi förvarar möbler, vinterkläder etc). Svinen lyckade i af samla ihop resterna av sina måltider i en stor sopsäck men denna blev stående i förrådet så länge att möss hittade in och härjar numera fritt med skador på möbler etc till följd! Listan kan göras hur lång som helst!
Jag säger det igen; den här branschen är helt sjuk när hantverkare kan bete sig hur som helst men ändå få jobb!!!
Jobb får dom men knappast återkommande kunder. Många sköter sig men tyvärr är det de som inte gör det som syns och hörs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.