Hejsan Hej, hur får man bäst bort torkad vatten som sätter sig på duschglasväggen. Det sitter som järn. Tillägg oxå att efter varje dusch skrapar jag av dörrarna med gummiskrapa. :-/

Vi använder såpa funkar bra men det blir ju fort randigt igen. Vi torkar inte av väggarna efter varje dusch.

Guran1

FamFriden skrev:
Hejsan Hej, hur får man bäst bort torkad vatten som sätter sig på duschglasväggen. Det sitter som järn. Tillägg oxå att efter varje dusch skrapar jag av dörrarna med gummiskrapa. :-/
Vi kör med Änglamarks Badrumsspray på våra duschhörnsväggar i glas. Bara att spruta på, vänta några minuter, och skölja av. Använder det cirka 1 gång/vecka. Skrapar glasen efter varje dusch.

Testa med Kalkosan - funkar bra för oss på våra glasblock.

sanne78 skrev:
Testa med Kalkosan - funkar bra för oss på våra glasblock.

Håller med, det använder jag, 'torkat vatten' låter som kalkavlagringar ;)

MVH//Christina

:-/ ja du har rätt christina det e kalk. det var jag som inte kunde formulera mig bättre tidigare :-[. tack för alla bra tips,för det e trist att det blir randigt så fort ::)

Jag läste någonstans att man (i förebyggande syfte) kan använda bilvax (Obs utan rubbing) på denna typ av ytor. Det ska underlätta att hålla rent. Har inte provat själv, men låter som en idé som kan vara värd att pröva.

Chahak skrev:
Jag läste någonstans att man (i förebyggande syfte) kan använda bilvax (Obs utan rubbing) på denna typ av ytor. Det ska underlätta att hålla rent. Har inte provat själv, men låter som en idé som kan vara värd att pröva.
Vi använder, inte bilvax, utan ngn. typ av 'smörja' som maken använder på bilrutorna för att vattnet på nåt sätt ska 'pärla' av lättare och det funkar faktiskt, inte så att man aldrig behöver använda kalkosan men det är långt mellan gångerna, jag har använt det två ggr. på 1,5 år :) och då är det ffa. nedersta dm. på glasväggarna som är i behov av kalkborttagning.

MVH//Christina.

(
byggimpert skrev:
Vi använder, inte bilvax, utan ngn. typ av 'smörja' som maken använder på bilrutorna för att vattnet på nåt sätt ska 'pärla' av lättare och det funkar faktiskt, inte så att man aldrig behöver använda kalkosan men det är långt mellan gångerna, jag har använt det två ggr. på 1,5 år :) och då är det ffa. nedersta dm. på glasväggarna som är i behov av kalkborttagning.

MVH//Christina.
Värt att prova. Hade inte kommit på tanken själv. Tack!! ;D ( ut o leta i förrådet ;D ;D ;D )

ClasseClas
Och produkten heter Rain-X. Finns på de mackar som fortfarande säljer annat än enbart kanelbullar...

Och produkten heter Rain-X. Finns på de mackar som fortfarande säljer annat än enbart kanelbullar...
...och hittar du ingen sån mack, för de kan vara sällsynta numera, så kan du alltid prova på en MC-firma. Om inte jag minns fel så var det MC-folket och deras visir som produkten riktade sig till när den kom. ;)

Mvh
Thomas :)

:-* Ahh det e ju super!! men sprajar ni och spolar av eller endast spraj som underlag första gången? Sen nästa gång spraj o avduschning. :-/ ( snacka om förvåning då jag säger till maken att vi ska in och kolla bilgrejjor ;D ;D)

ClasseClas
Först gör du rent med fönsterputs och torkar torrt. Sedan fuktar du en trasa med Rain-X och applicerar det på glaset. Låt det torka in. Apllicera 2 ggr till (bruxen säger 1 gång). Sedan blöter du glaset med vatten o torkar torrt. Sedan ska få se på vattenpärlor som glider av glaset även i duschen! 8) :P

Hmmm.... är det någon som provat detta på vanliga fönster?

ClasseClas skrev:
Först gör du rent med fönsterputs och torkar torrt. Sedan fuktar du en trasa med Rain-X och applicerar det på glaset. Låt det torka in. Apllicera 2 ggr till (bruxen säger 1 gång). Sedan blöter du glaset med vatten o torkar torrt. Sedan ska få se på vattenpärlor som glider av glaset även i duschen! 8) :P
;) Tackar Tackar för rådet ClasseClas, nu längtar jag till städ torsdagen. ::) mvh Annelie ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.