gnuttisch skrev:
Hade du köpt en mikrotik så hade du redan vart up and running ;)
Haha, ja, mycket möjligt. Fireboxen är definitivt inte gjord för vanliga dödliga.

Kompetent, dock. Har aldrig sett maken till funktionalitet.

stefancrs skrev:
Han kan köra samma MAC-adress på bägge prylarna, men den nya får ändå en annan IP-adress och kopplar han in den gamla så får den den gamla IP-adressen. Så den gamla IP-adressen har definitivt inte blivit tagen av någon annan.
Precis, så. Har bytt fram och tillbaka ett tiotal gånger, så det är ingen tillfällighet heller.

En router har flera MAC-adresser. Är du säker på att du klonat den som presenteras mot Telia?

Japp, tämligen.

Ciscon säger att Internet MAC address är ..9C, medan det står ..9B på en etikett under routern. Jag har provat båda i Fireboxen.

Ett sådant mysterium hade jag inte kunnat släppa. Jag hade sniffat på WAN-sidan med Wireshark. För att göra det behöver man dock en gammal hubb eller en switch med avlyssningsmöjlighet.

Det kan vara så att servern inte håller reda på gamla adresserna utan det är klienten som skickar med vilken den helst vill ha i dicoveryfrågan.

Precis, det är inte bara MAC-adress som skickas med i DHCP-förfrågan. Det finns mycket annat också som kan användas för att identifiera den som frågar. Ett sådant bra fält är just "jag vill ha den här adressen". Din nya router lär ju inte skicka den eftersom den inte vet om den. (Det är vanligt att klienter begär samma adress som de hade förra gången.)

Lättaste sättet är som sagt att sniffa utgående trafik och kolla i exv. Wireshark. Kom igen, du vet att du vill. :)

Ja, det var ju tydligen hela sjok med information som överförs vid DHCP. Förklarar saken.

Sniffa vore ju intressant, men jag tvivlar på att Fireboxen låter mej hacka informationen i DHCP protokollet.

Jag testade fö att hot-swappa router och lägga in min gamla IP-adress manuellt i Fireboxen. Det funkade ca 10 minuter tills DHCP-leasen gick ut.

Eftersom det verkar ha löst sig för dig, så kan jag bara tipsa för er andra. Jag kör liksom Glukagon Mikrotik RouterOS med deras HW. Sjukt mycket funktioner och ruskigt stabil. Riktar sig till ISP och datacenter men med en annan prislapp än vad andra större märken tar betalt för liknande hw/mjukvara. RouterOS går att köra på x86 också

Som Stefan säger, normalt ber ju klienten om samma IP-adress som sist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.