6 112 läst ·
53 svar
6k läst
53 svar
Stabil Router - Vad Rekommenderas?
Haha, ja, mycket möjligt. Fireboxen är definitivt inte gjord för vanliga dödliga.gnuttisch skrev:
Kompetent, dock. Har aldrig sett maken till funktionalitet.
Precis, så. Har bytt fram och tillbaka ett tiotal gånger, så det är ingen tillfällighet heller.stefancrs skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 151 inlägg
Precis, det är inte bara MAC-adress som skickas med i DHCP-förfrågan. Det finns mycket annat också som kan användas för att identifiera den som frågar. Ett sådant bra fält är just "jag vill ha den här adressen". Din nya router lär ju inte skicka den eftersom den inte vet om den. (Det är vanligt att klienter begär samma adress som de hade förra gången.)
Lättaste sättet är som sagt att sniffa utgående trafik och kolla i exv. Wireshark. Kom igen, du vet att du vill.
Lättaste sättet är som sagt att sniffa utgående trafik och kolla i exv. Wireshark. Kom igen, du vet att du vill.
Ja, det var ju tydligen hela sjok med information som överförs vid DHCP. Förklarar saken.
Sniffa vore ju intressant, men jag tvivlar på att Fireboxen låter mej hacka informationen i DHCP protokollet.
Jag testade fö att hot-swappa router och lägga in min gamla IP-adress manuellt i Fireboxen. Det funkade ca 10 minuter tills DHCP-leasen gick ut.
Sniffa vore ju intressant, men jag tvivlar på att Fireboxen låter mej hacka informationen i DHCP protokollet.
Jag testade fö att hot-swappa router och lägga in min gamla IP-adress manuellt i Fireboxen. Det funkade ca 10 minuter tills DHCP-leasen gick ut.
Eftersom det verkar ha löst sig för dig, så kan jag bara tipsa för er andra. Jag kör liksom Glukagon Mikrotik RouterOS med deras HW. Sjukt mycket funktioner och ruskigt stabil. Riktar sig till ISP och datacenter men med en annan prislapp än vad andra större märken tar betalt för liknande hw/mjukvara. RouterOS går att köra på x86 också
Klicka här för att svara