2 254 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Spruta isolering/skivor
Hej alla byggare!
Står i startgroparna på mitt PRIVARA husbygge. Det finns massor av sätt att isolera hus. Det nuvarande mest erkända tillvägagångssättet är väl stående isolering i stommen med 45 mm tilläggsisolering på insidan, vilket man även drar all el och vvs i.
"Standard" idag är enligt mig 145+45 i två lager.
Min tanke är att endast göra stommen i 195-virke, vilket jag drar all el och vvs i för att sedan spruta isolering inifrån mellan vindväv och plasten.
På detta sätt sparar jag en massa arbetstid och får garanterat tätt överallt. Vad jag har förstått så är kostnaderna för uniskivor densamma som sprutat och färdigt i bjälklag!? Får väl lite strul med genomföringarna vid eldosorna, men det lär väl bara vara att tejpa.
Vad tycker ni som är kunniga inom beräkning av isolering om detta (alltså bara ett lager isolering iställer för dubbla lager omlott) och tror ni jag spar någon tid?
Ett alternativ är att köra 145-stomme och låta denna fyllas med lösull/cellulosa och köra liggande 45-isolering. Men detta liggande 45-lager isolering blir ju ofta ganska bristfällig, då man "stör" med el oc vvs.
ja...
vad säger ni om mina funderingar?
Står i startgroparna på mitt PRIVARA husbygge. Det finns massor av sätt att isolera hus. Det nuvarande mest erkända tillvägagångssättet är väl stående isolering i stommen med 45 mm tilläggsisolering på insidan, vilket man även drar all el och vvs i.
"Standard" idag är enligt mig 145+45 i två lager.
Min tanke är att endast göra stommen i 195-virke, vilket jag drar all el och vvs i för att sedan spruta isolering inifrån mellan vindväv och plasten.
På detta sätt sparar jag en massa arbetstid och får garanterat tätt överallt. Vad jag har förstått så är kostnaderna för uniskivor densamma som sprutat och färdigt i bjälklag!? Får väl lite strul med genomföringarna vid eldosorna, men det lär väl bara vara att tejpa.
Vad tycker ni som är kunniga inom beräkning av isolering om detta (alltså bara ett lager isolering iställer för dubbla lager omlott) och tror ni jag spar någon tid?
Ett alternativ är att köra 145-stomme och låta denna fyllas med lösull/cellulosa och köra liggande 45-isolering. Men detta liggande 45-lager isolering blir ju ofta ganska bristfällig, då man "stör" med el oc vvs.
ja...
vad säger ni om mina funderingar?
Du lär nog snacka med en sakkunnig innan du börjar, det är hårda krav gällande isolering idag, du måste ha ca 240-260mmisolering i väggarna. Energikraven från årsskiftet har gjort att du måste halvera energiåtgången för uppvärmning mot hur det va tidigare. För va kravet 110kwh per kvadratmeter, nu är det 55kwh per kvadratmeter. Inga rör eller dosor genom plasten!! Blir aldrig tätt. Du måste ha ett installationsutrymme alltså regla med en 45a. Byggloven kräver detta. tidigt 2000tal så gjorde man som du beskriver och då fick man problem med otäthet som innäbar fukt, mögel.
Mvh Thomas
Mvh Thomas
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Tycker inte alls du ska spruta lösull i väggarna, det kommer att sätta sig med tiden betydligt mer än vanlig isolering!
Och du måste alltid ha ett installationsutrymme för eldosor o dylikt.
Lägg utsidan liggande 45+195 stående+plast, på plasten stående 45 igen som du använder till elutrymme. då har du en bra isolerad vägg 285 mm, mindre än det ska du inte ha, helst ska du gå upp till 220 ist för 195.
Och du måste alltid ha ett installationsutrymme för eldosor o dylikt.
Lägg utsidan liggande 45+195 stående+plast, på plasten stående 45 igen som du använder till elutrymme. då har du en bra isolerad vägg 285 mm, mindre än det ska du inte ha, helst ska du gå upp till 220 ist för 195.
Klicka här för att svara