Paul-Staffanstorp
Som någon redan skrivit så bör man ju limma upp saker och inte skruva upp saker i våtzon 1 men det är dock fel som någon länkade till Unidrains text att ingen skruvinfästning får göras i våtzon 1 för det får man om det är massiv konstruktion (sten, regel eller 15mm plywood) bakom.
Dock är det aldrig att rekommendera och i detta fallet förstår jag inte hur de tänkt.
Det är en kanonhård platta att borra genom och det finns limlösning till den.

Att de sen ens sätter upp skadade plattor då man märkt det i samband med kapning begriper jag inte alls.

Jag hade inte stått ut att se det varje dag... :(

• Gilla
time2catch
  • Laddar…
Tack för inputen, alla. Vänta på svar från hantverkskoordinator om vad som ska göras. Har ringt och smsat, men inte fått svar. Skickat bilder också.

Det stämmer att det är unidrain-hylla. Det högst märkliga är att när jag öppnade paketet till dem (har köpt två) så kom det inte med någon lim till. Bara skruvar och en monteringsram som alternativ för att sitta i fogningen. Att limma hade jag helt klart föredragit!

Om man väljer att sätta upp en platta där en flisa lossnat börjar man ju undra.

• Gilla
time2catch och 1 till
  • Laddar…
så, nu har de iaf lovat att rätta till det, min plattsättare. Passar då på och byter ut plattan som flisen har försvunnit ifrån. Blir dock orolig att skruven punkterat tätskiket. Men det ska väl gå bra att täta till det?

Hur som helst, jag har hört med de jag köpte unidrainhyllan ifrån och de säger att jag kan ha fått med den gamla versionen, för att jag minns att jag bara såg två alternativ att få fast den, att limma stod inte alls med överhuvudtaget!

Så i den nya uppdaterade ingår det lim-set för en säker montering i våt zon 1.

Det verkar ordna sig till slut, och det är skönt.

Paul-Staffanstorp
Skönt det löser sig men jag har ändå svårt att förstå deras tänk med att sätta upp en skadad platta när man upptäckt skadan innan och varför inte byta den spruckna plattan direkt då det är ganska mycket enklare att ta bort den då än det blir efter ett tag när fixet bränt.

• Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
time2catch skrev:
så, nu har de iaf lovat att rätta till det, min plattsättare. Passar då på och byter ut plattan som flisen har försvunnit ifrån. Blir dock orolig att skruven punkterat tätskiket. Men det ska väl gå bra att täta till det?

Hur som helst, jag har hört med de jag köpte unidrainhyllan ifrån och de säger att jag kan ha fått med den gamla versionen, för att jag minns att jag bara såg två alternativ att få fast den, att limma stod inte alls med överhuvudtaget!

Så i den nya uppdaterade ingår det lim-set för en säker montering i våt zon 1.

Det verkar ordna sig till slut, och det är skönt.
Det går jätte bra att skruva i våtzon 1. Tänk på alla blandare som är inskruvade. I ditt fall skulle jag skruva i samma hål så att det blir tätt, istället att limma.
Men får dinahandverkare tätt hålen då är det bara att limma den nya.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Nu tycker jag inte du bör uttala dig i detta eftersom du inte verkar ha koll. 😉

Det är BARA ok att skruva fast saker i våtzon 1 OM det är massiva väggar alternativt regel bakom att skruva i !

Är det väggar med skivor ska det alltså planeras INNAN man stänger väggarna var man ska hänga upp saker med skruvar.
Annars är det INTE alls ok. 😊

Det planeras ju för blandaren så där sätter man ALLTID regel att skruva i så det är sällan ett problem med tanke på att man dessutom använder silikon samt att där är en tätning på blandarfästet.
Alltså är detta inte att jämställa med en massa annat så som hyllor etc.

Paul-Staffanstorp skrev:

Det är BARA ok att skruva fast saker i våtzon 1 OM det är massiva väggar alternativt regel bakom att skruva i !

Är det väggar med skivor ska det alltså planeras INNAN man stänger väggarna var man ska hänga upp saker med skruvar.

Det planeras ju för blandaren så där sätter man ALLTID regel att skruva i så det är sällan ett problem med tanke på att man dessutom använder silikon samt att där är en tätning på blandarfästet.
Det räcker gott och väl att skruva i en 15 mm skiva med tättningsmassa i våtzon 1. Det är korrekt och enligt reglerna för en tvålhållare.
Blandaren har speciella regler för att den är kopplad till tryckvatten.

Paul-Staffanstorp
Det beror på vilka branschregler man följer faktiskt... inte enligt BKR som är en av de vanligaste.

...och då borde det framgå i ditt förra inlägg känns det som så inte folk litar på dig och tolkar det som att det är ok varsomhelst. 😉

Paul-Staffanstorp skrev:

Nu tycker jag inte du bör uttala dig i detta eftersom du inte verkar ha koll. ;)

Jag tycker att du istället bör läsa in dig på våtrumsvägg 2012.

http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg

Paul-Staffanstorp skrev:
Det beror på vilka branschregler man följer faktiskt... inte enligt BKR som är en av de vanligaste.

...och då borde det framgå i ditt förra inlägg känns det som så inte folk litar på dig och tolkar det som att det är ok varsomhelst. 😉
Både BKR och säkervattens regler är rekommendationer och har ingen betydelse för ett genomföra ett jobb på ett fackmannamässigt sätt.
Men om man ska ändå hålla sig till de, då säger säkervatten 2016 att man får skruva i en 15 mm plywood skiva i våtzon 1.
Jag har inte kollat BKR men det låter orimligt om de säger annat.

Paul-Staffanstorp
Snälla du... jag är inte ute efter att dumförklara dig men du läser ju inte vad jag skriver... 😴

Jag skrev ju klart och tydligt att det beror på vilka branschregler man följer och jag vet också att det är "säkert vattens" branschregler som har godkänt den lösningen MEN hur många plattsättare är anslutna till dem tror du ??

Paul-Staffanstorp
Sen skrev du faktiskt...

Citat: Det går jätte bra att skruva i våtzon 1. Tänk på alla blandare som är inskruvade.

...utan att veta om där finns något bakom att skruva i överhuvudtaget. 😉

Det var det jag reagerade mot för det är INTE ok att bara skruva upp saker hur som helst.

Paul-Staffanstorp skrev:
Ovan påstående var ju rätt så kategoriskt. Följer man säker vatten måste det inte vara varken massiva väggar eller reglar bakom.

Paul-Staffanstorp
Matstj skrev:
Både BKR och säkervattens regler är rekommendationer och har ingen betydelse för ett genomföra ett jobb på ett fackmannamässigt sätt.
Men om man ska ändå hålla sig till de, då säger säkervatten 2016 att man får skruva i en 15 mm plywood skiva i våtzon 1.
Jag har inte kollat BKR men det låter orimligt om de säger annat.
Som sagt tycker jag tyvärr inte du har koll för så är det inte om man ska nyttja en hantverkare att utföra arbetet.
Är hantverkaren ansluten till BKR så ska han följa dessa branschregler och inte säker vattens !

BKR säger följande...

Screenshot_20160331-154411.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.