somelvis skrev:
Du ska inte försöka rugga kaklet eller nåt sånt innan du sätter det nya. Det kan man hålla med tills dödagar för det händer inte ett dugg om kör med sandpapper eller slipmaskin, kakelglasyr är brutalt hårt.
Mvh
Jag kan inte alls hålla med om det. Det är lika repkänsligt som glas, vilket såklart beror på att det är samma material.. Att rugga med slippapper orsakar fina repor i glasyren, vilket kan vara vettigt att göra om man ska lägga nya plattor på gammal blank keramik på golv. I det här fallet är det dock onödigt.

Ja det är ju typiskt. Har precis byggt ett badrum med detta kakel köpt av denna firma (tror jag). De sa samma sak till oss - det ska inte vara några problem med detta kakel. Har inte märkt nåt ännu MEN vi har redan köpt likadant kakel till ytterligare ett badrum som inte är påbörjat ännu. Självklart har det "öppna köpet" precis slutat gälla. Känns hyfsat dumt att använda detta kakel till det nya badrummet.

eco1973:
Om du får tag på någon vettig kontakt på firman, kan du då skicka ett pm till mig med dennes namn och telefonnummer?

/Henrik

Köpte också på ett företag som börjar på K.

Så länge detta inte är utrett med K. så är K. det namn ni kommer få....
Keep reading...
Mitt Kakel är köpt i JÖNKÖPING...

Hmmm.

Har också köpt 20x33 kakel på ett företag som börjar på K. Också detta gjort i Portugal. Dock sätter jag detta i tvättstugan, så det känns inte riktigt lika allvarligt. Får ta och kolla lite mer noggrannt ikväll.

Jag har även jag köpt kakel på K som är tillverkade i Portugal. Dock 20x20 vågigt blankt vitt kakel. Vissa plattor har sprickor i glasyren!
Ny sitter dessa lite "bra" till så i mitt fall spelar det nog ingen roll...

Jag tror jag eventuellt kan ha tryckt lite hårt på dessa, skulle det kunna vara fallet för eco1973?

Pratat med K. De kommer hem & gör ett hembesök undermorgondagen...

(Som svar på "tryck" teorin.. så tog jag en nya (utan krackeleringar) och hoppade på den!
Ingra krackeleringar på den... Plattan skall klara 200N enlit spec....
För visst har man tryck på plattan... men vad då.. måste la kunna placera den rätt...
200N är ca 20 KG tryck.... låter som om det är omöjligt att på en stol kunna placera detta tryck på en vägg...
men men vi får se vad som sägs i morgon.....

Glasyren ska inte kunna krackelera genom att man trycker på plattan med handkraft. Jag är övertygad om att sprickorna fanns redan i kartongen, men att de inte syns förrän de blivit smutsiga.

Nu blir man ju lite nyfiken, hur vanligt är ett problem som detta? Är det något man behöver lära sig innan man köper kakel, finns det något bra sätt att upptäcka i förväg?

Jag har stött på det någon enstaka gång, och det var en kakelplatta som inte tillhörde det billigaste segmentet. Problem med tillverkningen av just den batchen tydligen. Jag skulle säga att det är högst ovanligt. Men man skall alltid vara väldigt uppmärksam på hur plattorna ser ut när man sätter dem, det dyker ju upp enstaka fula plattor oavsett vilken kvalitet man köpt.

Fick besök i dag... 2 styck från K.
De hade "aldrig sett något liknande"... De kontaktar nu leverantören ... "Kan ta 2 veckor..:"
Jaha... jajaj jag har hållit på ett halv år nu så... kan vänta ett par dagar...
Det bra var att de verkar ta det seriöst....

Det diskuterades vad som skulle göras.... Nytt kakel PÅ det gammla föreslogs...

Någon som har någon erfarenhet av detta förfarande... ? Alltså hur stabilt/bra blir det igenterligen....
Skall jag ta det som er "ok" lösning eller vad tycker ni ? Era åsikter är guld värda......

Återkommer med mer info när jag har någon......

Det fungerar alldeles utmärkt, men rummet blir såklart ungefär 20 mm kortare och smalare.

Vem ska kakla om? Fixar dom det eller måste du göra det själv?

Har också köpt kakel från K som är tillverkat i Portugal. Tror dock inte att det är samma firma, dessutom är plattorna 25x36.

Ja saken är inte utredd Vem som skall göra vad...
Saken är ytterst intressant.... så jag kommer informera er om hur det går....
I dag vet jag inte....
Har inte kontaktat någon försäkringsbolag ÄN... men vi får se vad K. gör först.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.