21 318 läst ·
12 svar
21k läst
12 svar
Sprucken kakelplatta i nytt badrum
Hej,
Har köpt ett hus från 80-talet. Badrummet renoverades innan försäljningen hösten 2017 med 20x40 kakel. Nu ser vi att en platta i brösthöjd i duschhörnet spuckit till hälften. Vill inte hänga ut någon firma, men de som gjorde jobbet har ett något skamfilat rykte.
Min fråga är helt enkelt: Är detta något man borde agera på, och hur? Någon har kanske varit i samma sits?
Har köpt ett hus från 80-talet. Badrummet renoverades innan försäljningen hösten 2017 med 20x40 kakel. Nu ser vi att en platta i brösthöjd i duschhörnet spuckit till hälften. Vill inte hänga ut någon firma, men de som gjorde jobbet har ett något skamfilat rykte.
Min fråga är helt enkelt: Är detta något man borde agera på, och hur? Någon har kanske varit i samma sits?
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Var sprickan redan vid besiktningen?
Om inte, kakelfirmans garanti övergår naturligtvis till den nya ägaren. Kolla kontraktet med förra ägaren vad som sägs om garantitiden.
Om inte, kakelfirmans garanti övergår naturligtvis till den nya ägaren. Kolla kontraktet med förra ägaren vad som sägs om garantitiden.
Tack för svar. Det var iaf ingen som såg sprickan på besiktningen. Även med garanti, kan en sprucken platta äventyra tätskiktet och rättfärdiga att hela rummet görs om? Jag har förstått att man inte bör reparera enskilda plattor. Om rummet är riktigt gjort bör det inte finnas något bakom som kan svälla och spräcka kaklet, eller?
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
"Kan en sprucken platta äventyra tätskiktet och rättfärdiga att hela rummet görs om?"
Med stor sannolik nej.
Knacka försiktigt över hela ytan på slumpvis utvalda plattor. Hör du ett ihåligt ljud har man slarvat med strykning av fästmassa.
En armbågen hårt i en 20×40 pattan, ja det är inte omöjligt att det är orsaken.
Med stor sannolik nej.
Knacka försiktigt över hela ytan på slumpvis utvalda plattor. Hör du ett ihåligt ljud har man slarvat med strykning av fästmassa.
En armbågen hårt i en 20×40 pattan, ja det är inte omöjligt att det är orsaken.
Redigerat:
Och hur hade du tänkt att en sprucken platta skulle äventyra tätskiktet?J jowi79 skrev:Tack för svar. Det var iaf ingen som såg sprickan på besiktningen. Även med garanti, kan en sprucken platta äventyra tätskiktet och rättfärdiga att hela rummet görs om? Jag har förstått att man inte bör reparera enskilda plattor. Om rummet är riktigt gjort bör det inte finnas något bakom som kan svälla och spräcka kaklet, eller?
Inga problem att byta en platta förresten......
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
en sprucken platta äventyrar inte hela tätskiktet och rättfärdigar absolut inte att hela badrum görs om.J jowi79 skrev:Tack för svar. Det var iaf ingen som såg sprickan på besiktningen. Även med garanti, kan en sprucken platta äventyra tätskiktet och rättfärdiga att hela rummet görs om? Jag har förstått att man inte bör reparera enskilda plattor. Om rummet är riktigt gjort bör det inte finnas något bakom som kan svälla och spräcka kaklet, eller?
Reparera enskilda plattor är inga konstigheter och utförs hela tiden vilket är ganska självklart, finns rutiner för detta.
när vi bygger lägenhetshus från scratch så hade ju plattsättaren aldrig fått ihop sin kalkyl om han måste göra om hela badrummet inkl. tätskikt varje gång en platta måste bytas.
Är ganska ofta ett antal plattor blir skadade på ett bygge med 100+ lägenheter.
Dåligt formulerat av mig. "Kan en sprucken platta anses vara ett tecken på ett skadat tätskikt?" hade nog varit bättre. Att man inte bör byta plattor "i onödan" har jag läst mig fram till i andra trådar.T tank77 skrev:
se mitt svar ovan, ett skadad platta är inga konstigheter de byter en plattsättare utan problem.J jowi79 skrev:
Ring dit plattsättaren som gjorde jobbet och på visa plattan som är trasig så får han undersöka om de är ett garantiärende eller inte.
är de ett garantiärende så byter han den enskilda plattan
är de inte ett garantiärende så beställer du att han ska byta den och du får betala 3000:-
Sant. Tack för det. Anser du att jag bör påtala sprickan och få den fixad, eller att avakta och göra regelbundna fuktmätningar (nu skjuter jag vilt med idéer från andra forumtrådar)?H hul skrev:
Jag hade påtalat den omgående, du får inte avvakta att påtala den då försvinner din garantirätt.J jowi79 skrev:
De är ju tråkigt om du avvaktar och upptäcker en fuktskada om 6 månader och anmäler då och garantin inte gäller.
sen låter de inte som de är något allvarligt som värst antagligen bom i den spruckna plattan vilket åtgärdas utan problem
Det beror på varför har pöattan spruckit. Som nån skrev tidigare det kan bero på att tättskiktet var redan skadat som gjort art underlaget svullnat och kaklet sprukit.J jowi79 skrev:
Om det har spruckit av annan anledning då är det ingen konst att byta ut det med bibehållet tätskikt.
Du måste först ta reda åå varför kaklet har spruckit. Det behövs stora krafter för det. Det spricker inte av sig själv.
Nån skrev om att en armbåge som träffat det. Tja då måste det gjort väldigt ont i armbågen om kaklet går sönder av kraften !
Hur är det med väggen? Är den bullig eller rak ? Det kan vara nån som försökt skruva vid eller i kaklet, därför det gick sönder ?
Ingen har ont eller har skruvat varesig i den kaklade väggen eller på andra sidan. Det är dessutom endast knappt halva plattan som spruckit (än); ca 15 cm av 40 (liggande plattor). Skall kolla om väggen buktar!L Lars48 skrev:Det beror på varför har pöattan spruckit. Som nån skrev tidigare det kan bero på att tättskiktet var redan skadat som gjort art underlaget svullnat och kaklet sprukit.
Om det har spruckit av annan anledning då är det ingen konst att byta ut det med bibehållet tätskikt.
Du måste först ta reda åå varför kaklet har spruckit. Det behövs stora krafter för det. Det spricker inte av sig själv.
Nån skrev om att en armbåge som träffat det. Tja då måste det gjort väldigt ont i armbågen om kaklet går sönder av kraften !
Hur är det med väggen? Är den bullig eller rak ? Det kan vara nån som försökt skruva vid eller i kaklet, därför det gick sönder ?
Klicka här för att svara