Hej, glad i hågen ställde jag en varm gjutjärnsstekpanna på granitskivan och efter 1 minut hörs ett högt omisskänligt knäpp, skickan sprack. Visst skall tjock granit klara en så enkel biff eller är det vara jag som är naiv?

Köket levererades komplett från Ballingslöv och granitskivan är en svart sk*tdyr sak som heter Loredana...

Har jag felat får vi väl leva med sprickan men det påminner faktiskt lite om duschkabiner som plötsligt exploderar pga inre spänningar

/Fredrik

Om du har 'drulleförsäkring' i din hemförsäkring kan det vara värt att utnyttja denna! Självrisken blir troligen lägre än skivan!

Jag har alltid trott att granitskivor ska klara den typen av användning, men jag har alltid varit för feg för att prova på vår skiva.

Kontakta ballingslöv o ställ frågan om skivan ska klara av det. Ställ frågan som potentiell köpare, inte som potentiell reklamerare. Du kan få olika svar.

Det var jätte tråkigt :-/

Jag har tills nu, alltid lagt varma pannor på graniten och än så länge har inte skadats, men nu ska jag ha framme ett underlag vid spisen hela tiden. Vill inte riskera att den spricker.

Hoppas att det ordnar sig.

Det är just att det var en gjtjärnspanna som är problemet.

Kastruller och vanliga stekpannor kan man lugnt ställa direkt på skivan, men gjutjärnsgods är problematiska.

Jag brukar avråda folk att ställa gjutjärnsgrytor på stenen, men jag har faktiskt aldrig hört att en stekpanna i gjutjärn skulle orsaka skada. (Är den jättestor?)

Det som förmodligen har hänt är att gjutjärnet (som är mycket bra på att lagra värmeenergi) har värmt upp stenytan väldigt fort och väldigt mycket.
Det gör att man får en situation som liknar den man använde förr i tiden för att "spränga" berg. Då eldade man mot bergsidan och hällde sedan kallt vatten på och stenen sprack.

Här har värmen från järnet gjort att stenen utvidgat sig just under stekpannan och omgivande sten har varit kall....

Men, stenen kan ju inte ha gått av, utan det bör väl ändå bara vara en flisa som "hoppat ur" skivan antar jag.

Med lite tur kan det repareras med hjälp av epoxilim. (Spara skärvan!)

MvH

Thorsten

Helt korrekt Thor-Sten, boven var den koncentrerade värmen från en "värmeseg" gjutjärnspanna men jag tycker fortfarande det är skumt att den spricker utan tillskott av kyla, som t.ex. vatten.

Sprickan är inte speciellt synlig och får skivan bara ligga där den ligger gör vi antagligen ingenting åt saken utan får leva med en sprucken 30.000-kronorsdröm :-/

/Fred

Kan det inte funka att ta det på hemförsäkringen?

Tillbaks igen....

"men jag tycker fortfarande det är skumt att den spricker utan tillskott av kyla, som t.ex. vatten."

Njet min vän! Detta händer:

Granit är en mycket dålig värmeledare, så det lokala området under gjutjärnet värms upp och materialet (stenen) expanderar. (Hmmm...expanderar bara lite, lite, lite, men det räcker faktiskt!) Och omgivande material, som är kallt jämfört med stekpannehettan, expanderar inte det minsta. Alltså måste det varma materialet, som har expanderar, hitta någonstans att ta vägen....... UPPÅT!!!..... Tyvärr..

Blanda epoxylim med svart färgpigment och lägg i den " bortsprängda" flisan så kommer bara ni som vet om det att se det. Dina gäster kommer inte att hitta "chippet" som det kallas på fackspråk, om du inte visar dem var det är!

(Färgpigment för epoxi hittar du hos fiskeredskapshandlare. Sportfiskare "bygger" vinterfiskekrokar av krok och pigmenterad epoxi.)

MvH
Thorsten

Ett bra råd i ett bra forum.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.