Betongpannor med sprickor som dessa, ej rakt igenom men genom glasyren. Utgör det något problem?

Trots att tillverkaren hänvisar till att glasyren är smutsavvisande för ökad hållbarhet menar takläggaren att de är OK och vill ej byte ut dem.

• En finger pekar på en spricka i ytan av en betongpanna med glaserad yta, som diskuteras i relation till hållbarhet och smutsavvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Erik222 skrev:
Betongpannor med sprickor som dessa, ej rakt igenom men genom glasyren. Utgör det något problem?

Trots att tillverkaren hänvisar till att glasyren är smutsavvisande för ökad hållbarhet menar takläggaren att de är OK och vill ej byte ut dem.
Den där ska bytas ut, inte en spricka i glasyren utan pannan ser det ut som? Du kan testa att gå på den, går den sönder var den sönder.

Dett där skulle jag struntat I. Den ytliga sprickan fanns före målningen. Det är alltså inte en glasyr utan någon sorts färg. Tegelpannor, däremot. De kan glaseras.

Intet Intet skrev:
Dett där skulle jag struntat I. Den ytliga sprickan fanns före målningen. Det är alltså inte en glasyr utan någon sorts färg. Tegelpannor, däremot. De kan glaseras.
Jag förstår. Men det bör väl kunna innebära problem den dag som färgen/ytbehandlingen (som jag felaktigt kallade glasyr) börjar bli sliten, även sprickfria pannor som är hela i övrigt kan ju börja läcka efter många år när de blir tunnare och tunnare. En spricka bör knappast vara bra.

Försöker jaga tillverkaren men tror att det mailet är lågt prioriterat att svara på.

Har du inte en hög med reservpannor?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har du inte en hög med reservpannor?
Absolut men skulle behöva typ tio högar varpå det känns orimligt

E Erik222 skrev:
Absolut men skulle behöva typ tio högar varpå det känns orimligt
Tillverkaren har säkert en feltollerans som kan innefatta sprickors längd och djup. Det är så många som är spruckna. Jag trodde det bara var en. Men, ring tillverkaren och be att få tala med en produktansvarig.

• Gilla
Erik222
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.