A
Hej!
Jag har följt den här tråden med stor behållning: https://www.byggahus.se/forum/threads/spritputs-aedelputs.220176/page-3

Min far var jätteduktig på spritputs, men han gick bort 2022. Efter grannarnas renovering mitt emot i vår gränd med historiska hus (1600-1850-tal) med deras gigantiska betong-knäckningamaskiner som gav egensvängningar, så har vi sättningar i lerstensfasaden och jag inser att jag måste ta ner putsen, laga, och upp med ny spritputs.

Det är ett hus i 2 våningar från 1850, med inredd vind, står på torpargrund och vad jag vet är det fackverk med lersten i facken. Detta är ihopbyggt med ett envåningshus från 1685 med samma konstruktion. Lerstenen mot gatan (mot grannens renovering) är numera porös och ett riktigt problem... så den måste skyddas ordentligt. Huset är i utsatt läge från syd-sol och horisontellt slagregn mot fasaden. Därför är den helputsad mot gatan, medan man ser korsvirket & putsade fack på bakgården (det har klarat sig rätt bra, där tänkte jag göra små lagningar).

Så nu har jag några frågor till er här :

1) Bör jag använda Webers hydrauliska kalkbruks-serie? Eller går Bösarps system lika bra ? (De senare finns ju i Skåne, där huset är.

2) Vilka lager behövs byggas upp?
Jag tar själv bort nuvarande puts ner till lerstenen (skrapas av, då den är väldigt tunn). Lerstenen under är super-porös, ingen höjdare... Misstänker att jag borde gjort det här jobbet redan 2020, men pappa var sjuk...

I vilken ordning ska man ta vilken produkt? Om ni förstår hur jag menar.

3) Nätning: Är det rätt att anta att man numera även på historiska fastigheter (1850 och 1685) nätar med varmgalvat nät innan man putsar? Dubbla lager kring dörrar/fönster/ ventiler etc?

Och fasaden är ju 2 vån, inte en, som många av de mindre husen runtomkring.

4) Småtips: vattna (dimma) 3 ggr per dag, skyla fasaden med presenningar. Det är i södra Skåne så soligt & varmt eller regnigt och blåsigt, så jag antar skydd är väldigt viktigt.

Något mer att tänka på ?

Någon här som har erfarenhet & är duktig på att handslänga spritputs och befinner sig i Skåne ?

Jag vet inte var jag ska börja fråga. Proffsfirmorna på husen runt omkring har använt maskin på några av de historiska husen å det ser inte klokt ut... Så jag vet inte var jag ska börja fråga...

Jag kan göra den del cement/puts-jobb själv som pappa lärt mig, men jag måste ta in någon som gör majoriteten pga lönejobb & småbarn... Plus, att jag vågar helt enkelt inte ge mig på spritputs utan ett proffs i närheten 🙂 Vi pratade om det en del innan pappa gick bort, och han sa att jag klarar det, men jag är lite försiktig av mig....

Hoppas någon kan ge mig lite riktningar här så jag kan planera in det här jobbet i tid & finansiellt utan att det blir fel, eller bli helt ruinerad :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.