Tjena,

Vår fiskbensparkett i ek i vardagsrum och matsal från 1942 behöver en hel del kärlek och det har äntligen blivit dags för det här under hösten. Tänkte hyra en Bona Flexisand och en kantslip, sen på med en pigmenterad hårdvaxolja i lite brunare nyans. Tror golvet är lackat nån gång i förhistorisk tid med cellolusalack som nu är så gammalt så golvet ser vitlaserat ut.

Finns en hel del fett/fukt-fläckar, märken från mattejp och framförallt springor här och var. Speciellt där de gamla termostaterna suttit (och läckt). Hur tycker ni man ska åtgärda desa springor? Tänkt köra med Teknos parkettkitt eller Bona Mix & Fill, någon som har nån erfarenhet med att köra pigmenterad hårdvaxolja på dessa? Eller är det trälim och slipdamm som gäller? Eller.. ska man bara acceptera springorna och slipa på?

Input uppskattas 🙂

• Fiskbensparkett i ek med sprickor och fläckar, vit socka synlig på golvet, våtmarkeringar och skavda ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fiskbensparkett i ek med fläckar och springor, troligen från 1942, som behöver behandling med pigmenterad hårdvaxolja.
    Skapa konto
  • Gammal fiskbensparkett i ek med slitage och märken, vitlaserat utseende och synliga springor, redo för renovering och behandling med hårdvaxolja.
    Skapa konto
  • Fiskbensparkett i ek med märken och springor, gammal yta från lack eller fukt; synliga fettfläckar och slitage, matta toner och varierande nyans.
    Skapa konto
RoTe
En golvslipare fyller väl i det där med slipdammet från förstaslipningen?

RoTe RoTe skrev:
En golvslipare fyller väl i det där med slipdammet från förstaslipningen?
Ja det lär den ju göra. Kleta på lite lim sen tänker du?

RoTe
D doggekopplar skrev:
Ja det lär den ju göra. Kleta på lite lim sen tänker du?
Dom blandar ju dammet med något som jag antar är lim eller fogmassa av något slag.

Kolla denna:

• Gilla
doggekopplar
  • Laddar…
D doggekopplar skrev:
Vår fiskbensparkett i ek i vardagsrum och matsal från 1942 behöver en hel del kärlek och det har äntligen blivit dags för det här under hösten.
Parkettgolv behöver underhåll. Sköter man dem ordentligt håller de hur länge som helst. Det är inte mycket jobb men det skall göras.
D doggekopplar skrev:
Tänkte hyra en Bona Flexisand och en kantslip
Förlåt frågan, men: Varför då? Har du erfarenhet av att slipa parkettgolv? I såfall varför frågar du här om du kan själv?
Generellt sett är det ingen bra idé att välja vardagsrummet första gången man slipar ett golv. Hur många gånger ett parkettgolv tål att slipas varierar. Det beror på hur tjockt ek-lager det är och på hur mycket man slipar bort varje gång. Golvet lades för över 80 år sedan, och kan ha slipats flera gånger redan...
Jag ser ingen anledning att slipa det i nuläget. Det får man avgöra efter att det är ordentligt rengjort.
D doggekopplar skrev:
, sen på med en pigmenterad hårdvaxolja i lite brunare nyans.
Varför pigment? Det försvårar bara underhåll. Jag skulle behålla träets naturliga färg. Oljan/vaxet kommer i sig göra träet mörkare. Även om man inte slipar.
D doggekopplar skrev:
Tror golvet är lackat nån gång i förhistorisk tid med cellolusalack som nu är så gammalt så golvet ser vitlaserat ut.

Finns en hel del fett/fukt-fläckar,
Verkar lite konstigt att det finns vattenfläckar om golvet är lackat. De tyder snarare på att det inte är lackat. Kanske är det vax man kan se.
D doggekopplar skrev:
märken från mattejp
Har du försökt få bort dem?
D doggekopplar skrev:
och framförallt springor här och var. Speciellt där de gamla termostaterna suttit (och läckt). Hur tycker ni man ska åtgärda desa springor? Tänkt köra med Teknos parkettkitt eller Bona Mix & Fill, någon som har nån erfarenhet med att köra pigmenterad hårdvaxolja på dessa? Eller är det trälim och slipdamm som gäller? Eller.. ska man bara acceptera springorna och slipa på?
För det första tycker jag det ser ganska normalt ut. Inga sprickor jag skulle bry mig om alls. Golvet rör långsamt på sig hela tiden. Det expanderar på sommaren och krymper på vintern pga luftfuktighetens förändringar. Så små springor kommer de alltid att vara. Inte alltid på samma ställen. Jag skulle acceptera att parketten uppför sig som en parkett brukar.
D doggekopplar skrev:
Input uppskattas 🙂
Det finns väldigt många vattenmärken efter droppar som inte torkats upp på golvet. Jag skulle börja med att våttorka en eller ett par gånger och se hur mycket som försvinner. Alltså tvätta golvet så all gammal smuts också försvinner. Finns det ett lager av gammal vax på golvet finns det olika medel för att ta bort det utan att skada träet under. Innan det är gjort skulle jag inte göra några ytterligare planer.

Med tiden bleks ekparkett av ljuset. Det kan man inte komma ifrån. Ett drygt 80år gammalt golv är rimligen ganska färdigblekt. Dvs man kommer nog inte kunna se någon ytterligare blekning. Slipar man börjar man om från "ruta ett", dev golvet kommer blekas snabbt och det kommer uppstå fläckar som är mycket blekta och andra (under möbler, mattor) som inte bleks alls. Man tar bort något som tagit 80 år att skapa. Jag skulle acceptera att parketten uppför sig som en parkett brukar.

Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag kommer ihåg de vackra golven i barndomshemmet från sent -30tal. Minnet av doften (dilutin?) och bonvax. Som barn fick jag på alla fyra gnugga golven (barnarbete enligt dagens vokabulär). Därefter körde mamma den där bonvaxmaskinen hon var så stolt över (förmodligen handpolerade hon golven de första åren). Dessa golv var vid husförsäljningen 58 år senare otroligt vackra och blanka. Alls inte som de nypolerade golven i veckans avsnitt "Det sitter i väggarna". Det skulle salig mamma aldrig godkänt.

Till TS: Börja inte med att slipa. Rengör ordentligt med dagens rekommenderade produkt - det finns ingen genväg - ner på knä. Vaxa in golvet för hand - jag är tveksam till reklamen hårdvaxolja. Vanlig vax arbetas in i träet och definitivi inte mef inågon färgbrytning; förmodligen dämpas mellanrummen. Fyll inte dessa med annat skräp. Gör om behandlingen 1 gång/året. Efter ett antal år mörknar golvet vackert. (Lite motsats till vad @Bönhas samtidigt skrev)

Detta gällde husets två salonger. I övervåningens sovrum slipades och lackades golven någon gång på 70-talet - vilket mamma ångrade. Mer lättskött blev det.

Redigerat:
Det är ju ut som att golvet är slipat och sen kanske obehandlat eller såpat eller kanske lutat?

Bild3 där ser det ju verkligen ut som man har slipat bort fernissa, det mörkt brunröda som är kvar runt rören.

Så där gamla golv är det lätt att få stavsläpp på... Slitskiktet är limmat och med tiden har limmet blivit till pulver nästan, med slipning så kan stavarna skaka loss och påför du tex lack så kan stavarna lossna pga fukten.

Prova att göra rent golvet med så lite fukt som möjligt och lägg upp någon bild så ska vi nog hjälpa dig vidare 🙂

Nästa bra fråga är. Ser nästan ut som ekstavar och då är dom säkert i ek rakt igenom och går att slipa många gånger. Men inget hugget i sten, kan vara fanerade delar med. För att få pejl på, om det homogena bitar eller inte, blir att försöka se ( mekaniskt ) på något ställe där inget kommer att synas.

J jonaserik skrev:
Nästa bra fråga är. Ser nästan ut som ekstavar och då är dom säkert i ek rakt igenom och går att slipa många gånger. Men inget hugget i sten, kan vara fanerade delar med. För att få pejl på, om det homogena bitar eller inte, blir att försöka se ( mekaniskt ) på något ställe där inget kommer att synas.
Ekstavar rakt igenom. Kan hända att det slipats nån gång i tiden men det var nog väldigt länge sen.

nino nino skrev:
Det är ju ut som att golvet är slipat och sen kanske obehandlat eller såpat eller kanske lutat?

Bild3 där ser det ju verkligen ut som man har slipat bort fernissa, det mörkt brunröda som är kvar runt rören.

Så där gamla golv är det lätt att få stavsläpp på... Slitskiktet är limmat och med tiden har limmet blivit till pulver nästan, med slipning så kan stavarna skaka loss och påför du tex lack så kan stavarna lossna pga fukten.

Prova att göra rent golvet med så lite fukt som möjligt och lägg upp någon bild så ska vi nog hjälpa dig vidare 🙂
Nä det är gammal lack, man kan se lacklagret där det nöts bort på vissa ställen. Den ljusnar med tiden. Det är rengjort flertalet gånger. Blir inte bättre än sådär tyvärr. Har legat heltäckningsmatta på det säkert senaste 30-40 åren. En gammal dam som bodde här innan jag.

nino nino skrev:

Det brunröda är från mattejpen, låg heltäckningsmatta över den när jag flytta in.

yonna yonna skrev:
Jag kommer ihåg de vackra golven i barndomshemmet från sent -30tal. Minnet av doften (dilutin?) och bonvax. Som barn fick jag på alla fyra gnugga golven (barnarbete enligt dagens vokabulär). Därefter körde mamma den där bonvaxmaskinen hon var så stolt över (förmodligen handpolerade hon golven de första åren). Dessa golv var vid husförsäljningen 58 år senare otroligt vackra och blanka. Alls inte som de nypolerade golven i veckans avsnitt "Det sitter i väggarna". Det skulle salig mamma aldrig godkänt.

Till TS: Börja inte med att slipa. Rengör ordentligt med dagens rekommenderade produkt - det finns ingen genväg - ner på knä. Vaxa in golvet för hand - jag är tveksam till reklamen hårdvaxolja. Vanlig vax arbetas in i träet och definitivi inte mef inågon färgbrytning; förmodligen dämpas mellanrummen. Fyll inte dessa med annat skräp. Gör om behandlingen 1 gång/året. Efter ett antal år mörknar golvet vackert. (Lite motsats till vad @Bönhas samtidigt skrev)

Detta gällde husets två salonger. I övervåningens sovrum slipades och lackades golven någon gång på 70-talet - vilket mamma ångrade. Mer lättskött blev det.
Jag måste nog slipa. Gamla lacken har typ flagnat bort på ställen, en del rödvinsfläckar från 60 talet, läckta termostater, är inte i bra skick. Vax har jag funderat på men känns som ett jävla jobb att hålla på att vaxa det varje år med allt annat som man ska göra med ett gammalt hus. Hårdvaxolja har jag kört tidigare och tycker det är överlägset, enkelt att bättra på. Först pigment sen på med neutral över. Sen bara bättra med neutral när det behövs.

J Jan_G skrev:
Kolla denna: [media]
Ja men exakt så jag tänkte, frågan är väl hur bra det blir med ett ekparkett golv. Speciellt med infärgning. Någon som har erfarenhet.

Bönhas Bönhas skrev:
Parkettgolv behöver underhåll. Sköter man dem ordentligt håller de hur länge som helst. Det är inte mycket jobb men det skall göras.

Förlåt frågan, men: Varför då? Har du erfarenhet av att slipa parkettgolv? I såfall varför frågar du här om du kan själv?
Generellt sett är det ingen bra idé att välja vardagsrummet första gången man slipar ett golv. Hur många gånger ett parkettgolv tål att slipas varierar. Det beror på hur tjockt ek-lager det är och på hur mycket man slipar bort varje gång. Golvet lades för över 80 år sedan, och kan ha slipats flera gånger redan...
Jag ser ingen anledning att slipa det i nuläget. Det får man avgöra efter att det är ordentligt rengjort.

Varför pigment? Det försvårar bara underhåll. Jag skulle behålla träets naturliga färg. Oljan/vaxet kommer i sig göra träet mörkare. Även om man inte slipar.

Verkar lite konstigt att det finns vattenfläckar om golvet är lackat. De tyder snarare på att det inte är lackat. Kanske är det vax man kan se.

Har du försökt få bort dem?

För det första tycker jag det ser ganska normalt ut. Inga sprickor jag skulle bry mig om alls. Golvet rör långsamt på sig hela tiden. Det expanderar på sommaren och krymper på vintern pga luftfuktighetens förändringar. Så små springor kommer de alltid att vara. Inte alltid på samma ställen. Jag skulle acceptera att parketten uppför sig som en parkett brukar.

Det finns väldigt många vattenmärken efter droppar som inte torkats upp på golvet. Jag skulle börja med att våttorka en eller ett par gånger och se hur mycket som försvinner. Alltså tvätta golvet så all gammal smuts också försvinner. Finns det ett lager av gammal vax på golvet finns det olika medel för att ta bort det utan att skada träet under. Innan det är gjort skulle jag inte göra några ytterligare planer.

Med tiden bleks ekparkett av ljuset. Det kan man inte komma ifrån. Ett drygt 80år gammalt golv är rimligen ganska färdigblekt. Dvs man kommer nog inte kunna se någon ytterligare blekning. Slipar man börjar man om från "ruta ett", dev golvet kommer blekas snabbt och det kommer uppstå fläckar som är mycket blekta och andra (under möbler, mattor) som inte bleks alls. Man tar bort något som tagit 80 år att skapa. Jag skulle acceptera att parketten uppför sig som en parkett brukar.
Jag är mycket väl medveten om att golv behöver underhållas, är det inte jag som bott här de senaste decennierna. Jag har även slipat golv flertalet gånger men aldrig något med så mycket springor som denna, så därför tänkte jag att jag skulle fråga om någon hade erfarenhet av detta och om man ska göra nått åt springorna i synnerhet, är inte intresserad av en uppläxning i vård av parkett golv.
Golvet är rengjort flertalet gånger, jag har gjort försök att få bort mer av tejpmärkena med lagom skonsamma metoder men kommer inte längre än så.
Golvet har säkerligen blekts det med men det är framförallt lacken som blekts, vilket gammal lack gör. Finns även flertalet klackmärken så jag tycker det är dags för en slipning. Förstår att många säkerligen slipar för ofta, här är det dock inte frågan om det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.