Har lagt dit en cementkaka i ett rum som ska bli vårt blivande badrum.
Rummet är 2,7*2,1. bjälkarna ligger med cc40. Ovanpå dessa ligger ett kraftigt plankgolv och slutligen ett lager limmad och skruvad golvgips.
För någon månad sedan blandade jag 9 säckar ren cement utan armering och byggde upp fall, tjockaste delen är 3,5 cm och lägsta 2 cm.

Nu har flera sprickor uppträtt (ca 1 mm) och undrar jag om det finns något sätt att reparera det utan att "börja om från början". Kan bygga upp ytterligare ca 2 cm om det skulle behövas.

Jag tror inte underlaget sviktar och dessutom ligger en del av det på ett gammalt stabilt betongfundament där en gammal vedspis tidigare stått.

Huset är gammalt från sekelskiftet med klassisk torpargrund
Vi ska ha inte ha duch utan badkar, toalett, handfat, tvättmaskin och plastmatta.

Tacksam för alla svar
//Stefan

Eh, gjöt du med ren cement, inte betong? Det har jag aldrig hört talas om att man gör, låter väldigt konstigt. Varför?

jon_h skrev:
Eh, gjöt du med ren cement, inte betong? Det har jag aldrig hört talas om att man gör, låter väldigt konstigt. Varför?
Tänkte att det var så litet rum och att det är lättare att få jämt med ren cement.

Det är helt åt skogen, cement är ett bindemedel som binder ihop fyllnadsmedlet, inte någonting som fungerar i sig. En blandning av cement och grus/sten kallas betong, och det är det man gjuter med. I ditt fall hade ett flytspackel varit lämpligt. Att du har sprickor efter att ha gjort så är helt självklart, och jag vet inte vad du ska göra åt det.

Mitt förslag är att du river bort skräpet, läser på om hur du ska göra och bygger en vettig konstruktion istället för att hitta på en helt egen lösning. Du är inte den första som bygger badrum. Det finns tydliga regler och beprövade och godkända konstruktioner. Ditt försäkringsbolag skulle bara garva om du fick en skada och de fick se att du gjutit med ren cement.

Ledsen om jag låter hård i tonen, men jag blir faktiskt lite upprörd när man inte ens tar reda på grundläggande grejer innan man gör något så viktigt och känsligt som våtrum.

Tack för svaret, Jag river ut det och börjar om från början igen.
Vad kostar flytspackel motsvarande 9 säckar cement?

I mitt tycke ett klokt beslut. :)

Den mängden flytspackel ligger väl runt 2500 spänn någonstans. Räkna med ungefär 18 kilo flytspackel per cm höjd per m2 golvyta. Varierar lite beroende på vilket spackel det är, kika på säcken.

Mikael_L
Är det OK att gjuta med betong istället för flytspackel då?

Givetvis förutsatt att man lyckas bygga upp fall och bra yta med betongen istället.

Är kombinationen Betong + flytspackel OK, dvs om det är så tjockt att man inte vill använda endast flyt.
Vid detta utförande finns det antagligen ett tunnast tillåtet flytskikt, men det kanske är angett på varje produkt för sig.

Lite frågor som jag anar svaret på, men skulle vara glad att få säkert bekräftat :rolleyes:

Absolut, betong fungerar utmärkt, om man har tid att vänta på att den torkar ut och krymper tillräckligt. Detta är ju känsligare med keramik än plastmatta.

Mikael_L
Som jag anade då, tack.

Börjar man att använda någon sorts snabb betong istället för att kapa tiden, går antagligen priset upp en del så det ändå närmar sig priset för flyt! Men det är ju bara att räkna (dagar vs kronor :) ).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.