Hej, vi har en stuga från -58 med masonit i vägg och innertak. En snickare har tagit bort takbrädor som var dåliga och lagt ny papp.
Men ett halvår efter denna fläckvisa renovering ser vi hur en spricka mellan två masonitskivor vidgas och nu är ca 1 cm stor.
På två ställen intill har färgen släppt. Fuktigheten i masoniten är 15%. Vi vet inte vad det här beror på, men masoniten känns torr och det går att köra pekfingret rakt igenom (med lite kraft).
Min idé är att försöka byta ut dessa två skivor till våren, inifrån, genom att såga ur och först kolla fuktigheten i reglarna. Vad sägs? Sprickor mellan masonitskivor i ett tak med en delvis bortfallen målfärg, visande tecken på potentiell fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A akesan skrev:
Hej, vi har en stuga från -58 med masonit i vägg och innertak. En snickare har tagit bort takbrädor som var dåliga och lagt ny papp.
Men ett halvår efter denna fläckvisa renovering ser vi hur en spricka mellan två masonitskivor vidgas och nu är ca 1 cm stor.
På två ställen intill har färgen släppt. Fuktigheten i masoniten är 15%. Vi vet inte vad det här beror på, men masoniten känns torr och det går att köra pekfingret rakt igenom (med lite kraft).
Min idé är att försöka byta ut dessa två skivor till våren, inifrån, genom att såga ur och först kolla fuktigheten i reglarna. Vad sägs?[bild]
Vad beror den här typen av sprickor på?
Är det madoniten som rör sig?
Eller reglarna som rört sig?
Eller fukt som trängt in?
A akesan skrev:
Min idé är att försöka byta ut dessa två skivor till våren, inifrån, genom att såga ur och först kolla fuktigheten i reglarna. Vad sägs?[bild]

torrsprickor kanske? Om färgen spruckit för att masoniten har krympt så betyder det att det blivit torrare på din vind. det är väl bra :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.