1 701 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
sprickor i yttervägg, vad ska man täta med?
ytterväggarna är ej bärande o har en stomme av träreglar, isolering m mineralullskivor o panel på båda sidorBirgitS skrev:
och den kortsidan med balkongen utanför där röken kommer ifrån består mest av fönster m en balkongdörr i mitten. Längs upp är det vägg samt liten bit på sidorna och under fönstren såklart.
Sprickorna är lite här o där, vid ena fönstret är det som att fönsterfodret inte täcker så det är ett glapp nästan hela vägen, men det är även sprickor nära taket och på sidorna, man känner att det drar in luft där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Har röken upphört när du har tejpat för sprickorna?B bertt skrev:
Saknar korten.
Menar du att det är någon sorts träskiva inåt rummet som är tapetserad eller målad?B bertt skrev:
Då kanske det hjälper att sätta gipsskivor utanpå.
självklart inte men jag måste ju försöka iallafall, alternativet är att flytta,BirgitS skrev:
så om någon har tips på vilket material som är bäst att täta en yttervägg med så tar jag tacksamt emot tips
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Jag antar att de gula ränderna är tejpen och den nedre ser ut att vara mitt på fönsterfodret och är fodret sprucket så byter man det. I vinkeln mellan vägg och tak använder man en övermålningsbar flexiblel fog, t.ex. kallad målarfog, som man målar över.
Det är ett svart streck över fönstret. Om det är en tilluftsventil så hjälper det inte att täta några sprickor på den väggen eftersom det kommer in luft genom den ventilen. Det är också viktigt att inte täta ventilen för om det inte kommer in luft i tillräcklig mängd så kan man bli sjuk av det, t.ex. pga. mögeltillväxt.
Det är ett svart streck över fönstret. Om det är en tilluftsventil så hjälper det inte att täta några sprickor på den väggen eftersom det kommer in luft genom den ventilen. Det är också viktigt att inte täta ventilen för om det inte kommer in luft i tillräcklig mängd så kan man bli sjuk av det, t.ex. pga. mögeltillväxt.
Tack men bilden är bara för att visa vilken liten snutt vägg det är, tejpen är flyttad, det är ingen spricka i fodret och ingen spricka mellan vägg/tak,BirgitS skrev:
Jag antar att de gula ränderna är tejpen och den nedre ser ut att vara mitt på fönsterfodret och är fodret sprucket så byter man det. I vinkeln mellan vägg och tak använder man en övermålningsbar flexiblel fog, t.ex. kallad målarfog, som man målar över.
Jag vet att jag behöver täta sprickorna som finns överallt, då hela väggen läcker in rök, och det blir mycket mer rök än av två ventiler,
Jag får kolla upp detta. Glad påsk
Klicka här för att svara