Hej!

jag hittade en spricka i min källare under en renovering.
Enbart denna spricka i sig skulle inte göra mig allt för orolig men då jag har sprickor på andra ställen sedan tidigare så börjar man fundera.

Därför tänkte jag att jag börjar med att vända mig hit för att se om någon här har erfarenhet av detta och kan ge råd hur jag ska gå vidare

Huset är ett sutteränghus i betong med tegelbeklädnad byggt i början av 70-talet.

Jag skickar med en del bilder på de olika sprickorna så här kommer en liten beskrivning för varje bild.

Bild 1 -
Nya sprickan jag hittade.
Rum under garage och sprickan är i ytterväggen mot garageinfarten.
Värt att veta är att det har suttit en dagvattenbrunn på denna garageinfart som varit vattensjuk.
Det är åtgärdat men jag kommer ändå gräva upp denna då jag byter dräneringen.

Bild 2 -
Sutterängdelen av huset går i höjd med denna spricka. (Detta är i källaren)
Sprickan följer undersidan av plattan på mellanvåningen.

Bild 3 -
Sprickan fortsätter från bild 2 till utsidan, där går den upp mot taket men vänder in mot hörnet av huset innan.

Bild 4 -
Skiss för att få en förståelse av var sprickorna befinner sig.

Vi har dränerat baksidan för några år sedan och detta gjordes efter isodräns beskrivning. Plattan är gjuten på makadambädd så jag är inte speciellt orolig att dräneringen skulle ha något med detta att göra. (Åtminstone inte den del som är bytt)

• Spricka som löper genom en vitmålad källarvägg i ett hörn nära eluttaget, synliga tecken på fukt och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spricka längs en inomhusvägg i en källare, med en hörnhylla ovanför.
    Skapa konto
  • Vertikal spricka i vitmålad tegelvägg på ett sutteränghus från 70-talet, under garaget.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av ett hus med markeringar över var sprickor finns i källaren och sutterängdelen.
    Skapa konto
Den stora frågan är väl om ni har någon uppfattning om den "nya" sprickan är ny eller om den är lika gammal som de befintliga, men upptäckt först nu?

Själv har jag liknande sprickor i mitt souterränghus från -74, men då jag inte ser några nya uppkomma känner jag mig inte särskilt oroad utan ser det snarare som ytterligare en del som de fuskat med när huset byggdes.

Tack för svaret!
Jag ska inte kalla den ny utan snarare upptäckt.

När vi köpte huset fanns det en liknande spricka i samma rum men på en annan vägg, den lagade jag och den har inte spruckit mer sedan dess (över 20 år sedan).
Men jag är säker på att denna uppkommit åtminstone inom de senaste 8 åren iallafall för då renoverade jag det rummet.

Lodräta eller vågräta sprickor är resultatet av rörelser mellan olika material och byggnadsdelar. De är inte allvarliga även om de kan vara fula. Ibland hade det räckt med en rörelsefog för att undvika dem. Diagonala sprickor, sk skjuvsprickor, är resultatet av sättningar. De kan vara gamla från tiden för husets tillkomst. Då är de inte något att oroa sig över. Är de nyare måste man undersöka orsaken.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.