Har börjat skruva trallen på min altan. Har endast skruvat 8 brädor, för ungefär två veckor sedan. De brädorna har allihop mer eller mindre spruckit nu. Är dessa sprickor normala och såna man får räkna med?
Det är XL-Bygg:s "PREMIUM"-trall, 28x120 mm tryckimpregnerad furu.
Eller ska man reklamera?

• Photo 2014-06-18 17 53 51.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Photo 2014-06-18 17 54 00.jpg
    Skapa konto
  • Photo 2014-06-18 17 54 26.jpg
    Skapa konto
  • Photo 2014-06-18 17 54 53.jpg
    Skapa konto
  • Photo 2014-06-18 17 55 00.jpg
    Skapa konto
  • Photo 2014-06-18 18 00 48.jpg
    Skapa konto
Sprickor i trall är näst in till oundvikligt, tyvärr. Att reklamera det tror jag inte du kommer någon stans med.

Ska man ha trall får man räkna med sprickor...

Detta är inte OK har lagt ett antal golv av samma mått där finns någon enstaka spricka men inte alls så stora
Reklamera

Tyvärr så blir det ofta så, Är ju ett levande material, hade du vänt dem åt andra hållet, med kärnsidan upp hade det inte spruckit, men i gengäld hade du fått en liten "bulle" på brädan så eventuella sprickor eller "bulle". Är man så petig som du verkar vara ska man nog välja ett dött material, finns ju en uppsjö av olika trall, dock är dem mycket dyrare.

/Snickarn

• Gilla
Fredrik_Lyrstedt och 1 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt lagt vissa brädor med kärnsidan upp (glad gubbe) men de har sprickor även de.
Det går inte att köra enbart kärnsidan upp eller kärnsidan ner på alla bräder, då skulle jag få slänga hälften, då det nästan alltid är en sida som är dålig. Dålig på det viset att ytan är raspig och ojämn. Jag lägger den sidan som är finast uppåt, men försöker att lägga de bräder som skarvas på samma rad, med samma sida uppåt.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Det spricker oavsett vilken sida som ligger upp. Lägg finaste sidan upp och alla på samma rad åt samma håll.

Jag tycker det är lite väl mycket sprickor men det har ju varit väldigt varmt och torrt sista tiden, i alla fall i väst.
Det kan ju påverka.

Förborra för skruvar som sitter långt ut vid ändträ

Man skulle väl kanske få ett bättre resultat om man strö-lade virket och lät det torka lite innan uppsågning/montering.

Det var nog färskt impregnerat virke som kan vara surt och det kommer att torka snabbt i solen/fritt i luften och spricka som på bilderna.

Tror faktiskt resultatet kanske varit bättre om det varit sämre väder ;).

Jag tror också det skulle vara svårt att reklamera.

mvh
ATW

• Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Kikade på mitt nylagda trallgolv (ca 3-4veckor sedan) och där har ju vissa fått sprickor men inte så att man reagerar på det, det är ju trä så det lever ju sitt eget liv:)

Trallen på bilderna är absolut inte tryckimp. I år...
Reklamera!

cust3000 skrev:
Reklamera!
Hur syns det och hur påverkar det sprickbildningen?

/ATW

cust3000 skrev:
Reklamera!
Svårt att se hur du kan va så säker, två veckor i solen nu då händer det grejer med trallen.

Håller med man kan inte avgöra när dom är tryckta på hur sprickor o färg ser ut

S
cust3000 skrev:
Reklamera!
är ju inte detta bästa virket. så visst bräderna kan bli så samma år som dom är tryckta.

Jag är uppväxt i skärgården och gjort ett antal bryggor och även altaner...
De där trallbrädorna på bilderna är snustorra, aldrig att de är årets "skörd"
Det är min uppfattning, var och en tror vad man vill

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.