Hej
Efter haft ett antal sprickor i taket och märkt att det låter ihåligt när jag knackar på det målade (och tapetserade) taket har jag nu börjat riva ner det. Och det är en intressant upplevelse, förutom vid ett antal fläckar så faller ett antal lager ner av sig själv rent ut sagt.
Under det som lossnat så lätt så finns det någon typ av gul yta. Denna är under betong och puts/spackel. Denna gula verkar ha väldigt dåliga fästegenskaper.
Nu funderar jag på vad nästa steg är. Min tanke är att vid de fåtal ställen där jag råkat riva ner till betongen så spacklar jag med cementspackel till det gula materialets nivå. nivå.
Efter det så målar jag med häftgrund för att få det utjämnande spacklet att fästa. När jag bredspackla så sätter jag fast renoveringstapet och målar vitt.
Några tankar eller åsikter om min plan?
Mvh
Efter haft ett antal sprickor i taket och märkt att det låter ihåligt när jag knackar på det målade (och tapetserade) taket har jag nu börjat riva ner det. Och det är en intressant upplevelse, förutom vid ett antal fläckar så faller ett antal lager ner av sig själv rent ut sagt.
Under det som lossnat så lätt så finns det någon typ av gul yta. Denna är under betong och puts/spackel. Denna gula verkar ha väldigt dåliga fästegenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu funderar jag på vad nästa steg är. Min tanke är att vid de fåtal ställen där jag råkat riva ner till betongen så spacklar jag med cementspackel till det gula materialets nivå. nivå.
Efter det så målar jag med häftgrund för att få det utjämnande spacklet att fästa. När jag bredspackla så sätter jag fast renoveringstapet och målar vitt.
Några tankar eller åsikter om min plan?
Mvh
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
Ta en trasa med vatten i och torkar av färgen som släpper lätt. Om du då får färg i trasan så är det antagligen limfärg. Den måste man tvätta bort med vatten om du ska måla med något annat över. Alternativt målar man med limfärg igen.
https://www.gysinge.com/article/1091/gammal-limfärg
https://www.gysinge.com/article/1091/gammal-limfärg
S sinuslinus skrev:
Behöver inte tvätta bort limfärgen. Måla med oljefärg (alcros kraft eller liknande) fast de kanske är billigare att tvätta än att köpa oljefärgen
Har testat att gnugga en trasa på det lite halvgula lager som allting släppt från. Det är inget som släpper lätt men vad jag kan tolka så blir det blött/mörkt och trasan blir lite färgad.S sinuslinus skrev:
Logga in
Skapa konto
Skulle därmed tolka det som limfärg. Att hålla på med tapetklister eller massvis med vatten är tyvärr inget riktigt alternativ då det är i ett vardagsrum som behöver vara i bruk. Endast mindre ytor åt gången går att arbeta med. Funderar därmed på fortsättningen här.
Klicka här för att svara