Hej. Jag hjälper en vän med att putsa fönstersmygarna i hans skånelänga i sten. De försök han har gjort har resulterat i att det spruckit i putsen ovanför fönsterna. Där sitter brädor sedan länge. Min fråga är hur man enklast gör en snygg putsning? Kan man ta bort brädorna eller riskerar man sprickor i väggen? Kan man ta på ett extra lager på det spruckna? Kan tillägga att det används gipsputs.
Ja det har putsats direkt på brädorna i hela huset. Jag har tagit bort brädorna ovanför fönsterna i ett rum med mindre fönster och putsat direkt mot teglet. Där kan det inte bli problem med sprickor men det är snarare bärigheten jag är orolig för om jag gör det på bredare fönster.
Det där är dömt att misslyckas. olika material där träet rör sig, men inte teglet. är det spånskiva på insidan av väggarna? inte heller optimalt att putsa om man inte har papp mellan skivskarvarna/nät. Något nät som binder ihop smygmaterialen ger det bättre förutsättningar, men enklast hade nog varit att sätta mdf i smygen.
Klicka här för att svara