19 639 läst · 14 svar
20k läst
14 svar
Sprickor i grunden HJÄLP!!
Har för ett halvår sedan flyttat till hus och som de gröngölingar vi är reagerade v inte nämnvärt på att det finns sprickor i grunden. Den finns några små små sen finns det två stora på olika delar i källaren som går hela vägen ut. De är ganska långa 1-2 meter och ca 1-2mm breda. Kan detta vara allvarligt, eller helt ofarligt om de har funnits där länge. Vad kan man göra åt saken?
Besiktade ni huset? Vad sa besiktningsmannen i sådana fall?
Är sprickorna gamla?
Har de uppstått nyligen är det naturligtvis allvarligt eftersom det betyder att ni har fått rörelse i marken. Detta måste i sådana fall förhindras omedelbart! Är de 20 år gamla t.ex. är det ju inte ett akut problem eftersom det inte förvärrats. Men det är ju varken snyggt eller speciellt bra att ha sprickor i grunden, så dem bör ni åtgärda oavsett ålder på dem.
Är sprickorna gamla?
Har de uppstått nyligen är det naturligtvis allvarligt eftersom det betyder att ni har fått rörelse i marken. Detta måste i sådana fall förhindras omedelbart! Är de 20 år gamla t.ex. är det ju inte ett akut problem eftersom det inte förvärrats. Men det är ju varken snyggt eller speciellt bra att ha sprickor i grunden, så dem bör ni åtgärda oavsett ålder på dem.
Den ena sprickan vet jag är gammal den andra r vi inte säkra på då den är väl dold i ett förråd och säkert lät att missa vid en besiktning om man har saker i förrådet, Hur går man tillväga för att kolla upp sprickorna?
Eftersom ni (enligt er egen utsago) är "gröngölingar" skulle jag rekommendera er att kontakta en expert/fackman som får hjälpa er att titta på detta.
Jag har svårt att se att huset skulle rasa ihop p.g.a. dessa sprickor. Men är det en pågående sprickbildning är det allvarligt. Det kan naturligtvis i förlängningen leda till att delar av huset rasar.
Men jag tror inte att det behöver vara så allvarligt.
Är det ett sutteränghus?
Jag har svårt att se att huset skulle rasa ihop p.g.a. dessa sprickor. Men är det en pågående sprickbildning är det allvarligt. Det kan naturligtvis i förlängningen leda till att delar av huset rasar.
Men jag tror inte att det behöver vara så allvarligt.
Är det ett sutteränghus?
Man undrar ju vad det är för grund ni har, är det puts på lättklinker eller betong putsad betong. Hur gammalt är huset? är det en källargrund?
Finns ett flertal anledningar att det kan uppstå, sprickor, sättningar, fukt ändrade värmeförhållanden. kan du ta lite bilder kanske??
Finns ett flertal anledningar att det kan uppstå, sprickor, sättningar, fukt ändrade värmeförhållanden. kan du ta lite bilder kanske??
I första läget kan man kontakta en besiktningsman. Bedömer han att sprickorna är allvarliga kan han säkert rekommendera en eller flera firmor på orten för att åtgärda problemet.Jessicasu skrev:
Innan du har gjort en fördjupad besiktning av skadan är det ju svårt att veta om det är en firma för markarbeten som måste dit, eller om det räcker med en betongfirma?
Det kanske t.o.m. bara är en skitsak som lätt kan åtgärdas med lite husfix eller puts (d.v.s. att sprickorna bara är ytliga)?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Små sättsprickor i en källare i ett hus från 61 skulle jag inte vara ett dugg orolig för. Bor själv i ett hus från -51 med källare murad i betonghålsten. Det finns flera mindre sättsprickor som går diagonalt från golv till tak i vår källare,framför allt i två ytterhörn, och sprickorna uppkom sannolikt snart efter att de byggt huset. Vårt hus är byggt på lera, och det är inte alls konstigt att det satt sig en liten aning. Sprickorna är någon millimeter stora och följer skarvarna mellan stenarna.
Det viktiga är ju att det inte fortsätter att röra på sig! Är sprickorna små, och de inte förändras, så skulle jag inte göra någonting. Möjligen putsa över dom efter ett tag.
Det viktiga är ju att det inte fortsätter att röra på sig! Är sprickorna små, och de inte förändras, så skulle jag inte göra någonting. Möjligen putsa över dom efter ett tag.
Bilder?