Byggahus.se
Hej!

Vi har precis gjort en anmälan till den Dolda fel försäkringen som säljaren tecknat efter att vi köpte huset, då det har uppkommit en större spricka samt färgblåsor i källaren (vid ett specifikt hörne, se bild).
Säljaren har tidigare själv (2021) både dränerat runt hela huset och målat om i källaren, ska tillägga att han tillsammans med familjemedlemmar gjorde dräneringen själv.
Problemet har uppstått efter att vi lagt ny gräsmatta och vattnat regelbundet.

Nu till frågorna, vilken typ av sakkunnig tar man in för att undersöka felet och komma med åtgärdsförslag? Ifall felet ligger i dräneringen, eller om det är fel målarfärg etc. Har ni egen erfarenhet att dela med er eller killgissning?

Tack för all hjälp,
Mvh Filip
 
  • Vägg med lagad spricka under taklist, skugga, ojämn färg, interiör, svagt upplyst rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga tips? :)
 
Jag gissar att du måste gräva upp en del för att det skall gå att inspektera vad som verkligen är fel.

Min direkta fundering är om det finns en kant ovan jord på platonmattan eller isoleringsskivor som är otät, om ni har vattnat så att det kommit på väggen så kan det ha runnit ned på insidan av dräneringens tätskikt.

I så fall ett fel, men risk att det inte anses som dolt.
 
Kan du inte fota hur det ser ut ovan jord på andra sidan sprickan?
Finns det någon teknisk dokumentation om dräneringen?
 
Vilken nivå ligger marken på utsidan, spontant reagerar jag på att det är så långt upp. Har du haft vattnet spruta mot grunden när du vattnar?
 
H hempularen skrev:
Jag gissar att du måste gräva upp en del för att det skall gå att inspektera vad som verkligen är fel.

Min direkta fundering är om det finns en kant ovan jord på platonmattan eller isoleringsskivor som är otät, om ni har vattnat så att det kommit på väggen så kan det ha runnit ned på insidan av dräneringens tätskikt.

I så fall ett fel, men risk att det inte anses som dolt.
Vi har kontaktat en dränerare som skall komma och kolla i veckan för ett utlåtande.
Hur menar du att vi isåfall skulle ha upptäkt det felet utan att ta bort plåten och filterduken för att besikta det innan köp? Tror inte någon säljare går med på det innan handpenning är lagd :surprised:

E EttAnvändarnamn skrev:
Kan du inte fota hur det ser ut ovan jord på andra sidan sprickan?
Finns det någon teknisk dokumentation om dräneringen?
Jag kan göra det i dagarna, det ligger just nu marksten längs huset och under ligger plåten längs huset. därutöver ser man filterduk. Tyvärr har vi inte heller fått någon dokumentation, så om arbetet är korrekt utfört verkar vi bara få reda på genom att gräva upp..

B BosseHansson skrev:
Vilken nivå ligger marken på utsidan, spontant reagerar jag på att det är så långt upp. Har du haft vattnet spruta mot grunden när du vattnar?
Marken börjar i nivå med fönstret, kan vara lite svårt att se men du bör kunna se ljuset vid persiennen (typ vid toppen på översta färgbubblan) och vi har vattnat så att det har hamnat lite vatten vid grunden men inte direkt mot den. Så ingen översvämmning, men efter att detta kom så har vi vattnat så att det inte kunnat nudda grunden alls, dvs med extra försiktighet!


Stort tack för era svar och tid, kan försöka återkomma med lite fler bilder. Utesluter ni att det kan vara sättningar? (Känns ej som det i och med att detta hände i samband med att vi vattnat gräsmattan) eller eventuellt fel färg i källaren som låser fukten?
 
Spontant känns det som att det är målat med en tät färg pga att de där bubblorna uppkommit. I källare ska man ha silikatfärg som andas.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Spontant känns det som att det är målat med en tät färg pga att de där bubblorna uppkommit. I källare ska man ha silikatfärg som andas.
Tack för din input, kan jag ta reda på om det är fel färg? Kände lite med kniven och färgen är väldigt tunn samt bakom blåsorna så är det puts som pressar eller dylikt, alltså inte luft bara.
 
Jag tycker du ska lugna dig lite med detta. Bo några månader och se om fenomenet breder ut sig. Sedan beror det ju på husets ålder om du kan tala om dolt fel. Du har ju undersökt huset vid köp och borde ju ha upptäckt detta då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.